Деница Сачева разкри как Киро и Асен закопаха пенсионната реформа

Акценти

Деница Сачева разкри как Киро и Асен закопаха пенсионната реформа

60084
на 10.11.2022
Деница Сачева разкри как Киро и Асен закопаха пенсионната реформа
Автор:   ПИК

ПИК с нов канал в Телеграм

Последвайте ни в Google News Showcase

Бившият социален министър от ГЕРБ Деница Сачева разкри как Киро и Асен закопаха пенсионната реформа. По-голямата част от 16-те точки на „Промяната“ са наши политики, които изпълняваме от години, твърди Сачева в интервю за "Труд".

препоръчано

Ето какво още казва тя след срещата ГЕРБ-ПП:

Това бе първоначална среща по политики, не бяхме дошли с извънредни очаквания за това, какво ще се случи на нея. Просто и двете страни бяха убедени в това, че трябва да започне разговор по конкретни политики, защото хората очакват от нас да видят конкретни решения. И в рамките на тези дискусии за конкретни политики добре може да се види къде са нашите различия. Ние отидохме с нашата програма от 150 страници, това обаче се оказа доста обемен документ за ПП, за да могат да се запознаят с него и да могат да го коментират. Разбира се, ние имаме нашите коментари по техните 16 точки, с които те обикалят телевизионните студия в последните седмици.

Председателят на парламентарната група на ГЕРБ-СДС Десислава Атанасова каза в началото, че по доста от тези точки има вече съгласие. Разговорът обаче се въртеше около прословутата фатална 13-та точка от програмата на ПП за 3-процентния дефицит...

Нашите основни различия са точно в това какво можем да си позволим с бюджета, с който разполага страната, при ясното разбиране и от двете партии, че данъци не трябва да се вдигат и че бюджетният дефицит не трябва да надвишава 3 процента, за да не застрашава и общото решение, което беше взето от Народното събрание за еврозоната.  Всеки, който е видял тези 16 точки ще види, че по-голяма част от тях всъщност са наши политики, които ние изпълняваме от години.

Например ние започнахме политиката за образование и за увеличаване на учителските заплати ще от 2017 година и естествено държим на тази политика. Така че тази точка е наша политика. По отношение на еврозоната, на  Шенген, на това да не се увеличават данъци, да се поддържа този бюджетен дефицит   от 3 процента - само преди няколко дни беше прието и решение на Народното събрание, което е наше решение – на ПГ на ГЕРБ-СДС - да се задължи правителството да бъдат приети тези 22 закона, свързани с Плана за възстановяване и устойчивост да бъдат внесени в НС.  Да обърна внимание, че дори един от тези 22 закона - закона за насърчаване на заетостта -вече бе приет още в предишния парламент, и то по наше предложение.   Законът за антикорупционната комисия, който ПП извежда на първо място,  е в правната комисия.

Всъщност няма такива 16 точки и ПП трябва да ревизира броя им, защото една голяма част от тях вече са изпълнени, а друга част са в проект за решение в Народното събрание. Като например компенсациите за тока, които ще бъдат гледани след малко в пленарна зала. Ние сме предложили по-благоприятен таван на цената от 200 лева, а не 250, както предлагат те. Също и точката, свързана с цената на газа. Тя вече е по-ниска, не е 300 лева, както искат ПП. Така че тези точки са изключително ирелевантни към днешна дата и те трябва да бъдат ревизирани, защото или вече са приети, или са наша политика и в този смисъл няма какво да се дискутира по тях. Разбираемо, дискусиите вървят около това може ли да се позволи такова вдигане на минималната работна заплата и съответно такъв висок ръст на пенсиите при прогнозите, които има от Министерството на финансите, от БНБ и от  всички финансови институции. Защото това, което беше представено от господин Асен Василев на срещата не се споделя от нито един български икономист. Няма експерт и представител на институция, които да потвърждават неговите числа. И това е всъщност разговорът, който предстои да се води. Защото нямаме причина да не се доверим на МФ, на БНБ, на МВФ, чиято прогноза очакваме в близките дни и същевременно да се доверим на частните изчисления на господин Василев.

Колегата Добрев напълно резонно постави въпроса за данните, които ни представи господин Василев. Той говори за 30 милиарда допълнително БВП, което звучи наистина бомбастично и нереалистично. Прогнозите, които дава МФ, са 173 милиарда лева БВП за 2023 година. Василев говори за 180 милиарда, т.е. само със 7 милиарда повече. Таке че тези 30 милиарда, които бяха анонсирани  дори и по неговите сметки не се получават. Така че наистина трябва да се влезе в дълбочина на експертно ниво за да се види какво се случва. Защото нека да кажем и нещо много важно по отношение на пенсиите, например. Непрекъснато се говореше за този социален пакет, но аз не разбрах кой е той. Защото като изключим предложенията за по-висока минимална работна заплата и за  по-високи пенсии, няма никакви други социални плащания, които да бъдат предложени.

В случая обаче когато говорим за пенсиите, нека да не забравяме, че ПП още в своето собствено управление обещаха да направят само за шест месеца детайлен анализ на пенсионната система у нас и да предложат промени в пенсионния модел. 

По мнение на редица експерти в социалното осигуряване с различни политически пристрастия в момента пенсионната система е силно изкривена с плащанията, които бяха направени през последната година, особено при управлението на ПП. И затова, ако ще се води дебат за пенсиите, той трябва да бъде много по-голям. Той не е въпрос на това дали в бюджета има или няма пари, а е въпрос на това дали системата на социалното осигуряване в България може да издържи този пенсионен модел, който ние имаме, да издържи на всички тези експерименти, които се правят с него в последната една година. Този въпрос е много по-голям и по-мащабен и съвсем не е само на гребена на популизма, както се опитват да го лансират  колегите от ПП. За това щях да говоря на срещата, ако бе останало време.

