BG EN

ЕКСКЛУЗИВНО В ПИК! Председателят на КЗП Димитър Маргаритов с ценни съвети как да пазаруваме по празниците и за какво да внимаваме

Икономика

ЕКСКЛУЗИВНО В ПИК! Председателят на КЗП Димитър Маргаритов с ценни съвети как да пазаруваме по празниците и за какво да внимаваме

32475
на 25.12.2017
ЕКСКЛУЗИВНО В ПИК! Председателят на КЗП Димитър Маргаритов с ценни съвети как да пазаруваме по празниците и за какво да внимаваме
Автор:   Асен Рашков

ПИК с нов канал в Телеграм

Последвайте ни в Google News Showcase

В навечерието на коледните и новогодишни празници се засилва възможността да се натъкнем на нелоялни търговци, да станем жертва на фалшива промоция или да ни излъжат с резервацията. Как да намалим до минимум риска, когато пазаруваме или избираме туроператор за нашата почивка? Председателят на Комисията за защита на потребителите Димитър Маргаритов с ценни съвети в навечерието на Коледа и Нова година.

препоръчано

Интервю на Асен Рашков

- Г-н Маргаритов, за какво следи Комисията за защита на потребителите по време на коледните и новогодишни празници?

- Ние стартирахме нашите проверки във връзка с предстоящите празници в края на месец ноември, когато започнаха да се появяват повече оферти за покупки, за пътувания за Коледа и Нова година. И в тези последни предпразнични дни акцентът в контролната дейност на Комисията е върху продажбите в търговската мрежа, онлайн пространството, коледните базари и туристическите обекти в зимните курорти.

В търговската мрежа и Интернет следим за фалшиви намаления и некоректни промоции. Установявали сме в предишни периоди подобни опити на търговци – с настъпването на дните на най-активното пазаруване рязко да вдигнат цената на определена група стоки, обикновено по-търсените, за да може веднага след това да анонсират по-сериозно „намаление”. На практика обаче то не е реално, тъй като не са продавали тези стоки на старите им цени поне месец, както законът повелява.

Друг трик е шумни кампании за промоции на определени, много търсени в подобни периоди тематични стоки, например коледни елхи или декорации, които се оказват дефицитни. Търговецът е заредил малко бройки спрямо направената реклама и разчита на това че след като потребителят е в обекта и се окаже, че те не са налични, да си купи нещо друго най-вероятно на по-висока цена.

Извършваме проверки и в хотелите и заведенията в зимните курорти. Започнахме от местата, където сме срещали нарушения в минали периоди, за да установим дали са преодолени проблемите, дали въпросните обекти са изпълнили всички изисквания по закон. Съвместно с колегите от Държавната агенция за метрология и технически надзор проверихме съоръженията в състояние на тренировъчен режим. Предстои да инспектираме и ски пистите – дали са налице информационните табели, включително и за сложността на отделните трасета.

- Какви са най-честите нарушения, на които се натъква Комисията по време на празничните проверки?

Обикновено са свързани именно с нереални намаления. По повод тазгодишната кампания „Черен петък” получихме около 30 подобни сигнала и за търговската мрежа, и за онлайн средата. Изглежда това е по-типичното нарушение, но като се има предвид, че става дума вероятно за стотици хиляди сделки, броят на нарушенията не е фрапантен.

В сферата на туризма нарушенията най-често са свързани с качеството на туристическия продукт. Предложената оферта не отговаря на това, което впоследствие се предоставя на потребителите. Например, място за настаняване се рекламира като СПА хотел, а нашата проверка установява, че то няма необходимата категоризация и в него не са налице условия за предоставяне на такива услуги.

Истината е, че по време на тези кампании се създава огромна еуфория, многократно се увеличават продажбите, но не мисля, че има драстична промяна в съотношението коректност-некоректност.

- Наблюдава ли се голям ръст на сигналите на граждани преди и по време на декемврийските празници?

