Главозамайващи 4 милиарда за строителство вкарва Фолксваген у нас за 2 години! За да спечелим, рамо на Борисов трябва да дадат и...
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Макар битката за завода на Фолксваген в Източна Европа да навлиза в крайната си фаза и България отново да набра скорост и тежест, ПИК призовава както държавните институции, така и частния сектор да се обединят за решаващата офанзива в идните 60 дни.
Аутомотив клъстър България вече е мобилизиран пределно и използва своите корпоративни интрументи за комуникация и преговори с немския конгломерат и гравитиращите около него консултанти и експерти. Собственикът на терена Кремиковци, Soravia Group, също даде силна заявка в немски медии, че е ангажирал топ ниво специалисти в инженеринга и планирането, за да убеди борда на Фолксваген в предимствата на площадката „Кремиковци“.
Нашият анализ на източници в турските медии показва, че около потенциалната локация около Измир в Турция през последните седмици се завихрят вътрешни проблеми. Покрай геополитическите офанзиви на президента Ердоган в Сирия, инфраструктурните проекти и визията за индустриализацията около Измир започва да буксува. На пръв поглед силно развитият метрополис има скрити слабости, свързани с логистиката на произведената продукция, както ПИК първи разкри.
От друга страна, президентът Ердоган с едноличната си власт е успял да увери представителите на Фолксваген, че гаранциите му за спазване на сроковете за строителството от 3 години са железни и няма да има нито ден забавяне.
„В Турция може глави да се търкалят, но там след 3 години ще има завод“, коментират запознати с темата.
Ето защо редакцията на ПИК отправя призив към Българска строителна камара да се активизира паралелно на Аутомотив клъстър в България и да ударят рамо на премиера Борисов в тази стратегическа за държавата икономическа битка.
Според нашия анализ строителните фирми в България ще бъдат едни от най-печелившите при привличането на завода у нас и особено ако това е първа стъпка към изнасяне на българското индустриално производство на следващо ниво.
По публични данни инвестицията на Фолксваген ще бъде около 1.5 милиарда евро, като по информация на ПИК около 1 милиард евро ще бъдат вложени в основен капитал – сгради, машини и съоръжения. Вероятно около 750 милиона евро ще бъдат директно разпределени на български строителни фирми, като се очаква всички топ 5 строители у нас да бъдат мобилизирани за изграждането на завода.
Освен инвестициите в самия завод, президентът Росен Плевнелиев разкри и че българската държава планира мащабна инфраструктурна офанзива около площадката в Кремиковци. Плевнелиев разкри, че правителството ще докара метрото, ще изгради специализирана площадка за обработването на стотици влакови композиции, автовози и камиони на ден.
Според наши източници Фолксваген държат изключително много цялата ЖП инфраструктура около Кремиковци и по линията София-Румъния/Сърбия да бъде обновена изцяло. Техните инженери няколко пъти са се срещали с представители на транспортното министерство и са поставили ЖП инвестициите като категорично условие. Очакваме публичните инвестиции в инфраструктура да бъдат също на стойност около 750 милиона евро, като голяма част от тях ще бъдат и европейски средства, които вече са планирани умело от зам-министър Нанков в тази насока.
Към инвестицията в завода и строителството на прилежащата инфраструктура, трябва да се добави и инвестициите на доставчиците на автомобилни компоненти от първи ред (т.е. най-близки до крайния продукт), които ще бъдат ситуирани в непосредствена близост до мега-фабриката на VW в самата зона „Кремиковци“.
„Трудно е да се изчисли точната инвестиция за фабриките от първо ниво, тъй като плановете на Фолксваген за обема производство непрекъснато се променят - все пак, очакваме това да са допълнителни 200-300 милиона евро“, коментират пред ПИК запознати с темата.
Министър Караниколов коментира преди дни, че България преговаря и с южнокорейска корпорация за инвестиция от около 1.5 милиарда евро. Става въпрос за огромна фабрика за производство на батерии за електромобили. Подобни проекти бяха обявени вече в Унгария и Полша като общата им стойност е малко над 1 милиард евро.
По информация на ПИК, 1.5 милиарда евро е общата инвестиционна програма на южнокорейците, която вероятно ще бъде разделена на две поради по-рисковата обстановка в Източна Европа и България реалистично ще се бори за дял от около 50%.
Консултанти, работещи за автомобилната индустрия зад Океана, коментираха пред ПИК, че вероятно става въпрос за гигантски корейски производител на батерии, който е част от конфиденциален план на Volkswagen за отваряне на няколко „гига-завода“ за батерии по подобие на Tesla.
Според нашите източници първият такъв мега-проект е започнат в началото на годината близо до Атланта, където партньорството между корейците и Фолксваген е обявено официално – за разлика от Европа, където то още се държи под похлупак.
„Ако става въпрос за същата компания, българските власти трябва да знаят, че става въпрос за синергично производство, което предполага близки локации между завода за електроавтомобили и завода за батерии – т.е. привлекат ли Фолксваген, южнокорейците ще дойдат също, но провалят ли се с немския завод, много вероятно е този за батерии да го придружи в Турция“, коментират експертите пред ПИК.
Простата сметка показва, че директните строителни поръчки от завода на Фолксваген, прилежащата инфраструктура и свързаните с него частни фабрики от първо ниво ще осигурят на българските топ строители поръчки за близо 4 милиарда лева за срок от 2 години и половина. Тоест, българските строители ще удвоят инфраструктурните си поръчки, съответно ще удвоят и своите печалби, инвестиции в техника, персонал и заплати.
И това без да броим възможното привличане на други, свързани заводи или втора голяма аутомотив инвестиция.
Ето защо призоваваме Българска строителна камара да се активизира и да окаже максимална подкрепа на правителството, както и да гарантира пред Фолксваген, че плановете им за строителство ще бъдат изпълнени прецизно и в срок.