ГОРЕЩИ СТРАСТИ! Еколози изригнаха в ефир: Да изхвърлим дизеловите коли, за да не отровим въздуха окончателно!
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Колко точно замърсяват въздуха дицеловите автомобили у нас и трябва ли да бъдат забранени. Това коментираха пред сутрешния блок на Нова телевизия еколозите Боян Рашев и Георги Стефанов.
„Няма да е скоро моментът, в който лишаването от дизеловите автомобили у нас ще стане факт – анализира Боян Рашев. - Има голям ръст на търсенето на дизеловите автомобили в момента у нас, което е логично. Не е нужно да се търсят нови автомобили. Най-важното е, тези пушещи коли, които са много масови – в София вероятно всяка десета кола, не трябва да се движат. Странно ми е, че с години никой не взима мерки срещу такива. Трябва да бъдат спирани от движение. Огромна част от замърсяването е в София, където е основния проблем . Донякъде има такъв проблем и в Пловдив, в останалите градове е много по-малък. Пушещите коли, ако не се движат, проблемът с транспорта до голяма степен ще е решен. Няма логика един автомобил да е стар, когато изхвърлья мръсен въздух. Средната кола на пазара у нас е на 10-15 години.
Лично моят избор е дизелът. По неволя карам такава кола. Политиката в Европа направи така, че дизелът е естествения избор. Бих искал да сменя старата си кола, която бих сменил с не дизелова, а вероятно електрическа. Четем обаче за прекрасни цени на такива коли в Китай, а на нашия пазар са на много по-различни цени.
Логиката на пазара и на данъците, свързани с колите, трудно може изведнъж да се обърне. Нужен е социален феномен. За мен Европа прави нещо изключетелно грешно. Не е правилен подход да се налагат забрани. Новите бензинови коли, които са над 60 процента, те имат сто пъти по-голямо замърсяване от старите дизели и десетки пъти по-голямо от новите коли на дизел, които са с филтър. На практика новата бензинова кола замърсява повече от нова дизелова кола.
Лошо няма ако колите от Европа, които са забранени там, но новите, дойдат тук“.
„Малка част от дизеловите коли наистина силно замърсяват – добавя Георги Стефанов. - Трябва да започнем с малко повече контрол, техническите прегледи. Ако ние започнем тази мярка, ще има някакво подобрение. Тук нямаме реален анализ колко точно замърсяват в градовете дизеловите автомобили. Вече повече от десетилетие опитваме да инициираме диалог в това отношение. В половин Западна Европа реално се ограничават изцяло дизеловото горива , у нас някои неща се случват за първи път. Замърсяването на въздуха от транспорт е на второ-трето място. Ако отоплението е само за зимата, то транспортът е целогодишно. От 15 години карам на газ и на метан. Нужно е облекчение. Министерството на финансите трябва да разбере, че чистия въздух си има своята цена. Лесно можем да преориентираме пазара и поведенческото поведение на потребителя. Нормално е хората да търсят нещо по-евтино. Нужни са данъчни облекчения, акцизни увеличение. Много са начините. Електрическите са по-скъпи, но защо да не се насочим към газ и метан? Просто трябва да сменим по-голямата данъчна тежест върху дизела. Нищо повече. Всичко е въпрос на разчети.