Вече казах, че този закон за насърчаване на заетостта беше внесен от нас още в предишния парламент и беше приет с мнозинство от всички политически партии.  Така че на практика законопроектите вече са 21. Други са подготвени, като закона за антикорупционната комисия, който ние придвижваме в момента в правна комисия и колегите от ПП, които твърдят, че това е техен приоритет, трябва да се включат по-активно в неговото приемане.

Когато говорим за социална политика в последните месеци се фокусираме върху пенсиите, но тази политика е много по-всеобхватна. В Плана за възстановяване и устойчивост е поет ангажимент до края на 2023 година да бъде приет Кодекс за социална подкрепа. Той трябва да направи реформа в системата за социално подпомагане, с която социалните помощи у нас  трябва да се окрупнят, да се разшири обхвата и да се увеличи размера на помощта. От друга страна, отново според Плана за възстановяване и устойчивост, а това е един от приоритетите на ПП, е свързан с дефиницията за енергийна бедност. Тази дефиниция ще натовари допълнително системата за социално подпомагане с още функции,  свързани с помощи, които трябва да бъдат изплащани на семейства, които ще бъдат дефинирани като енергийно бедни. Всичко това изисква много сериозен ресурс в социалната система от гледна точка на кадрово обезпечаване и на нарастване доходите на работещите в социалната сфера. Не на последно място обръщам внимание, че както в Плана за възстановяване и устойчивост, така и в оперативните програми е залегнала също реформа в дългосрочната грижа.

Всички наши институции за хора с увреждания, за възрастни хора, за хора с деменции, трябва да бъдат ремонтирани и реформирани, някои от тях – и закрити. Предвидени са над 750 милиона  за това, за да може тази така наречена деинституционализация вече на възрастните хора вече да бъде факт в рамките на следващите седем години. Това от своя страна също изисква много сериозна стратегическа политика за хората, заети в социалния сектор. Защото във всички тези нови социални услуги, които предстои да бъдат разработени и развити, за които ще има финансиране и съответно има и поети вече ангажименти според различните споразумения, трябва някой да работи в тях.  Да има хора, които са част от тези услуги и съответното планиране още отсега, е свързано с даването на допълнителни стипендии на хората, които ще учат тези специалности. Трябва да се разработи и специална стратегия за човешките ресурси в социалния сектор. Така че когато говорим за социална политика, нещата са много по-всеобхватни и много по-задълбочени. Същото важи и за образованието, което е наша съзнателна политика. В тези така наречени точки на колегите от ПП се говори единствено и само за възнаграждението на учителите и за програмата за спорт и изкуства в училищата. Това е твърде минимално, за да говорим за нуждите на системата на образование, защото трябва да говорим и за възнагражденията на преподавателите във висшето образование, а не само за учителите в средното образование.  Също така и за много по-големи политики в сферата на образованието, които също са част от Плана за възстановяване и устойчивост. Ние в момента изоставаме драстично по всички теми и въпроси, защото непрекъснато се въртим в кръг  и говорим само с опорни точки и с изречения, които по-скоро са достойни за туитър-комуникация, а не за политически разговори и диалози. 

Ние казахме, че на първо място трябва да се срещнат експертите, за да видят какви са конкретно числата и прогнозите. Защото вече споменах, че това са нашите основни различия с ПП. Нека да видим първо каква е макрорамката на бюджета, каква е тригодишната прогноза, за да може в рамките на един подобен разговор да се види има ли възможност да се предлагат нови политики. Освен това, каквито и нови политики да има, те ще бъдат изпълнявани не само през следващата година, но на практика ще задължат бюджета и за в бъдеще. Защото едно увеличаване на пенсиите няма да е само еднократно, а води след себе си необходимия финансов ресурс и за в бъдеще. Това са политики, които трябва да бъдат дефинирани от едно управленско политическо мнозинство. Това е и основната причина, поради която служебното правителство в момента не вкарва бюджет в парламента, защото казва, че не е овластено  с политическо доверие да предлага политики, които ще задължат държавата в следващите години. И точно затова ние смятаме, че това би било безотговорно поведение на този етап да се подхожда по този начин, да се опитваме да вкараме популистки различни неща, които смятаме за интересни, с които да ангажираме бюджета. Но имайте предвид, че в предложения от правителството решение за удължаване на бюджета за 2022 ще има ръст на всички плащания по ангажименти, които вече са поети през миналата година. Предвидено е и това, че се прие линията на бедност да бъде линията, с която се осъществява социалното подпомагане, така че ще има 22 процента ръст на социалните плащания и 12 процента увеличение на пенсиите от 1 юли 2023 година по швейцарското правило.

Сподели:
Бомба x
ХОРОСКОПЪТ НА АЛЕНА ЗА ПЕТЪК: Семейни проблеми за Раците, емоции тресат Телците ХОРОСКОПЪТ НА АЛЕНА ЗА ПЕТЪК: Семейни проблеми за Раците, емоции тресат Телците
ПИК TV x
ИЗВЪНРЕДНО В ПИК TV! Български възход“ закри предизборната си кампания. Ген. Стефан Янев с призив: Изберете да гласувате! Защото ако не гласувате, политическата криза ще продължи (СНИМКИ/ОБНОВЕНА) ИЗВЪНРЕДНО В ПИК TV! "Български възход“ закри предизборната си кампания. Ген. Стефан Янев с призив: Изберете да гласувате! Защото ако не гласувате, политическата криза ще продължи (СНИМКИ/ОБНОВЕНА)
ново
Днес: 109
hot
най-четени новини в момента
Сега
-
четат ПИК