Директорът на Народния театър Павел Васев: Отложихме премиера на Теди Москов заради липса на пари
Имаме средства за издръжка на трупата само до октомври
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Липсата на пари ще затвори половината български театри от есента, алармират от месец насам актьори и театрали. По думите им кризата в културните институции е стигнала връхната си точка и през новия сезон няма да има премиерни заглавия. В същото време директорът на Народния театър Павел Васев, който е на поста от 2009 г., обяви, че напуска шефското място, защото не смята, че може повече да помага на артистите в борбата им за оцеляване. Ще има ли битки за поста му след пенсионирането му и колко е тежка финансовата ситуация в първата ни трупа, Васев обясни в интервю за читателите на „Ретро” и ПИК. Той ще стартира новия сезон начело на Народния и ще остане до честването на 110-ата му годишнина през месец ноември. Конкурсът за поста му ще бъде обявен в края на 2014 г.
- Г-н Васев, от Съюза на български артисти алармираха, че е възможно наесен половината театри да фалират. Има ли такава опасност според вас?
- Театрите не са търговски дружества, за да фалират, а са културни институции на бюджетна издръжка. Възможно е предвидените средства да не стигнат до края на годината на много места. Всичко зависи от управлението и резултатите им. Аз обаче нямам наблюдение върху останалите театри и мога да говоря за Народния, който ръководя. За нас мога да кажа със сигурност, че до края на септември или средата на октомври, нашите средства са осигурени. За по-нататък не бих могъл да гарантирам, защото и при нас има недостиг.
- Според Валентин Танев, който е зам.-председател на Съюза на артистите, няма да има нови постановки в повечето театри през есента. При вас какво е положението?
- И Вальо Танев, и Христо Мутафчиев имат информация за всички театри и по-добре могат да кажат. Щом алармират за такъв проблем е възможно да е наистина сериозен. Те работят с Министерство на културата и имат тристранна комисия, където се обсъждат подобни въпроси.
- При вас има ли опасност да няма премиери през новия сезон?
- Не, ще има нови заглавия и вече сме подготвили няколко. Дори в момента репетират колегите и театърът е пълен. Работата върви с пълна пара. Притеснителното е само, че още нямаме утвърден бюджет. Този проблем обаче е всеобщ, а не само на театъра, в който аз временно работя. Във всички театри има неяснота, но нито аз, нито останалите ръководители могат да кажат нещо или да отговорят на въпроса защо е така. Всичко зависи от министерството.
- Още миналата есен имаше проблеми с финансирането на някои премиери в Народния театър, които не се състояха. Сега дали са осигурени пари за някои от тях?
- Да, забавиха се някои представления именно по тази причина. Спектакълът на Теди Москов, който едва наесен ще излезе, е именно такъв случай и два пъти се отлагаше. Сега имаме проекти със Стоян Радев и Явор Гърдев и се надяваме, че няма да има проблеми с тях.
- Осигурили ли сте финансиране вече?
- Не, изцяло, а донякъде и се надявам, че до есента ще успеем да намерим още средства. Търсим спонсори и различни други начини, въпреки че не е лесно. Преговаряме с различни фирми и не спираме да търсим варианти, но все още нямаме сигурност.
- През пролетта се оплакахте от проблеми с материалната база, наводнения в мазите... Намерихте ли средства да ги разрешите?
- За съжаление подобни затруднения винаги съществуват. Трудно могат да се решат, защото когато се играе на една сцена, постоянно изникват нови и нови битови проблеми. Театърът изисква непрекъсната поддръжка и при по-ограничен бюджет е нормално да не може да се оправи всичко. Но не искам да се оплаквам, защото така е във всички театри.
- Споменахте, че работите временно в Народния театър и наскоро заявихте, че планирате да се оттеглите от директорското място. Още ли сте на това мнение?
- В края на годината се пенсионирам, защото ми идва времето и не е въпрос на решение, а така трябва да се случи. По време на работата си в Народния театър съм пенсионирал поне около 100 души. Няма логика и не е коректно, когато дойде и моят ред, аз да не се пенсионирам. Какво ще се случи след това, е друг въпрос. Но аз съм заявил, както е редно, пенсионирането си с лична молба пред Министерство на културата и те ми отговориха положително.
- Наесен обаче ще има нов кабинет и ново ръководство на Министерство на културата. Ако тогава бъде проявена воля да останете на мястото си, ще приемете ли, или ще отстъпите на настоящия си заместник, който е спряган за ваш наследник?
- Не може да ме помолят да остана или който и да е да ме наследи. Има процедура, която трябва да се изпълни и тя изисква да бъде проведен конкурс. Всички желаещи могат да се явят на него и след това да има един избран. Такива са правилата, а всичко останало са слухове и хипотези.
- Актьорите как приемат пенсионирането ви, защото не е тайна, че се разбирате добре с трупата си и много години я ръководите успешно?
- Разговарял съм с някои от колегите и са на различно мнение. Приемам и двете позиции, които са противоположни. Според едната театърът и ръководството трябва да се обновяват, за да върви напред, и аз подкрепям тази теза. Другата е, че трябва да има приемственост и да се запазят традициите в първия ни театър – Народния. Какво точно ще се случи, ще видим след избора на ново ръководство. Но проблем няма и това е нормалното развитие на нещата.
- Относно бюджетите на театрите обнадеждава ли ви фактът, че от есента ще има ново правителство и смятате ли, че то ще има лостове да реши този проблем?
- Трудно ми е да кажа, но като цяло е малко вероятно. Държавният бюджет едва ли може да се коригира в средата на годината, почти невъзможно е. Ако има воля да се обърне внимание на културата и да се подпомогне, би могло да се направи нещо. Но няма как отсега да гадаем какъв ще е съставът на бъдещ кабинет или на следващото Министерство на културата.
- Много артисти казват, че ако бъде оправен законът за меценатството, ще се решат доста от проблемите на театрите. Защо това не се прави?
- На този въпрос ми е трудно да отговоря и само правителствата могат да решат проблема. Не е ясно дали е липса на воля, или нещо друго. Така или иначе този закон не работи и сме принудени да търсим други формули.
- Докъде според вас стигна театралната реформа - проработи ли?
- Театралната реформа е процес. Засега има ясен първоначален тласък – публиката се върна в залите. Но както всеки процес, така и този има нужда от усъвършенстване, от развитие на добрите практики. За мен главното сега е да се освободи плащането, артистите да не са ограничени от щата. Това ще помогне да се преодолее определението на творците като чиновници и ще им осигури възможност за достойно заплащане.