BG EN

Взрив на танкера „Ерма” щял да срине Варна

Едно време...

Взрив на танкера „Ерма” щял да срине Варна

73338
на 11.12.2013
Взрив на танкера „Ерма” щял да срине Варна

След двудневен пожар апокалипсисът бил на косъм – предотвратили катастрофата минути преди фаталната експлозия

ПИК с нов канал в Телеграм

Последвайте ни в Google News Showcase

През далечната 1977 година, на 23 юни вечерта, корабен пожар във варненското пристанище заплашвал да унищожи пристанището с всички плавателни съдове в него и да срине града. Апокалиптичният взрив се очаквал с тръпнещи сърца от хората, участвали в потушаването на огъня в натоварения до дупка танкер “Ерма”.

препоръчано

Събитията се развили като на филм. Фаталният кораб се намирал в канала на първи мазутен кей. Вървели разтоварни операции и на борда се намирала една трета от корабната команда. Изведнъж се чул необичаен шум в елгенератора – изведнъж осветлението спряло и от машинното отделение тръгнали нагоре големи пламъци и дим. От първата експлозия там загинали двама души от екипажа – машинистът Александър Бонев и огнярът Никола Христов.

В този трагичен момент моряците се хранели в столовата и скочили на гасят разрастващия се пожар. Обстановката обаче станала наудържима – пламъците вече обхванали цялото машинно отделение, настъпвали и към суровия нефт /около 10 хиляди тона/, който бил още неразтоварен в танковете на “Ерма”. Съвсем наблизо до пожара се намирала и базата на предприятието “Петрол” – стотиците цистерни-вагони можели да се взривят. В съседния канал пък се намирало пристанището на военния флот – от евентуалния взрив можело да се запалят няколко военни кораба. До “Ерма” разтоварвали стоките си и няколко чужди търговси корали – съвсем реално било те също да попаднат под пламъците. Капитанът Николай Ханчев бил у дома си – първата му работа, след съобщението, че корабът му гори, била да тръгне към пристанището.

Часовете минавали, огънят се разраствал. Всички пристанищни служби вече били под тревога – бързо сформирали щаб за спасителните операции. Картината била направо ужасяваща – тъмен дим вече покривал всичко наоколо. Около горящия кораб се събрали няколко катера от портовия флот. Началникът на противопожарната охрана в параходството подполковник Динев се сетил, че най-удачно е огънят да се ограничи, като се отцепи с водна преграда машинното отделение на “Ерма” от танковете с нефт. Огнеборецът са качил на борда и се помъчил да насочи сам шланговете с морска вода от приближилите се противопожарни катери и влекачи.

Друг екип от спасители на порта трябвало да изтегли танкера на безопасно разстояние цистерните с петрол на брега. До “Ерма” се приближил катер за одреже котвената верига – работата обаче се затруднила. Пожарът се разраствал още и още - в този миг започнали един след друг от борда да горящия кораб да се чуват експлозии. Изпаренията от нефтопродуктите се взривявали непрекъснато и това изплашило спасителните отряди от пожарникари, моряци и пристанищни служители.

За незагасващия вече 4-5 часа вече било информирано не само варненското държавно и партийно ръковдство, но и централната власт в София. В щаба по спасителните работи пристигнал кандидат-члена на Политбюро на ЦК на БКп и първи секретар на Окръжния комитет на БКП на Варна Тодор Стойчев. Местни началници от всякакъв ранг въртели телефоните – била потърсена подкрепа от пожарните служби от Русе и Добрич.

Взривовете започнали да разтърсват спуснала се нощ периодично – детонациите били толкова силни, че прозорците на много от сградите наоколо се счупили. Към 20 часа проехгял най-мощния взрив – сградата на пилотската станция на пристанището, където се намирал щабът се разтресла из основи. Не останало нито едно здраво стъкло по прозорците – по брега тичали уплашени хора. След взрива от борда на горящия кораб с бърз ход се оттеглили и спасителните катери. От експлозията към брега и корабите полетяли предмети от “Ерма”.

Някои хора от щаба за спасителните операции изпаднали в паника – вече открито говорили: “Пожарът става неуправляем! По-добре е хората да се изтеглят на безопасно място!”

Безизходното положение бързо било докладвано на началствата – никой не се решавал да вземе крайно решение – какво да се прави с горящата “Ерма”. На нажежения от пожара танкер все още се намирал смелият подполковник Динев. Той успял да отдели горящия отсек на машинното от танковете с морска вода.

След полунощ в пилотската станция на пристанището се появил самият генерал-лейтенант Илия Дончев, началник на противопожарната охрана на страната. Опитният огнеборец не се поколебал нито за миг – веднага заповядал: “Пожарът на “Ерма” ще се гаси с тутуген!”

Хукнали варненските началници да търсят химикала тутуген – от вешществото имало в сдкладовете, но не били достатъчни количествата. Наложило се пак да търсят от други градове.

На бърза ръка генерал Дончев разпоредил на своите хора да заливат пламъците с непрекъснати струи тутуген. Пожарните коли се добрали до танкера, натоварени на пристанищен кран – операция като тази не била правена от българските пожарникари досега.

Междувременно влекачите се върнали до “Ерма” и се включили пак в гасенето. Някои от моряците обаче не се преборили със страха – имали семейства и не могли да се прежалят. Особено място в спасителните работи имал и тогавашния началник на варненския портови флот капитан далечно плаване Никола Стоянов.

Макар и с голяма слава на пожарникар, до този момент генерал Илия Дончев не бил гасил морски пожари. Генералът ръководел като пълководец операцията с тутугена на една от платформите на крана. Главният механик на “Ерма” му помагал със съвети, но от пренапрежение припаднал.

През втория ден на пожара /24 юни/ гасенето продължило с неотслабваща сила. Взривовете от нефтените изпарения продължили – в пилотната станция преброили точно 86 силни и слаби експлозии!

Чак към 19 часа вечерта огънят започнал да отстъпва. Все още димящия “Ерма” бил изтеглен на безопасно място, а по спасителните команди прозвучало съобщението “Пожарът е изгасен!”

Димът спрял да се извива над танкера чак в края на третия ден. Варна и варненци били спасени – дошло време за награждаване на героите от гасенето на страшния морски пожар. Както често става – на съвещанието, когато се одобрявали списъците и кой каква награда да вземе, избухнала кавга. Служители от различни варненски ведомства един след друг се надпреварвали кой с по-голям орден или медал да бъде награден. По едно време скандалът станал неудържим – генерал Дончев се ядосал и напуснал залата. След него препирните продължили.

В крайна сметка били наградени около стотина човека. Първи в списъка бил генерал Илия Дончев – станал “Герой на социалистическия труд”, макар, че хората години наред след пожара говорели, че повече би му подхождало да е “Герой на НРБ”. 

Сподели:
Бомба x
САМО В ПИК: Топ хороскопът на Алена за 22 ноември - успехът ще е с Телците, Везните стабилизират финансовото си състояние САМО В ПИК: Топ хороскопът на Алена за 22 ноември - успехът ще е с Телците, Везните стабилизират финансовото си състояние
ПИК TV x
Асен Василев свърши за 11 секунди (ВИДЕО) Асен Василев свърши за 11 секунди (ВИДЕО)
ново
Днес: 9
hot
най-четени новини в момента
Сега
-
четат ПИК