5-годишните тапии на "БДЖ-Пътнически превози" и "БДЖ-Товарни превози" са изтекли на 9 юли и не са подновени
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Пътници и товари се возят без лиценз вече цял месец от влаковете у нас. На 9 юли изтече лицензът на "БДЖ-Пътнически превози" и на "БДЖ-Товарни превози", показва сайтът на Изпълнителна агенция "Железопътна администрация" (ИАЖА).
Лицензите на двете компании са издадени на 10 юли 2008 г. и са със срок на валидност 5 години, е потвърдил за вестник "Стандарт" и изпълнителният директор на ИАЖА Веселин Василев. Те обаче са в процедура по прелицензиране, коментира Василев и допълни, че двете компании не би трябвало да имат проблем да возят пътници и товари, тъй като имат валидни сертификати за безопасност, които изтичат в края на годината.
Според юристи обаче това противоречи на сега действащия Закон за железопътния транспорт, според който сертификати за безопасност се издават само на лицензирани жп превозвачи. Това означава, че липсата на лицензи анулира и сертификатите за безопасност на "БДЖ-Пътнически превози" и на "БДЖ-Товарни превози".
Излиза обаче, че двете жп компании вече прилагат на практика промените в Закона за жп транспорта, публикувани за обществено обсъждане, преди да бъдат приети от парламента. Всъщност промените в закона са наложени от писмо на Европейската комисия (ЕК) от 2013 г. във връзка с неточно транспониране на Директива на Европейския съюз (ЕС) за безопасността на жп превозите в родното законодателство, каза Веселин Василев. Промените премахват досегашното изискване жп превозвачите да имат валиден лиценз, като те ще могат да возят пътници и товари само със сертификат за безопасност, който от 2018 г. ще се дава само от Европейската жп агенция в Париж.


