ЕКСКЛУЗИВНО! Бензинджии хвърлиха ръкавицата на големите вериги! Задава ли се ценова война?
Дали малките играчи ще успеят да се преборят с монопола на големите, след като нито държавата, нито КЗК имат успех досега
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Монополът на големите вериги бензиностанции в страната е тайна от години само за ръководството на Комисията за защита на конкуренцията и съответните ресорни министри. Големите играчи диктуват цените, дърпат пазара към техните нива и така прилапват сериозни печалби. И сега, ако обиколите бензиностанциите им, ще видите незначителни разлики от 1-2 стотинки, които не променят ситуацията.
Малките играчи обаче страдат от това, тъй като обемите на продажби на веригите не могат да се сравняват с тези на притежателите на 1-2 бензиностанции. Досега те търпяха и следваха техните цени, но нещата изглежда са на път да се променят. Сигнали за това идват от няколко големи български града.
„Съвсем скоро в Бургас ще се разгори истинска петролна ценова война и за всички в бранша ще е изпитание да се противопоставят на нелоялната конкуренция. С намалението от 1 март се стремим да дадем на нашите клиенти не само евтино, но и качествено гориво. Новите ни тарифи са изравнени с заводските за търговия на едро и всичко под тези цени буди съмнение за качеството на продукта. Друг момент е, че това е минималният праг, на който бихме могли да работим и да си изплащаме задълженията си като към персонала, така и към държавата”, това казва шеф на една от тези малки играчи на пазара за горива от Бургас, цитиран от „Флагман”.
Неговите цени са с 9-10 стотинки по-ниско от тези на големите играчи, но и това е нещо. Същият пример има и в София, показа проверка на ПИК. Тук съществуват единични бензиностанции, които продават също с 8-10 стотинки горивата си, сравнени с тези на големите вериги. Подобни сигнали за такива играчи идват и от други градове на страната.
Да не говорим за Веселин Марешки, който наистина свали цените във Варна, но със съдействието на клиентите, които правеха опашки за по-евтините му горива и това стресна веригите. Дали постигна това с цената на инкасиране на загуби или наистина намалява само печалбата си, не е ясно.
Сега топката е в полето на клиентите. Ако те започнат да търсят и купуват от малките, но по-евтини бензиностанции, това със сигурност ще се отрази на продажбите и на печалбата на монополистите на пазара. Дали това ще се случи, предстои да разберем. Разбира се, не е изключено и развитие в полза на монополите- те да удавят малките играчи и да си върнат предишната политика на високи цени и високи печалби.


