ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Европейската комисия публикува съобщение за подготовката за оттеглянето на Обединеното кралство от ЕС, като описа два възможни сценария и последствията им след напускането.
Оттам припомнят, че на 30 март 2019 г. Великобритания ще напусне съюза и ще се превърне в трета държава. Това ще има отрицателни последици за гражданите, предприятията и администрациите както в Обединеното кралство, така и в ЕС. Такива последици са въвеждането на нови проверки на външната граница на ЕС с Обединеното кралство, промяна във валидността на издаваните от Обединеното кралство лицензи, сертификати и разрешения, както и различни правила за
прехвърлянето на данни.
Тъй като все още не е сигурно дали на тази дата ще има ратифицирано споразумение за оттегляне и какво то ще включва, заинтересованите страни, както и националните органи и органите на ЕС, трябва да се подготвят за два главни възможни сценария, посочва ЕК:
(1) Ако споразумението за оттегляне бъде ратифицирано преди 30 март 2019 г., правото на ЕС ще престане да се прилага спрямо Обединеното кралство и в него на 1 януари 2021 г., т.е. след преходен период от 21 месеца.
(2) Ако споразумението за оттегляне не бъде ратифицирано преди 30 март 2019 г., няма да има преходен период и правото на ЕС ще престане да се прилага спрямо Обединеното кралство и в него от 30 март 2019 г. Това се нарича сценарий „без споразумение“ или сценарий за рязко отделяне.
Какво да очакваме при двата сценария
Последствия при Сценарий 1: напускане на 30 март 2019 при сключено споразумение, с преходен период до 31 декември 2020
- Великобритания ще бъде трета страна за ЕС;
- Правото на ЕС ще продължи да се прилага и там по време на преходния период;
- Страната ще излезе от институционалната структура на ЕС. От 30 март 2019 няма да участва във вземането на решения, европейските институции, управлението на органите на ЕС и неговите агенции;
- Управление през преходния период: Ролята на европейските институции в съблюдаването и прилагането на европейското законодателство в Обединеното кралство ще продължи;
- Преговори за бъдещите отношения: ЕС ще преговаря с Великобритания за споразумение за отношенията след Брекзит, което в идеалния случай трябва да бъде постигнато (договорено, подписано и ратифицирано) в края на преходния период и да започне да се прилага от 1 януари 2021 г.
Последствия при Сценарий 2: оттегляне на 30 март 2019 без постигнато споразумение
- Великобритания ще бъде трета страна за ЕС и законодателството на съюза ще спре да бъде прилагане в и спрямо нея или за британските граждани в ЕС;
- Граждани: Няма да има конкретно споразумение за гражданите на ЕС във Великобритания или за британците в страните от ЕС;
- Гранични въпроси: ЕС ще трябва да прилага своите правила и тарифи на границите с Обединеното кралство като трета страна, в т.ч. митнически проверки, проверки за санитарни и фитосанитарни стандарти и проверки за съответствието с правилата на ЕС. Транспортът между Обединеното кралство и ЕС ще бъде тежко засегнат. Митническите, санитарните и фитосанитарните проверки на границите биха могли причиняват значителни забавяния, напр. в автомобилния транспорт и трудности за пристанищата.
- Търговски и регулаторни въпроси: Обединеното кралство става трета държава, чиито отношения с Европейския съюз ще се ръководят от международното публично право, вкл. правилата на Световната търговска организация. В частност, в силно регулираните сектори това може да се окаже значително затруднение в сравнение с настоящото ниво на общия пазар.
- Преговори с Великобритания: В зависимост от обстоятелствата, заради които Брекзитът е осъществен без постигнато споразумение, ЕС може да започне преговори с Обединеното кралство като с трета страна;
- Еврофондове: британските дружества няма да могат да кандидатстват и получават финансиране от европейски фондове и да участват в обществените поръчки на ЕС. Освен ако не е предвидено друго в действащите правни разпоредби, кандидати от Обединеното кралство ще бъдат отхвърлени.