ГОРЕЩО
ИЗВЪНРЕДНО В ПИК TV: Парламентът гласува оставката на кабинета "Желязков" - НА ЖИВО
Поредното скандално съдебно решение на ВКС: Как съдии се опитват да спасят от доживотен затвор един от виновните за смъртта на Евгения
ТОТАЛЕН ШОК! Ивайло Мирчев се закани да реже главата на министъра на енергетиката (ВИДЕО)
Андролова с прогноза: Обмисля се бъдеща коалиция, в която либералите ще бъдат прецакани
МРЕЖАТА ГЪРМИ: Аз не скачам и съм дебел! И съм щастлив, че съм дебел, а не дебил! Няма как да се вържа на про100кики, Асеня, Рашков, Мирчев, Резидента, Мечо гел, Ивилинчо, Копейки и Пепейки...
С „бързи заеми” покриваме сметки за ток, вода и парно
Бум на краткосрочните кредити за покриване на текущи нужди отчитат в последните две години финансови анализатори. Заемите със срок на изплащане под една година и от една до пет години нарастват за сметка на тези над пет години, съобщи Николай Колев изпълнителен директор на „Профи кредит България”. Фирмата е част от международната финансова група „Профиреал” със седалище в Холандия. Данните от дейността им в България сочат засилено търсене на кредити в рамките на 1500 лева, които клиентите им се надяват да върнат до месец-два. Проучването на фирмата за възможностите на кредитополучателите показва, че средният им осигурителен доход е 450-500 лв. В същото време 69% от тях определят статуса си „под средния”. 12% се оплакват, че парите не им стигат за храна, 25,7% имат за храна, но не могат да си купуват дрехи, а 62,3% нямат средства за покупка на домашни уреди. Над 70% от финансовите проблеми, които тласкат хората към тегленето на заем, са свързани с висящи сметки за ток, вода и отопление. В 59% от случаите клиентите са сполетени от „неочаквани нужди”, а за 55% от тях причината е, че са останали на червено седмица преди заплата. За периода януари-октомври обемът на отпуснатите от „Профи кредит” заеми надхвърля 42 млн. лв. „Профилът на клиентите на небанковите институции по презумпция е по-рисков, отколкото на тези в банките, и може да се очаква повишаване на лошите кредити”, отбеляза Здравко Райчев, член на борда на финансовата компания. Пикът на необслужваните кредити – 25%, обаче е бил през 2010 г. Оттогава тенденцията е към подобрение на плащанията. Здравко Райчев: Жените събират дългове по-добре
Пред ПИК Здравко Райчев даде полезна информация за търсещите спешна финансова помощ:
На какви клиенти отказвате заем, г-н Райчев?
Това дали клиентът ни ще бъде одобрен зависи от неговите доходи и разходи и съответната минимална остатъчна сума. От друга страна е важна информацията в централния кредитен регистър, от която личи дали коректно е плащал други свои задължения. Нормално е хората да имат от време на време проблеми, но ние сме в правото си да се ориентираме за евентуалното им кредитно поведение в бъдеще.
Гледате колко други заеми има кандидатът, така ли?
Не е важно на колко банки дължи пари, а как се движи разплащането с тях.
Проверявате ли дали има натрупани сметки към топлофикационното дружество, телекомите и други подобни?
На този етап тази информация не се предоставя от всички дружества. Надяваме се в бъдеще да има такава обхватна система, която ще дава по-добра допълнителна информация. Пак повтарям, не е толкова важно дали клиентът има проблеми, а доколко той се справя с тези проблеми. Понякога е по-добре да не взимаме решение, с което ще увеличим с още едно неговите затруднения.
Имате ли загуби от клиенти, които са „потънали” в неизвестност?
Има клиенти – около 19% от общия брой, които имат над 30 дни забавяне. Значително по-малък е делът на тези, които не могат да върнат заема си по никакъв начин и спрямо тях се налага прибягване до принудително събиране.
Имате свое звено за контакт с проблемни клиенти – какви правила ръководят дейността им?
Нашите служители спазват етичен кодекс, който залага на добронамерения подход. Контактът може да стане по телефон, може да е в дома на клиента, може да е в някое кафене. Важното е да разберем какъв е характерът на затруднението и заедно да намерим най-доброто решение. Практиката ни е показала, че в тази част от бизнеса жените се справят по-добре. Затова сме сложили за шеф на мрежата от колектори дама, а в отдела за събиране на вземания в централата половината са жени. препоръчано


