ГОРЕЩО В ПИК! Ето го спасението срещу спекулата на големите хипермаркети

ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Да бъде финансирана и капитализирана една държавна компания, която да направи верига хранителни магазини. Да може българските производители да продават стоките си на тази фирма, а тя да ги продава на тази верига, призова лидерът на ДПС-НОВО НАЧАЛО Делян Пеевски
Ще предложим да бъде създадена държавна верига хранителни магазини в помещенията на пощите, където българските производители ще могат да си продават стоките на държавна фирма, която ще има право да слага надценка до 10%. Нашите хора да имат най-необходимите стоки на нормални цени. Призовавам колегите - дайте да направим нещо за българите. С този призив лидерът на ДПС и ПГ на ДПС-НОВО НАЧАЛО Делян Пеевски обяви предложението, с което се цели противопоставяне на спекулативните цени на хранителните стоки и подкрепа за хората в нужда.
Ще го предложим в Закона за бюджета - да бъде финансирана и капитализирана една държавна компания, която да направи тези магазини. Да може българските производители да продават стоките си на тази фирма, а тя да ги продава на тази верига. Супер удобно е. Пощи има навсякъде . Нашите хора, които са в нужда по места ще могат да си купуват стоки на достъпни цени, до 100 вида стоки, обясни Пеевски.
С това даваме възможност на хората да купуват стоки на приемливи цени, защото хората изнемогват. Положението е много тежко . Депутатите обикалят по регионите и виждат какво става. Хората имат малки пенсии и заплати, нямат доходи. А ние тук по цял ден се занимаваме с караници и битки със соросоидни партии, които са приключили и вече нямат електорат. Нека мислим за България и българите. Това е мисията на НОВО НАЧАЛО, подчерта лидерът.
Предложението му идва на фона на срамната пасивност от страна на държавата по отношение овладяване на спекулата с цените и отказа на МВР и НАП да разбият престъпния модел, който властва в хипермаркетите. Те реализират милиарди оборот на година, а шефовете им са невъобразимо богати, докато клетият нашенец си брои стотинките, принуден да пълни джоба на измамници в лицето на веригите.
В настоящото разследване ще разкажем, макар и съвсем накратко, с какви измами цените на стоките от първа необходимост хвърчат в небесата, докато потребители и производители мизерстват.
Гигантите от топ 5 на хранителните вериги у нас например са реализирали близо 6 милиарда лева оборот за 2021 година. Към днешна дата прогнозите са за над 10 млрд.лв., допълват пазарни анализатори.
Докато оскотелите от глад българи се редят по опашки за срамни промоции и фалшиви намаления, а граждански активисти призовават за бойкот, само за ден големите супермаркети отчитат 2 милиона лева ръст в печалбите!
В условията на галопираща инфлация и вече доказаната спекула при цената на млякото, кашкавала, сиренето, свинското, телешкото и агнешкото месо (45-50 лв. за килограм!), краставиците (7-8 лв. за кг.) и изобщо всички хранителни продукти и то не само тези от първа необходимост, висшите управляващи мениджъри на големите вериги супермаркети печелят милиони левове под формата на бонуси за „отличните финансови резултати”.
Разследване установи, че управителите на най-оборотните вериги супермаркети у нас прибират 5-цифрени месечни заплати, а в края на всяка финансова година висшите мениджъри получават и солидни бонуси за добри резултати, които могат да достигнат и до над 1 млн. лв. на човек! Колосални възнаграждения прибират и висшите мениджъри на единствената българска голяма верига за хранителни магазини, която, уви, е усвоила сенчестите и почти рекетьорски прийоми на чуждите търговски вериги в отношенията си с производители, доставчици и вносители на бързооборотни стоки.
На този фон пасивността на държавата в лицето на Министерски съвет и министерство на земеделието е повече от цинична, защото народът вече едвам свързва двата края. Особено след наглостта на ЕРП-тата и газовите олигарси, които оставиха хората на тъмно и студено посред зима, но не пропускат да им одерат по няколко кожи със сметките.