- В последните години като цяло гражданите все повече търсят контакт с нас както за подаване на жалби и сигнали, така и за консултации – над 20 000 са те на годишна база. Прави впечатление обаче, че в последните периоди около празници по-скоро наблюдаваме по-малко сигнали. Вероятно това е резултат и от кампаниите по превенция, на които ние залагаме в навечерието на периоди, в които продажбите се интензифицират. Освен това, наблюдаваме една по-висока култура на взаимоотношенията между потребителите и търговците. Все повече са случаите, в които двете страни успяват на по-ранен етап да уредят възникнал спор, като намерят разумно и приемливо решение.

Иначе жалбите по повод покупките за празници като Коледа и Нова година, особено търпящите отлагане, обикновено започват да постъпват при нас през януари, когато хората си видят подаръците и преценят харесват ли им, има ли проблем и т.н.

- За какво трябва да внимават потребителите, когато купуват подаръци за своите близки?

- Трябва да повишим потребителското внимание. Вярно е, че емоцията обхваща хората и те бързат да приключат с пазаруването и да се отдадат на празнуване. Особено когато пазаруват в интернет, нека да сравняват офертите, за да придобият представа за реалната цена на дадена стока. Лесно е да се отворят три интернет прозореца и да се види истинската цена.

- Тези дни туроператор прекрати своята дейност и ваканцията на някои потребители за празниците пропадна. Какви са препоръките на КЗП, когато избираме оферта за почивка от туроператор?

- Нека първо кажем няколко думи за конкретния случай. Тъй като туроператорът има валидна застраховка професионална отговорност, засегнатите лица ще имат възможност да получат обратно парите си за неосъществените пътувания. Както е известно, в България този е единственият способ, по който това е възможно да се случи. Ние информирахме, че следва засегнатите потребители да окомплектоват всички документи, с които разполагат – договор за организирано пътуване, касови бонове за извършените плащания, копие от полицата "Туроператорска отговорност" и пр. и с тях да се обърнат към застрахователя, който има ангажимента за възстановяването на сумите.

Принципно, когато се избира пътуване, е важно да се провери дали туроператорът е регистриран и дали притежава тази застраховка, за която стана дума. Тя е важна именно в случаите, в които туроператорът обяви несъстоятелност и се налага да бъдат върнати на потребителите заплатени суми. Вече при сключването на договор – да се настоява той да бъде писмен, в два екземпляра, да се изискват ваучери за услугите, които трябва да бъдат предоставени съгласно договора, както и платежни документи.

- Къде и как могат да сигнализират потребителите, ако имат проблем със своята почивка или се натъкнат на нарушения при покупка на стоки?

- По закон редът е претенцията първо да бъде отправена към търговеца. Ако той не реагира или потребителят не е удовлетворен от предложения от него начин за решаване на казуса, следващата стъпка е да потърси съдействие от компетентния контролен орган. Извършва се проверка, установяват се фактическите обстоятелства по случая. Главната цел е да се съдейства на потребителя за справедлив изход от ситуацията, но при установяване на нарушения се налагат и санкции.

- Какво е Вашето послание, като председател на Комисията за защита на потребителите, към потребителите за празниците?

- Да запазят потребителско хладнокръвие. Търговията ще бъде още по-интензивна, емоциите - повече. Но нека направят покупките за празниците разумно, за да бъдат свързани те само с положителни емоции.

Сподели:
Бомба x
САМО В ПИК: Вижте ексклузивния топ хороскоп на Алена за 26 ноември - ето с какви изненади ще се сблъскат зодиите днес САМО В ПИК: Вижте ексклузивния топ хороскоп на Алена за 26 ноември - ето с какви изненади ще се сблъскат зодиите днес
ПИК TV x
ЕКСКЛУЗИВНО В ПИК TV! Петко Петков от Галъп: Съмнявам се дали целенасочено не избират председател на парламента! ППДБ попаднаха в капана на слабата си политика (ВИДЕО) ЕКСКЛУЗИВНО В ПИК TV! Петко Петков от "Галъп": Съмнявам се дали целенасочено не избират председател на парламента! ППДБ попаднаха в капана на слабата си политика (ВИДЕО)
ново
Днес: 2
hot
най-четени новини в момента
Сега
-
четат ПИК