Големи разлики в студентските такси и стипендии в Европа, установи доклад
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Според доклад, публикуван днес от мрежата „Евридика" на Европейската комисия, все още се наблюдават силно изразени различия в размера на таксите, стипендиите и заемите за студенти в Европа.
Докладът, обхващащ 33 европейски държави, разкрива, че системите от учебни такси продължават да са относително стабилни в целия континент, макар и с някои значими изключения. Германия е единствената държава, която наскоро премахна таксите, въпреки тяхното въвеждане едва през 2007 г., съобщава Портал Европа, цитиран от Money.bg.
През 2014 г. Естония промени значително своята система на финансиране, като обвърза таксите с учебните резултати - такси плащат само студентите, чието следване не е успешно (т.е. не са събрали задължителните кредити за учебна година). Подобна зависимост между таксите и лошите резултати има и в други страни като Чешката република, Испания, Хърватия, Унгария, Австрия, Полша и Словакия.
Най-високите учебни такси в Европа са в Обединеното кралство (Англия), където през 2012 г. бе извършено значително преструктуриране на системата за висше образование. Таксите не се заплащат веднага, а едва след дипломирането на студентите, когато доходите им надхвърлят определен праг - уникален модел в Европа. Относително високи такси се заплащат предварително от студентите в Ирландия, Италия, Латвия, Литва, Унгария, Нидерландия и Словения.
За Европа е крайно необходим по-лесен достъп до висше образование за нашите младежи. Това не само значително увеличава шансовете им за добра работа, но е и от полза за нашите икономики, нуждаещи се от иновациите и творчеството - дело на талантливи висшисти, заяви Андрула Василиу, европейски комисар по въпросите на образованието, културата, многоезичието и младежта. В случай че държави членки решат да въведат учебни такси, в тях вече трябва да са налице мерки, включително стипендии, за осигуряването на равен достъп на всички до висше образование, особено за студентите в неравностойно положение.
В доклада, озаглавен Национални системи за такси и подпомагане на студентите в европейското висше образование (2014/2015), се изтъква голямата разлика в броя на студентите, заплащащи такси в публично финансираните висши учебни заведения.
В значителен брой държави - Германия, Гърция, Дания, Кипър, Малта, Обединено кралство (Шотландия), Финландия, Швеция, Норвегия и Турция - не съществуват никакви учебни такси. На другия край на скалата, в девет държави (Чешката република, Нидерландия, Португалия, Словакия, Обединеното кралство (Англия, Уелс и Северна Ирландия), Исландия, Лихтенщайн) всички студенти в бакалавърски програми плащат такси.
В повечето европейски държави само малък процент от студентите получават стипендии.
В девет държави всички (Кипър, Дания, Малта, Финландия) или мнозинството от студентите (Люксембург, Нидерландия, Обединено кралство (Шотландия), Швеция, Норвегия)получават стипендии. Исландия е единствената държава, в която няма система за държавни стипендии, макар че това понастоящем е предмет на разисквания.
В рамките на 35 образователни системи (в някои държави има повече от една система, напр. в Белгия и Обединеното кралство) стипендиите се предоставят въз основа на финансовите нужди на някои или всички студенти (в Дания, Финландия и Швеция се дават стипендии на всички редовни студенти, при условие, че е постигнат минимум от учебни резултати); в 23 системи се предоставят стипендии въз основа на високи оценки от следването. Почти всички от тези системи съчетават стипендиите, основаващи се на потребностите, и тези въз основа на оценки.
Държавно субсидираните заеми за студенти играят съществена роля за подпомагането на студентите в приблизително половината от обхванатите страни. По подобен начин, също в приблизително половината от страните, при подпомагането се отчитат семейните обстоятелства като цяло и помощта не се изплаща пряко на студентите, а под формата на данъчни облекчения за родителите или семейни надбавки.