Но да се върнем на цените на храните, гигантските надценки и най-вече на колосалните възнаграждения, които си разпределят шепа чуждестранни чиновници, назначени за шефове та веригите. Без да сме душмани на богатствата им, няма как са пропуснем, че кошмарните хонорари и стряскащи обороти идват от сиромашкия джоб на българина и от заплашените с фалит родни производители, които едвам устискват на рекета на веригите.
Завесата за грандиозните и незаконни далавери, които въртят мениджърите на петте най-големи чуждестранни вериги магазини за пръв път беше официално повдигната през 2023 г. от уволненият със скандал изпълнителен директор на държавната млекопреработвателна компания.
Дни след уволнението си, той разкри, че една от причините за неговото „обезглавяване“ е разписана заповед, с която цената на млякото и млечните продукти, произвеждани в държавното предприятие, се намалява с 30%… Той разказа как неуспешно е опитал да намали цената много по-рано, но не му е било позволявано, тъй като това не устройвало големите чуждестранни вериги.
При негов опит да сезира отговорните институции, му било казано и то лично от тогавашния служебен министър на икономиката Никола Стоянов, че не може да воюва с големите вериги от чужбина, тъй като над тях е опънат чадър от немското посолство.
Малко по-късно бившият министър на земеделието Явор Гечев се принуди да признае абдикацията на държавата пред спекулата на големите вериги супермаркети, притиснат от стотиците подавани сигнали от клиенти и производители на храни.
„Структурата в българските магазини не прилича на която и да е друга, има аномалии по цялата система. Този път много от играчите на пазара прекалиха и не разбраха, че прекалиха. Не е нормално сиренето да се продава с надценка от 50% и отгоре в супермаркетите.
Прясното мляко пък се изкупува за един лев, в малките фирми дори за по-малко. Обработва се, събира се от мандрите, има някаква добавена стойност, защото има опаковка, пастьоризация, транспорт. Доставя се до магазинната мрежа под два лева – на цени от 1,60 – 1, 80 лева. На щанда е 3,60 – 3,80 лв.
Надценката при млякото е над 200%!“, обобщи кожодерските цени в България Явор Гечев, без обаче да даде ясен отговор защо държавата е допуснала населението й да бъде пладнешки обирано от печалбари.
Бившият земеделски министър обаче не посмя да използва дори определението „спекула“ по отношение на супермаркетите и не даде задоволително обяснение как служебното правителство възнамерява да озапти галопиращата инфлация в сферата на бързообротните храни, формиращи около 40% от месечните разходи на всяко семейство в България.
Сегашният аграрен министър пък упорито отказва да вземе отношение по темата, въпреки че от 2023 до 2025 г. цените скочиха още по-главоломно. Прочее целият държавен апарат, с малки изключения, се държи така все едно проблема с наглото ограбване на българите не седи на дневен ред и всички предпочитат да говорят напоително за международното положение, въпреки че и там сме последна дупка на кавала.
Десетки производители на български хранителни стоки отдавна алармират, че не те са в основата на силно и постоянно завишаваните през последните месеци цени, а големите търговски вериги, които извиват ръцете на партньорите си и ги товарят с огромни допълнителни такси.
„За да рекламирам месото си в брошурата на голяма верига, миналата година платих 600 000 лева допълнително! Това е задължително условие, за да те допуснат до щандовете – трябва да си платиш и за рекламата в брошурите им, които излизат всяка седмица в голям тираж.
Прибират се също и такси за маркетинг и добро позициониране и така разходите ми набъбнаха до 750 000 лева. Забраниха ми и да продавам месото си под цената, определена от тях, която е завишена с над 20%. Накрая обаче проверяват мен за спекула, но никога търговските вериги!“, ожали се месар от Горна Оряховица, пожелал името му да остане неразкрито по обясними причини. По думите му, ако не плаща тези безумни такси, цената на месото му ще е поне с 3 лева по-ниска за килограм.
Млекопроизводител пък разказва, че дори при промоциите, когато цените се намаляват, големите търговски вериги не губят, а масрафа се поема от производителя. „Ако имаш договор за доставка за повече от 2 години, си задължен веднъж на всеки три месеца да даваш отстъпка от 30% от продукцията си – убеждават те, че така рекламират продукта ти, но всъщност това е хитър трик на търговеца да принуди производителят да поеме разходите по отстъпките“, възмущава се мастит млекар.
