ГОРЕЩО
КАКВОТО ПОВИКАЛО, ТАКОВА СЕ ОБАДИЛО: ДПС-Ново начало издига санитарен кордон около пуделите с пачките, кеша и корупцията
ПП развърза Асен Василев да ВЗРИВИ тотално преговорите с ГЕРБ - постави 7 условия на Борисов
СВОЕВОЛИЯТА НЕ ПРЕСТАВАТ: ППДБ продължават да се инатят - ето какви поредни условия поставиха за преговори с ГЕРБ
ИЗВЪНРЕДНО! ГЕРБ отвърна остро на ППДБ: Диалогът не може да се води през...
ОТ ПОСЛЕДНИТЕ МИНУТИ: ППДБ със светкавична реакция след офертата от Борисов
Докторите станаха чиновници
Д-р Стойчо Кацаров е един от основателите на ДСБ и бивш зам.-министър на здравеопазването. В момента е член на управителния съвет на Центъра за защита на правата в здравеопазването и един от най-яростните критици на експериментите на ГЕРБ сектора. Петя Валентинова - Д-р Кацаров, къде се пропука здравната реформа? Защо въпреки непрекъснатите промени системата остава най-нереформираната у нас? - Най-нереформираният сектор всъщност е МВР, а здравният напротив – най-реформираният. Само в последните 4 години имаме 60 поправки в петте основни здравни закона. Горе-долу на всеки две седмици се нанасят някакви поправки. Реформата обаче се пропуква, защото посоката на правените промени е точно обратна на правилната. - Коя е правилната? - Точната презумпция е пациентът да плаща за здравната услуга там, където я получава. Така болниците се конкурират за избора на пациенти и са мотивирани да повишават качеството на обслужването. Вместо това последните две правителства правят точно обратното. Те премахнаха връзката между извършването на дейността и заплащането, като започнаха в началото на годината да определят годишните бюджети на болничните структури. Така всъщност се ликвидира мотивацията на лечебните заведения да развиват услугата, защото независимо дали работят добре или зле, получават едни фиксирани средства. В резултат на това болниците станаха нещо като административни звена, а лекарите заприличаха на чиновници. Така получихме много ниско качество на предлаганите медицински услуги. Като цяло проблемът на здравната реформа е, че всъщност в средата на пътя спряхме и се върнахме в началото. Особено по отношение на болниците. За мен най-големият проблем е именно в качеството на болничната медицинска помощ. - Казвате, че лечебниците се превръщат в администрации. Как ще коментирате тогава скандалите в „Пирогов“, където лъснаха крупни далавери и последваха уволнения? - Здравният министър е принципал на „Пирогов“ и има право да взема решения за кадрови промени. Може да го направи и без повод – просто защото не харесва дадена личност. Как точно се генерира скандалът в „Пирогов“, кой е виновен и кой не е, аз не мога да знам и да коментирам. Да ви кажа честно - не ме интересува. Смятам, че това е твърде дребен кахър на фона на монументалните промени в здравната система. Според мен излишно се преекспонира случилото се. Голяма работа, че сменили директора на една от 60-те държавни и от общо 250-те болници в страната. - Да, но това уволнение заплаши да прерасне в масово напускане на шефове на клиники. Няма ли да се блокира дейността на клиниката? - Аз не виждам драма в това. Има компетентни органи, които установяват виновните за нарушения и налагат наказания. В София има поне още 10 болници със същия брой легла и обем на дейност като „Пирогов“. Ако за всеки сменен директор на болница ставаше такава драма, доникъде нямаше да я докараме. - Здравната каса за пореден път бе осъдена за дискриминация към болни, основателни ли са тези претенции на пациентите? - Касата е многократно осъждана за дискриминационно отношение към граждани, но много повече пъти за злоупотреба с власт по отношение на лекарите. Става въпрос за неправомерно наложени глоби, санкции и наказания на медицински лица от монополния орган. Аз мисля, че Здравната каса до голяма степен обезсмисли своето съществуване с тази политика на бюджетиране на болниците. Вместо да плаща за извършена дейност, тя плаща, за да издържа структурите. Така на практика се подменя цялата философия на здравното осигуряване. Затова появата на всяка нова болница се превръща в драма за касата, защото това е още една структура, която трябва да се издържа. Това обезсмисля НЗОК като орган, защото бюджетите на болниците могат да ги определят и няколко счетоводители в здравното или финансовото министерство. А при сегашните правила, когато болницата веднъж получи бюджет, тя не може да го превишава. Изобщо, ако така ще я караме, нямаме нужда от Каса с 3000 служители на държавна издръжка. - След като са ясни недомислиците в системата, защо нито един от министрите, които се изредиха в здравеопазването, не се нае да ги премахне? - Защото управляващата партия няма идея какво трябва да се прави със здравната система. Политиката в сектора е задължение на правителството, така е разписано и в закона. Когато то обаче не се справя или не знае какво да прави, започва да сменя министри в опит да оправдае краха на политиката си с недостатък у конкретния човек. Но причината за неуспехите не са черти на характера на Божидар Нанев, Стефан Константинов, Ана-Мария Борисова или Десислава Атанасова. Причината е изначално сбърканата концепция и липсата на ясна идея за ефективни реформи. Приемат се решения, после се отменят и в крайната сметка се прави обратното на правилното и необходимото. - Една от болните за българите теми са цените на лекарствата. Защо те не бяха укротени и продължаваме да доплащаме от джоба си за медикаменти? - Знаем, че хаосът се породи от проблеми при прехвърляне на дейности от министерството към касата. Дали обаче това е породено от некомпетентност или е търсен ефект, не можем да бъдем сигурни. Но е факт, че се получи огромна разлика в цените, които е плащало досега Министерството и тези, които сега плаща Касата. Като цяло преминаването на лекарствата към НЗОК бе правилен ход, защото това подобрява достъпа на хората до нужните лекарства. Друг въпрос е, че не са добре премислени последствията.препоръчано