Всяка пета жертва на пътя е пешеходец, загиналите минувачи са се увеличили с 42% тази година
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
От началото на годината до края на юли загиналите пешеходци по родните пътища са 68 души, сочи черната статистика на КАТ. Жертвите са с 20 повече спрямо седемте месеца на миналата година. От 1 януари до 1 август 2014 г. в катастрофи в страната са загинали 362-ма души. Това означава, че всяка пета жертва е пешеходец, пише "Преса".
Над 60% от тях са на възраст над 65 години. Едва при 15 на сто от случаите те са пресичали на зебра. Останалите минувачи са минавали по тъмно на забранени места и не са били забелязани. Тъжната статистика показва, че войната на пътя между шофьори и пешеходци се ожесточава въпреки спешните мерки на КАТ. Само за седмица от 30 юли до 7 август при масирана акция по пътищата, разпоредена от главния секретар на МВР Светлозар Лазаров, пътните полицаи санкционираха 13 286 шофьори и 502-ма пешеходци.
По-често търсим причините за инцидентите у водачите и по-рядко се вглеждаме в пешеходците. А те са най-недисциплинираните участници в движението, категорични са пътните полицаи.
Стотици хора като камикадзета пресичат натоварени булеварди, прескачат загражденията или минават на червено всеки ден на едни от най-оживените кръстовища.
Рядко използват подлезите
защото са мръсни, тъмни и неподдържани. Другата причина е, че през платното се минава по-бързо.
Тийнейджъри закъсняват за среща след училище, пенсионери гонят трамвая, деца тичат след топката, а останалите бързат за работа. Това са най-често срещаните оправдания, които нарушителите се опитват да пробутат пред пътните полицаи, когато ги хванат „в крачка“.
Ако един тръгне да пресича на червено, и останалите чакащи на светофара събират кураж. Оглеждат се набързо и се хвърлят на улицата, без да осъзнават, че шофьорите не очакват върволица от хора на пътя. И невинаги могат да спрат навреме.
Почти всеки трети нарушава правилата, сочат резултатите от проучване по проект „Застъпници за пътна безопасност“, анализирало поведението на случайно подбрани хора. От 1905 наблюдавани пешеходци 709 са спипани в нарушение.
„Вината за катастрофите е двустранна. Ние, българите,
страдаме от особено раздвоение
когато сме пешеходци, мислим и се държим като такива, а когато седнем зад волана, ставаме само и единствено шофьори“, коментират експерти от Пътна полиция.
Възрастните хора са една от най-уязвимите социални групи, когато става дума за пресичане. Те трудно се ориентират, невинаги могат да преценят добре скоростта на автомобилите и пресичат на метри от пешеходните пътеки в пиковите часове, когато трафикът е най-натоварен. Младежите пък предизвикват вниманието на шофьорите, като прескачат огради и парапети, но при лошо време или неосветен участък водачът невинаги може да спре. От друга страна, топлото време кара шофьорите да натискат газта и да увеличават скоростта, предупреждават от Пътна полиция в столицата.
Катаджиите пишат фиш, но не събират глобите на място. Ако пресичаш неправилно, наказанието е 20 лева, а ако прескачаш заграждения, глобата стига до 50 лева. „Всеки фиш се съпътства с много скандали, пазарлъци и обяснения. Пешеходецът няма
самосъзнанието, че е в нарушение
Той не разбира, че с поведението си създава условия за тежки катастрофи. Освен това ние налагаме глобите, но никой не идва доброволно да плати. Събираемостта е много малка. Националната агенция за приходите следи дали сумите се плащат. Заради всичко това остава чувството за безнаказаност“, обясни Любомир Костадинов от столичния КАТ. Според експерти зебрите в София са достатъчно. Но за да се избегнат катастрофите, трябва да има повече подлези и надлези.
Смъртоносните грешки
- Пресичане на забранено място
Най-смъртоносната грешка на пешеходците е да пресичат шосето, където няма зебра.
- На ръба на платното
Стойте далеч от ръба на тротоара, докато вървите по него или чакате на автобусна спирка.
- Оглеждайте се и при „зелено“
Дори при пресичане на пешеходна пътека или на зелен сигнал на светофара човек трябва да бъде нащрек и да се оглежда.
- Пресичане край трамваи и автобуси
Много често, щом слязат от трамвая и автобуса, пътниците хукват през платното, което понякога завършва фатално.
- Без телефони или таблети
Младите често гледат смартфона или таблета си или пък слушат музика, докато пресичат. А това създава големи проблеми не само на шофьорите, но и на тях самите.


