ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Пандемията от новия коронавирус нанесе удар върху редица печеливши бизнеси. Затова много компании в САЩ искат да променят основен принцип на пазара на имоти: твърдият и дългосрочен наем.
Дългосрочните наемни договори доминират на пазара на недвижими имоти на практика от векове. Спирането на икономиката обаче разкри опасен недостатък в модела: приходите на компаниите могат да паднат от днес за утре, а задълженията им за наем обикновено остават постоянни, което ги излага на опасност от неизпълнение на договорите им.
Затова много бизнеси търсят решение на проблема. Те искат да преминат от дългосрочни наемни договори с фиксирани месечни или годишни плащания към по-гъвкави договори, които включват споделяне на приходи.
Някои собственици на имоти са отворени към идеята, пише Уолстрийт Джърнъл, цитиран от "Труд".
Майкъл Филипс, президент на инвестиционна компания за недвижими имоти, смята, че ще се сключват все повече краткосрочни договори за наем с ангажимент, съобразен с приходите. Редица търговци на дребно призовават наемодателите да се откажат от част от наема в замяна на дял от бъдещите приходи. Някои оператори на хотели и апартаменти за гости, които пострадаха от спада в туризма, също се стремят да променят организацията на дейността си като са готови да предоставят на собствениците на имоти дял от печалбата си вместо твърд наем.
Промените в наемите може да станат под много форми. Някои фирми подписват сделки, които включват няколко години споделяне на дял от приходите, след което преминават към фиксиран наем. Други сделки включват нисък месечен наем, допълнен с дял от приходите.
Все пак брокерите и собствениците очакват фиксираният наем да си остане норма за пазара. Основната причина за това са кредиторите, които са склонни да предлагат по-добри условия за финансиране на имоти с дългосрочни наематели, защото са по-сигурна инвестиция.
Споделянето на приходите има и практически предизвикателства - например доказването на приходите за определено място. “Има много клопки”, предупреждава Джо Лиърнър, зам.-председател за Средния Запад в САЩ на консултантска компания на пазара на имоти.
Въпреки това все повече компании се насочват към наеми, които са процент от оборота, тъй като не знаят какви приходи ще имат следващата година.


