ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
След като цената на бензина и дизела у нас бе изравнена през по-голямата част от второто полугодие на 2013 г., явно политиката на пазара на горива се промени.
През последния месец на миналата година вече се наблюдава сериозно отваряне на ножицата в цената на двете горива, показват данни от сайта energy.eu.
За последните 30 дни бензинът в страната поскъпна с един евроцент, а дизелът с 1.9 евроцента и така разликата между цените на двата вида горива е 4.1 цента.
Напълно противоположна е тенденцията в ЕС, където дизелът е средно с 6.2 евроцента по-евтин в сравнение с бензина.
Друга негативна тенденция, която наблюдаваме на пазара на горива в страната, е продължаващото увеличаване на маржина на печалбата на сектора.
Тихомълком процентът, който секторът добавя в цената на бензина, се увеличи до 18.3%, което го прави вторият най-висок в ЕС.
Средният процент за страните от ЕС е 12%.
За сравнение преди месец този процент бе в размер на 17.7%
Подобна е ситуацията и при дизела, където добавката на петролния отрасъл в цената на литър дизел вече е 22.7%, при средна за страните от ЕС от 16.8% и 21.7% преди месец.
Високият марж, при който работи секторът в страната, освен че прави бензина и дизела в страната ни един от най-недостъпните в света, го прави и значително по-скъп в абсолютна стойност в сравнение с останалите страни-членки на ЕС.
Само преди година България се хвалеше с най-ниската цена на бензина в ЕС.
Към днешна дата горивото е по-евтино в Чехия, Естония, Литва, Латвия, Люксембург, Полша и Румъния.
Аналогична е и ситуацията при дизела.
С по-евтин дизел от нас се отличават не само страни от Източна Европа, но дори и от Западна.
На практика по-евтино гориво купуват потребителите в единадесет страни – Австрия, Хърватия, Чехия, Естония, Франция, Германия, Литва, Латвия, Люксембург, Полша и Румъния.


