ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Гледах внимателно първите телевизионни клипове и обръщения на партиите и коалициите, които бяха излъчени безплатно по националната телевизия.
Трябваше да напиша анализ за началото на кампанията. Но повечето клипове бяха скучни. Декларации без покритие. Лозунги без равнище на достоверност.
С изключение на един. Този на Иван Гешев и Граждански блок.
Какво е чувството, което клипът остава у зрителя след тези секващи дъха 40 секунди, наситени с глас, звук, картина и текст? Според мен внушението е ВОЛЯ И СИЛА. Това са двете най-важни послания в една предизборна кампания. СИЛА и ВОЛЯ.
Замислих се откъде ми е познато съчетанието на тези две понятия? Разбира се, от немската философия от 19-ти век. И се сетих. Авторите на клипа са използвали за основа на въведението на клипа мисълта на Фридрих Ницще "ТОВА, КОЕТО НЕ МЕ УБИВА, МЕ ПРАВИ ПО-СИЛЕН! Или на немски "Was mich nicht umbringt, macht mich stärker" Но са разработили тази фраза за целите на кампанията. НЕ НИ КУПИХА. НЕ НИ УПЛАШИХА. ПО-СИЛНИ СМЕ! Или станахме по-силни въпреки всички препятствия, включително и опита за убийство на главния прокурор.
Твърди се, че кампанията на Иван Гешев и коалицията ГРАЖДАНСКИ БЛОК се консултира от израелски или американски специалисти. Нямам представа дали е така. Но съм убеден, че авторите на клипа и на плаката (билборда), с който завършва този клип, отново са повлияни от немската класическа литература. БЪЛГАРИ, ЮМРУКЪТ СТЕ ВИЕ няма нищо общо с бокса или с юмрука на президента Радев - тук заемката е от Гьоте и стиховете:
Ще се дигаш или падаш,
ще владееш и печелиш,
ще робуваш и ще губиш,
ще ликуваш или страдаш
длъжен си да бъдеш тук
наковалня или чук!
Да, НАКОВАЛНЯ ИЛИ ЧУК (Amboss oder Hammer) беше използвано и като име на един филм в мрачните години на предишния режим. Но и мисълта на Ницше беше част от пропагандата на друг мрачен режим. Всеки може да използва или да перифразира една или друга мисъл на на великите философи и писатели. Въпросът е каква е крайната цел. В този случак е съвсем ясно.
ГРАЖДАНСКИ БЛОК призовава всички български граждани да не не се оставят повече да са наковалнята на корумпирани политици, олигарски и безродници. Да бъдат юмрука (чука, тоягата). И да си върнат България. А това няма как да стане без волята и силата на всеки от нас. Това е основната идея на предизборните материали на ГРАЖДАНСКИ БЛОК. Но и самото име на тази коалиция внушава именно това. Силата и волята на гражданското общество.
В заключение. Клиповете и плакатите не са достатъчни за победа на изборите. Или за спечелването на значително повече гласове от предварителните очаквания. Но има случаи, когато добрата предизборна агитация е в състояние рязко да подобри представянето на една коалиция или партия. Както и големи гафове, които могат да сринат кампанията.
Константин Мишев