Г-н Борисов, не бъдете като лисицата, дето чакала на коча да му падне... фолксвагенът
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Пълен икономически, военен и политически хаос се завихря около южната ни съседка, след като президентът Тръмп обяви официално налагането на санкции срещу икономиката и ключови политици на Турция!
В полунощ българско време Белия Дом излезе с официална позиция срещу турските действия през последните два дни. Президентът Доналд Тръмп обяви увеличение на митата срещу турската стомана с 50% и замразяване на всякакви търговски преговори с Турция. С това американският президент наказва нежеланието на Ердоган да реши споровете с кюрдите по мирен път, сериозните нарушения на човешките права, заплашвайки мира, сигурността и стабилността в Сирия.
Според Тръмп САЩ са успели под негово ръководство да унищожат на 100% Ислямска Държава и сега Турция трябва да даде приоритет на защитата на цивилните и особено уязвимите етнически и религиозни малцинства в североизточна Сирия като прицелването именно в тях е недопустимо. Според Тръмп офанзивата на Турция застрашава мира и сигурността в региона.
Действията на Тръмп се смятат за противоречиви, тъй като турската офанзива следва изтегляне на американските военнослужещи в региона по негова заповед. Според американски и европейски политици това е изчистило пътя на Ердоган към кюрдските въоръжени отряди и турският президент е наредил мигновенна атака срещу отколешните си врагове.
Вчера автори в Дойче Веле, Франкфуртер Алгемайне Цайтунг и TAZ за пореден път разкритикуваха немския коцнерн Фолксваген, който насред перфектната политическа и икономическа буря в Турция се готви да построи там втория си най-голям завод в света – в нарушение на европейските норми и споразумения, очевидно преследвайки краткосрочни ползи от държавни помощи и избягване на екологични регулации.
Днес сутринта неназован официален говорител на Фолксваген заяви пред Шпигел и Ханделсблат, че Фолксваген разглежда с тревога събитията в Сирия и спира поне временно преговорите за новия завод.
Към обяд премиерът на Долна Саксония Щефан Вайл, който по право е член на надзорния съвет на Фолксваген и държи златна акция, коментира, че „не може да си представи Фолксваген да направи тази инвестиция в Турция при тези обстоятелства“ и че неговото мнение „се споделя от няколко други членове на надзорния съвет“. Според Вайл въпросът ще се разгледа на събранието на надзорния съвет през ноември, като той се надява турският президент да разбере, че е тръгнал по много опасна пътека, която трябва да се промени спешно.
Агенция ПИК предупреди още през лятото на 2019 г., че вероятността да се осъществи именно този хаотичен сценарий нараства и премиерът Бойко Борисов трябва да се намеси решително. Нашият анализ показа, че ако Борисов намери начин да отпусне допълнителни 200 милиона евро държавна помощ за локация София, то ключови фактори в надзорния съвет на Фолксваген ще намерят нужните аргументи да наложат нашата държава като приоритетен кандидат за гигантския завод.
Също така предупредихме, че ако Борисов не предприеме тези ходове, неадекватното поведение на България в преговорите през пролетта на 2019 г. (видно и от медийни изяви на нашия премиер) ще създаде не само пропуснати ползи за страната ни, но и огромни проблеми за самия концерн Фолксваген и Германия в случай, че политическата и финансова ситуация в Турция се влоши рязко.
Именно това започва да се случва в момента.
Имайки предвид, че Министерски съвет вече втори месец не отговаря на журналистическия ни въпрос дали Борисов е изпратил подобрена оферта на немската корпорация, смеем да твърдим, че такава не е изпратена и България е останала с първоначалното си ниско и крайно недостатъчно предложение – на стойност между 3 и 5 пъти по-ниска от турската оферта.
Илюзията, хранена в Министерски съвет, че неблагоприятни развития в Турция ще означават автоматична победа за България, също очакваме скоро да бъде разбита. Ако Фолксваген разтури проекта в южната ни съседка, далеч по-голяма е вероятността той да отиде в някоя от Вишеградските държави или Румъния, които през лятото по наша информация са намерили хитри и изпитани вече способи сериозно да подобрят своите предложения.
Агенция ПИК призовава Бойко Борисов да не се вживява в ролята на лисицата от вица за коча, чакайки да падне...фолксвагенът. Ако България иска наистина да спечели тази инвестиция и да трансформира икономиката си изцяло в рамката на десетилетие, то Борисов трябва да направи сериозни отстъпки пред немския концерн, които ще се изплатят многократно още в краткосрочен план.