ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Българинът консумира уиски четири пъти месечно, докато средната консумация в ЕС на годишна база е 1,2 литра на човек, показват данни от анализ на Евростат относно консумацията и търговията с уиски в ЕС през 2016 г.
Около 30% от българите на възраст 18-43 години, или почти всеки трети млад българин консумира уиски, но с нарастването на възрастовата граница - 35-54 години консумацията на уиски намалява почти двойно.
Според данни на Асоциацията на вносителите и търговци на спиртни напитки, предоставени на БТА, уискито е най-предпочитан алкохол от всички видове вносни спиртни напитки - 56% от общия обем внесен алкохол и над 6,5 млн. литра през 2016 г. Очакваният резултат от вноса на уиски за миналата година е около 6,8 млн. литра, прогнозират от асоциацията. Пак според данни на асоциацията стойността на внесеното уиски през м.г. е над 135 млн. лева, което е ръст от 12% спрямо 2016 г.
Мъжете и жените у нас консумират почти еднакво количество уиски - 14% от общия внос на високоалкохолните спиртни напитки, което е феномен за България, коментират от асоциацията. Според експерти българите се насочват към уискито, защото е сходно по алкохолен градус с националния феномен - ракията, както и заради чувството за престиж и достъпен лукс.
Най-висок е делът на внасяното у нас уиски от Шотландия - 61%, следват ирландско - 21% и американско - 16%. Топ 3 на консумираните от българите вносни спиртни напитки е уиски - 56%, водка - 18% и узо - 14%, според данни на Асоциацията на вносителите и търговци на спиртни напитки.
Средно по 1,2 литра уиски годишно е консумирал всеки европеец през 2016 г., отчита Евростат. В Европейския съюз през 2016 г. са произведени около 630 млн. литра чист 100 процентов алкохол, което е с 90 млн. литра по-малко в сравнение с 2015 г. През 2016 г. производството на уиски в ЕС е възлизало на 4,4 млрд. евро, отчита анализът на Евростат.
С производствена стойност над 3,7 млрд. евро, Великобритания е регистриран като най-големият производител на уиски, като общото количество произведено уиски съставлява 88% от общото количество твърд алкохол, произведено в страни на ЕС. С други думи, около девет на всеки десет бутилки уиски, произведени в ЕС, произхождат от Обединеното кралство. С тези данни Великобритания се очертава като най-големият износител на уиски в ЕС с продадени почти 5 млрд. евро уиски през 2016 г., от които близо 70% са продадени в страни на ЕС.
През 2016 г. държавите-членки на ЕС са внесли уиски на стойност 3,1 млрд. евро, като лидерството държи Франция с внос на стойност 750 млн. евро, преди Германия (441 млн. евро), Испания (372 млн. евро), Холандия (264 млн. евро) и Полша (128 млн. евро), отчита Евростат.
През 2016 г. страните от ЕС са изнесли уиски на стойност 4,3 млрд. евро за страни извън ЕС, като основна дестинация са били САЩ - износ за 1,4 млрд. евро уиски. Следват Сингапур - износ за 306 млн. евро, Тайван - 220 млн. евро и Обединените арабски емирства - 187 млн. евро.