Той разкри, че наскоро най-голямата фирма за производство на айрани в България е била принудена да плаща с 10% повече за маркетинг и реклама, като срещу това й предложили да увеличи цената на айраните с 15%.
„Въпреки, че търговските вериги с чужда собственост симулират реална конкуренция, в много случаи те действат единни като картел – винаги увеличават едновременно цената на хляба, кашкавала, яйцата, млечните продукти и месата“, категоричен е голям производител на тестени изделия.
За да поддържат високи печалби, но същевременно и за да предлагат месо на сравнително ниски цени, чуждестранните вериги буквално издевателстват над българските месопроизводители.
„Притискат ни за цена от под 10 лева за свинско, която е нереална. Същевременно големите вериги магазини внасят чрез фирми бушони замразено месо от Полша, Чехия и Ирландия.
Всяка голяма верига магазини работи със собствени партньори от сивата сфера и чрез тях се укрива ДДС за десетки милиони левове ежемесечно, не годишно!
Това се случва отдавна, но никога не се стига до нахлуване на ГДБОП и данъчни в офисите на чуждите вериги супермаркети дори при разследване на грандиозни ДДС схеми. Винаги го отнасят само вносителите, но не и поръчителите на вноса на месото, което влиза контрабандно, разказва производител на колбаси от Плевенския регион.
Продължава и порочната практика от производителите на хранителни продукти и пакетирани храни да се искат всевъзможни такси, които непрекъснато се вдигат. Публична тайна е, че за да стои стоката ти на рафтовете, трябва да платиш „входна такса”, както и да плащаш непрекъснато всевъзможни суми за участия в промоции, които са в размер на десетки хиляди левове, жалват се производители.
Именно заради високите нива на печалба вследствие на очеизваждащата и незабелязана само от (не)компетентните държавни институции спекула в големите търговски вериги супермаркети, висшите им мениджърски екипи прибират буквално банкерски заплати.
„Върнахме се при комунизма, когато бакалинът печелеше повече от учения – сега пак е същото!“, подмятат не без известна доза завист инак добре печелещи IT мениджъри по адрес на колегите си „магазинери“.
Сред безбройните номера на големите търговски вериги супермаркети за увеличаване на свръхпечалбата им е и действащата от няколко години схема „официален доставчик“. Тази врътка се прилага не само при вноса на плодове, зеленчуци и бързо развалящи се стоки, но и при внос на шоколадови бонбони, алкохол, санитарно-хигиенни материали и всякакъв тип стоки.
Макар всички големи вериги супермаркети да разполагат с огромни логистични центрове, които лесно биха могли сами да поемат доставката на банани, портокали, лимони и всякакви вносни плодове и зеленчуци от борсите, шефовете на супермаркетите предпочитат да сключват договори за доставка с подбрани фирми.
Обикновено фирмите-доставчици се ръководят от „сламени“ управители, или пък от дружества, неофициална собственост на някого от висшата мениджърска вихрушка в супермаркетите. Ролята на доставчиците е да вдигнат цената на продукта в магазинната мрежа чрез изкуствено завишаване. Ако например бананите достигат до България при цена от под 1,20 лв. за килограм, доставчика надува цената до 2 лева, а впоследствие в супермаркетите бананите се предлагат за около 3 лева.
По този начин големите вериги намаляват неправомерно и незаконно печалбата си, плащат по-малко данъци, създават си свои собствени каси и бъркат в джоба на всеки българин. Според статистиката, над 85% от българите са клиенти на големите вериги супермаркети, споделят с болка източниците ни.
Ето защо създаването на държавна верига хранителни магазини в помещенията на пощите, където българските производители ще могат да си продават стоките на държавна фирма, която ще има право да слага надценка до 10%, е не просто най-доброто решение, но и спасение за хората, потвърдиха икономисти, според които мярката ще бъде истинско облекчение и за българските граждани и фирми. На ход са народните представители, които ако приемат предложението на лидера на ДПС-Ново начало в закона за бюджета ще докажат, че наистина има смисъл от престоя им в парламента.