Трафик на оръжие – другата версия за трагедията
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Вечерта на 21 декември 1971 г. е необичайно мека за зимата. Над София вали топъл дъжд. Самолет Ил-18 на БГА „Балкан" трябва да излети от летище София за Алжир в 23:30 часа. Машината току-що е минала през основен ремонт. Първият пилот на самолета Борис Луканов е истински въздушен ас. Едва навършил 43 години, той вече има зад гърба си над 5 млн. прелетени километра. В края на 60-те години Борис Луканов е пилотът, чийто самолет откарва първия държавен и партиен ръководител Тодор Живков на неофициално посещение в САЩ. По онова време прелитането над Атлантическия океан от машина на БГА „Балкан" е истинско постижение.
Преди да застане на пистата, по протокол самолетът минава през четири технически прегледа, тъй като преди броени часове е приключил ремонт. Ил-18 е трябвало да бъде задължително облетян в деня преди полета. По необясними и до днес причини това не се случва.
Синът на Борис Луканов по онова време е 9-годишен. Днес той си спомня хронологията на фаталния ден. През деня пилотът Борис Луканов на няколко пъти отива до летището, за да провери как върви подготовката на самолета. Вечерта при полета той установява, че машината все още не е напълно ремонтирана, а облитането й се отлага за неопределено време.
Във фаталната вечер зам. генералният директор на БГА „Балкан" ген. Петър Евстатиев неочаквано сменя графика на дежурствата ...
Цялата история и още интересни четива вижте на Retro.bg.