ГОРЕЩО В ПИК: Последни подробности за падналия изтребител и издирвания пилот: Надеждите за намирането на майор Терзиев не са големи
Последвайте ни в Google News Showcase
Министър-председателят Стефан Янев, министърът на отбраната Георги Панайотов, началникът на отбраната адмирал Емил Ефтимов и командирът на Военновъздушните сили генерал-майор Димитър Петров разкриха в Шабла подробности по случая с падналия самолет на ВВС в Черно море.
Продължава операцията по търсене и спасяване на пилота на самолет МиГ-29, който изчезна тази нощ при инцидент по време на тактическото учение с бойни стрелби "Шабла - 21".
Както ПИК съобщи, пилотът на изтребителя е майор Валентин Терзиев от 3-та авиационна база Граф Игнатиево на длъжност началник на щаб на ескадрила.
За парада на Гергьовден той бе избран да пилотира водещия изтребител. "Ние сме на бойния си пост 24 часа в денонощието, дори хората да не го виждат. Надявам се българските ВВС да са съхранили своите способности и да го виждаме и в бъдеще", заяви тогава пред камерата на БНТ майор Терзиев.
Военноморските сили провеждат операцията по търсене и спасяване на пилота с кораби и вертолети в морето край Шабла.
В спасително-издирвателната акция участват два вертолета „Пантер“ от авиобаза „Чайка“, две корвети – „Решителни“ и „Бодри“, минен ловец „Цибър“, водолазен катер „Никола Фурнаджиев“ и катер на Главна дирекция „Гранична полиция“.
Военнослужещите от състава на Флотилия бойни и спомагателни кораби извършват издирвателната операция в морски води на 11 км изток-югоизток от Шабла.
"Днес в 00,40 ч. по време на изпълнението на бойна задача на ВВС с участие на чуждестранни въоръжени сили един наш самолет МиГ-29 по време на изпълнение на тази задача е изгубил връзка с радарното покритие.
В момента спасителните операции продължават. За съжаление, от времето, което е минало от часа на инцидента и всички данни за температурата на водата, течения и т.н., надеждите за намирането на нашия боен пилот майор Терзиев не са големи.
Но независимо от това операцията продължава. Към момента са намерени вещи и материали, които ще бъдат изследвани. Две работни групи - от Военно-апелативна прокуратура и Военна полиция работят съвместно - така че да бъдат установени всички детайли от този инцидент", отбеляза служебният премиер Стефан Янев.
Той заяви, че черната кутия на самолета не е намерена: "Когато има резултати, вие ще бъдете уведомени своевременно. Операцията ще продължи и утре - за издирването на черната кутия - с използването на специализирана техника и специализирани водолазни групи, тъй като се предполага, че локацията е на дълбочина около 70 метра. Всичко е организирано от Щаба на Военноморския флот. Издирвателните операции ще продължат дотогава, докогато е необходимо".
Стефан Янев обясни, че майор Терзиев е поразил светещата цел по време на нощното учение, докладвал е, че я е поразил и малко след това връзката с него е била прекратена. Служебният премиер отбеляза също, че машината, с която е летял майор Терзиев, е била изправна - той е извършил и други учебни полети с нея малко преди инцидента. Излитането е било от Граф Игнатиево.
"Майор Терзиев е майор Първи клас, отлично подготвен, досега не е имал никакви забележки при изпълнение на задачи и за летателните му качества", допълни Янев.
Ген.-майор Димитър Петров, началник на ВВС, обясни от своя страна, че пилотираният процес се контролира на много нива, с което се минимализира шансът човешка грешка да е причината за неизправност.
От военноморското командване допълниха, че "жизненият цикъл" на тези Миг-29 са до 2030 г.
"Спасителната операция ще продължи, докато не изгубим последна надежда", заяви началникът на отбраната, адмирал Емил Ефтимов.
Проф. Тодор Тагарев, бивш министър на отбраната, заяви: "Това, което мога да си направя като извод е, че първо, без съмнение самолетът се е разбил. Премиерът не ни каза дали някои от намерените части дават категорична информация за това дали пилотът е успял да се катапултира или не. Аз изключвам пилотът да е предприел действия, които да са повишили риска на задачата".
Той допълни: "Аз разбирам, че премиерът трябва да е предпазлив и че трябва да бъде намерена черната кутия. Но ако самолетът наистина се е разбил, не е ясно кога със сигурност ще се каже какво точно се е случило. Пак казвам - много сложна задача, в сложни условия. Към момента наистина не може да се изключи версия - дали това се дължи на пилота или на някакъв проблем с техниката".
ОЧАКВАЙТЕ ПОДРОБНОСТИ В ПИК!