ГОРЕЩА ТЕМА: Какво следва от новия Закон за личните данни: Ще има ли глобени на 22 милиона евро журналисти и медии?
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Ще могат ли медиите да си вършат работата и ще има ли глобени медии с бомбастичната санкция от 22 милиона евро поясни пред Би Ти Ви председателят на Комисията за защита на личните данни Венцислав Караджов. Той говори по темата първо пред агенция ПИК в края на миналата седмица.
Няма нищо по-различно от стария закон - журналистите трябва да спазват личната неприкосновеност спрямо обекта, чиито данни обработват. Това обяви председателят на Комисията за защита на личните данни Венцислав Караджов пред Би Ти Ви .
Не можем да спираме материали и да глобяваме. Ние имаме задължение, ако има жалба, да я разгледаме и да поискаме обяснение от медията, поясни Венцислав Караджов. Личните данни могат да са ЕГН, заболявания, присъди. Изискванията е тези данни да са съотносими към конкретния случай. Медията в качеството на администратор трябва да извърши тази преценка, поясни Караджов.
Ако се докаже, че тази информация е свързана с твърдението на журналиста, примерно, че едно лице е злоупотребила с властта и има корупция, тогава може да се направи журналистическо разследване и да се стигне до защитена информация - доходи, имоти. Когато комисията получи жалби ще преценява дали употребата на лични данни са съотносими с твърдението, има и вариант да не са съотносими.
Ако журналистът е добил информация от публични регистри - дали лицето е управител на фирми, какви са фирмите му. Няма нужда да публикува личен адрес и ЕГН, а да използва само тази информация, която би допринесла за това какво е извършило лицето - дали е редно или не. Ако се използват ЕГН и адрес, тогава се превишават правата, каза Караджов.
По начало можем да наложим глоба, регламентът е въвел изискване глобата да е до 22 милиона евро или 4% от оборота. Но това са крайни мерки. Не мисля, че в момента в България миа медия, която би могла да извърши нарушение, че да получи такава санкция, отсече председателят на комисията.
Законът дава право на дерогация, т.нар. изключение. В много страни медиите са изключени от това правило на ЕС, за да не се използва законът за упражняване на натиск. Медиите са дерогирани от това задължение, те могат да събират информацията без правно основание, това е дерогация. Медиите имат дерогация за обработка на лични данни на деца, без съгласието на родителите. Другите администратори имат задължение да информират засегнатите лица за какво ще се използва информацията, а медиите нямат. При новия режим медиите спокойно могат да си вършат работата и тези правила допринасят за прозрачност на работата на регулатора, поясни Караджов.
Ние глоби налагаме само в крайни случаи, тъй като и регламентът и законът ни дават възможност за превенция - да кажем на медията какво енарушението и какво трябва да направи, допълни той.


