ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Скандално предложение за сливането на две професионални гимназии в Кърджали провокира напрежение сред учителите.
Причина за това е фактът, че началникът на Регионалния инспекторат по образованието Гроздан Колев е внесъл в МОН предложение за преобразуване чрез сливане на двете най-големи професионални гимназии в областта – по икономика /с 683 ученици/ и по туризъм /с 395 деца/.
Колев не е уведомил и общинската комисия по образованието за въпросното намерение. Срещу преобразуването на училището започна подписка от родители на учениците и партньори в професионалното обучение от бизнеса. Синдикалните структури подготвят и ефективни протестни действия, а намерението за сливането те определят като "едностранното, недемократично и немотивирано".
Общият брой на паралелките в двете училища е 31 в дневна и 12 в задочна форма на обучение, а класните стаи са 21. Издръжката на училищата е достатъчна за осигуряване на качествен учебно-възпитателен процес – няма неразплатени задължения, има преходен остатък, а средната работна заплата в гимназиите е по-висока от тази в другите професионални гимназии в областта. Това се посочва в разпространения от учителските колективи призив за подкрепа, в това число и медийна.
Те подчертават, че професиите и специалностите, по които се обучават учениците, са в синхрон с Областната стратегия за развитие на Кърджали за периода 2014-2020 г. по посока на малкия и среден бизнес, предприемачеството, приложната информатика, хранителните технологии, хотелиерство, ресторантьорство и кетъринг, пътувания, туризъм и свободно време. Предвижда се в следващите години да се въведе обучение и по направленията "Търговия на едро и дребно", "Маркетинг и реклама", както и нови специалности в сферата на приложната информатика.
Единственият проблем пред двете гимназии е в това, че повече от 30 г. работят в една обща сграда, а двусменният режим на обучение е в противоречие с европейските норми за организация на учебния процес. Учениците учат от 7.05 ч. до 19 ч., а това създава напрежение, свързано със сигурността на учениците, по-голямата част от които пътуват ежедневно от околните селища в тъмната част на денонощието, особено през зимния период.
Преподавателите не виждат как след сливането ще провеждат с два класа едновременно часовете по различните дисциплини при недостига на класни стаи. Според тях единственото решение на проблема за двусменното обучение е преместването на едното училище в друга сграда. Недоволството им е и поради факта, че други професионални гимназии в Кърджали и в региона с далеч по-малко на брой ученици не са включени в предложението на Гроздан Колев до министерството за оптимизиране на училищната мрежа. Сградата е включена в списъка за ремонт на държавни училища по ОП "Региони в растеж" и очаква финансиране в размер на 800 000 лева за саниране и топлоизолация.
Началникът на Инспектората по образованието Гроздан Колев заяви, че сливането на професионалните гимназии по икономика и по туризъм няма да остави без работа нито един преподавател. Председателят на комисията по образование, култура и вероизповедания при Общинския съвет Георги Кючуков е бил уведомен с писмо от директорите на двете училища. "Недоумявам какви са причините и мотивите за това предложение, както и за избрания вариант на оптимизация на училищната мрежа.
Въпреки, че г-н Колев е член на комисията, такова предложение никога не е коментирано. След проверка се оказа, че темата не е дискутирана и в Областния съвет за развитие", коментира Кючуков. Той изрази недоумение от факта, че се предлагат за обединяване точно професионални гимназии, които са предпочитани от учениците и техните родители, и имат голям брой възпитаници.
Ако проблемът се оказва сградният фонд, то тогава може да се търси решение в редица неизползвани пълноценно сгради на общинската мрежа, което е предмет на друга дискусия, посочи още Кючуков. Той се закани проблемът да стигне до парламента, ако министърът все пак подпише направеното предложение за сливане на двете гимназии и ще направи това чрез групата на БСП.


