Главният прокурор внесе в Конституционния съд искане за обявяване на противоконституционност на разпоредби от Правилника на Народното събрание
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Главният прокурор Иван Гешев внесе в Конституционния съд на Република България искане за обявяване на противоконституционност на чл. 24 и на част от чл. 86, ал.1 и ал.4 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание (ПОДНС). В искането се сочи, че те противоречат на разпоредбите на Конституцията за принципа на разделение на властите и независимостта на съдебната власт.
Съгласно чл. 24 от ПОДНС “най-малко веднъж на всеки три месеца“ в Комисията по конституционни и правни въпроси на НС се провежда обсъждане с участието на главния прокурор във връзка с прилагането на закона и дейността на прокуратурата и разследващите органи. Това задължение е предвидено само за главния прокурор, но не и за председателите на върховните съдилища, което поставя въпроса за равнопоставеността между различните органи в съдебната система и за пропорционалността на нормата.
Компетентността на Народното събрание по отношение на съдебната власт, в частност на прокуратурата, е точно определена в чл. 84, т.16 от КРБ и е ограничена до изслушване и приемане на годишния доклад на главния прокурор и на други обобщени и аналитични доклади за дейността на прокуратурата по прилагането на закона, противодействието на престъпността и реализирането на наказателната политика, което допринася и за постигане на публичност и прозрачност в работата на прокуратурата.
В решение №6 от 6 юни 2017 г. по к.д. №15/2016 г. Конституционният съд е посочил, че: “Основният закон ясно е установил пределите на сдържащите действия на законодателя по отношение на прокуратурата като част от съдебната власт - до годишните доклади, както и други доклади, които са с предмет, съобразен с изискването всяка власт да остане в границите на осъществявана от нея конституционно възложена власт“.
В искането на главния прокурор до КС се посочва, че разпоредбата на чл.24 от Правилника за организацията и дейността на НС недопустимо „разширява“ конституционно предвидения контрол на законодателната над съдебната власт, нарушава баланса между властите в противоречие с чл. 8 и чл. 117, ал.2 от КРБ и излиза извън системата на контрол и възпиране на отделните власти.
Другата разпоредба – на чл. 86, ал.4 и ал.1 от ПОДНС в частта относно отправянето на препоръки и отчет за изпълнението на препоръките към прокуратурата също “разширява“ и допълва по недопустим начин разпоредбата на чл. 84, т.16 и на чл.117, ал.2 от Конституцията.
В решение на КС №5 от 17 май 1995 г. се посочва, че с оглед разделението на властите по смисъла на чл. 8 от Конституцията, от кръга на лицата, по отношение на които Народното събрание или съответната комисия могат да задължат длъжностно лице да се яви и да отговори на поставени въпроси, следва да отпаднат: президентът, вицепрезидентът, конституционните съдии и всички магистрати. Съгласно Конституцията съдиите, прокурорите и следователите се подчиняват само на закона.
Приравняването на орган на съдебната власт, каквато е прокуратурата, на органи, които са под пряк парламентарен контрол, е недопустимо нарушаване на баланса между властите и противоконституционно навлизане на законодателната власт в правомощия, дадени от Конституцията на органи на съдебната власт.


