Въпреки всичко: 11-годишно момиче с аутизъм „пише“ книга благодарение на модерните технологии
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
На прага на новата учебна година, деца, родители и учители са притеснени. И съвсем нормално - обучението в условия на пандемия се оказва трудна задача за всеки. Непосилна обаче се оказва за децата с увреждания, които продължават да са най-изключени от системата на образованието - едно от пет деца не получава допълнителната подкрепа, от която има нужда, разказва БТВ.
Семейството на едно дете с аутизъм от село Красново край Хисаря обаче прави и невъзможното, за да му осигури качествени грижи и образование. Мария е на 11 години. Тя е с диагноза аутизъм - не може да чете и да пише, но има богато въображение. Обича музиката, рисуването и компютърните технологии. Намерила е начин да пише книга, без да познава буквите – с помощта на гласовия редактор на таблета.Творбата се казва „На морето“, защото Мария обича мириса на море.
„Това е необичайно, защото тя си е намерила това приложение и си диктува, и дори казва „запетайка“, „точка“. Разбира се, начинът ѝ на мислене е различен - тя от една тема скача на друга тема - разказва майка ѝ Татяна. - Разбрах, че детето ни е по-различно, когато беше на около 3 години. Най-голямата трудност беше да повярвам, че това се случва на мен, че точно моето дете е такова, да се преборя със себе си и да приема фактите“.
Семейството на детето избира село Красново пред големия град, за да се чувства детето по-спокойно. В малкото населено място обаче децата като Мария са приемани трудно – и в детската градина, и в училище. Миналата година всеки ден Мария изминавала по 120 километра за рехабилитация и за да посещава училище.
Тотка Трифонова е ресурсен учител и работи с Мария вече трета година.
„В началото, когато за първи път се срещнахме с нея, тя не можеше да брои, не познаваше цифрите. От буквите – много малка част от буквите на азбуката знаеше. В момента може да брои до 100, да извършва действия „събиране-изваждане“ с числата до 100. Знае всички букви от азбуката. И може да сричкова“, обясни учителят.
По време на дистанционното обучение Мария напредва много, защото учителят и родителите ѝ отделят специално внимание. Но нещата се случват трудно, защото учебните материали не са пригодени за деца като нея. Когато Мария има нужда от помощ, майка ѝ не може да потърси съвет от психолог, защото той е прекалено далеч.
„Мечтая си детето да стане голям човек, самостоятелна, да може сама да се оправя в живота. А не след години да бъде в някакъв дом“, сподели още майката на Мария.