ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Всички трябва да направим компромиси, за да успеем. Това заяви Доналд Туск, председател на Европейския съвет, в писмо до членовете на Европейския съвет във връзка с предложението му за нова договореност за Обединеното кралство в рамките на ЕС.
Ето и целия текст на писмото:
Запазването на единството на Европейския съюз е най-голямото предизвикателство за всички нас и поради това е ключова цел на моя мандат. В този дух представям предложение за нова договореност за Обединеното кралство в рамките на ЕС. По мое мнение това предложение наистина отива далеч, разглеждайки всички опасения, изразени от министър-председателя Дейвид Камерън. Границата, която обаче не преминах, бяха основополагащите принципи на европейския проект. Дълбоко вярвам, че общите ни интереси са много по-силни от това, което ни разделя. Да бъдем или да не бъдем заедно, това е въпросът, на който трябва да отговорят не само британците на референдума, но и останалите 27 членове на ЕС през следващите две седмици. Това бе труден процес и все още ни предстоят напрегнати преговори. Докато всичко не се договори, нищо не е договорено.
Убеден съм, че предложението е добра основа за постигане на компромис. То нямаше да може да се изготви без тясното и добро сътрудничество с Европейската комисия. С цел да се улесни този процес, Комисията също направи политически декларации, които са включени в този пакет. Позволете ми накратко да се спра и на четирите области от предложението. Относно икономическото управление в проекта за решение на държавните и правителствените ръководители се определят принципите за гарантиране на взаимното зачитане между държавите-членки, участващи в по-нататъшното задълбочаване на Икономическия и паричен съюз, и държавите-членки извън него. По този начин можем да проправим пътя за по-нататъшна интеграция в рамките на еврозоната и същевременно да запазим правата и компетентностите на неучастващите в нея държави-членки. Зачитането на тези принципи е подкрепено от проект за решение относно установяването на механизъм, който предоставя необходимите гаранции по отношение на опасенията на държавите-членки извън еврозоната, но същевременно не позволява нито налагането на вето на спешните решения, нито отлагането им. Конкретните условия за задействането на този механизъм ще бъдат обект на по-нататъшно обсъждане.
Относно конкурентоспособността в проекта за решение на държавните и правителствените ръководители, заедно с по-подробна декларация на Европейския съвет и проект за декларация на Комисията, ще се определи нашият ангажимент за активизиране на усилията за повишаване на конкурентоспособността. Редовно ще оценяваме напредъка, постигнат в опростяването на законодателството и облекчаването на тежестта върху предприятията, с цел намаляване на бюрокрацията. Относно суверенитета в предложеното решение на държавните и правителствените ръководители се отчита, че предвид специалното положение на Обединеното кралство съгласно Договорите, Обединеното кралство не се ангажира с по-нататъшна политическа интеграция. В решението се поставя акцент върху зачитането на принципа на субсидиарност и аз предлагам държавите-членки да прекратяват разглеждането на даден проект за законодателен акт, когато редица национални парламенти представят възражения срещу него на основание принципа на субсидиарност, освен ако може да се намери решение на изразените опасения. Освен това се подчертава колко е важно зачитането на отказа от участие съгласно Протоколи 21 и 22, както и на отговорностите, свързани с националната сигурност. Относно социалните обезщетения и свободното движение е необходимо изцяло да спазваме настоящите договори, по-специално принципите на свободата на движение и недискриминацията. Поради това предложеното решение за опасенията на Обединеното кралство се основава на по-ясното тълкуване на настоящите правила, включително проект за декларация на Комисията по редица въпроси, свързани с по-резултатна борба срещу злоупотребата с правото на свободно движение.
В проекта за решение на държавните и правителствените ръководители се отбелязва по-специално намерението на Комисията да предложи промени в законодателството на ЕС по отношение на износа на детски надбавки и създаването на предпазен механизъм за реагиране при изключителни ситуации на приток на работници от други държави-членки. Проектът за декларация на Комисията също касае този механизъм. Този подход, както и конкретната продължителност на прилагането на такъв механизъм, се нуждаят от по-нататъшно обсъждане на наше равнище. По същество това предложение в основната си част представлява правнообвързващо решение на държавните и правителствените ръководители. Освен това ние следва да имаме готовност да обсъдим евентуалното включване на съдържанието на някои елементи, обхванати от това решение, в Договорите по време на следващото им преразглеждане. Нашите „шерпи“ и постоянни представители ще се срещнат този петък за първо обсъждане на предложението. Ясната цел е да се постигне съгласие на 28-те държави-членки на заседанието на Европейския съвет през февруари. Всички трябва да направим компромис, за да успеем. Неуспехът би означавал компромис с общото ни бъдеще.


