ЕКСКЛУЗИВНО! Депутатът Настимир Ананиев с нови разкрития за трагедията в Хитрино!
Предлагат агенцията по бедствия да мине към МС
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Една от версиите за взрива в Хитрино беше, че е имало взрив на цистерна, но е нямало, а е имало изтичане на газ пропилен и е последвал облак и голям взрив. Най-вероятно теглич на предна цистерна е спукала следващата, от която се е образувал теч. Това обяви председателят на транспортната комисия Настимир Ананиев от РБ.
Днес, знаете, пуснаха хората по домовете им, но имаше притеснения на по-ниските места, в мазетата, да има остатъчен газ. Хората се връщат не всички наведнъж, а постепенно, допълни той.
Днес бе заявено, че влакът на първата стрелка е влязъл с 80 км в час. Нормалната скорост е 60 км в час, когато е транзит, а когато ще се спира е наполовината. На петата стрелка километражът сочи 78 км в час. Странно е, че запазват тази скорост и няма и опит за спиране, посочи председателят на комисията по транспорт в НС.
Скоростите са потвърдени официално. Между първа и пета стрелка, което е 1100 - 1300 метра, би трябвало да се намали скоростта и да се влезе на коловоз, да се изчака пътническия влак и да се продължи нататък. Машинистите са се държали сякаш е трябвало да минават транзитно, а не да спират на гарата. Твърди се, че техниката е била изрядна от гледна точка на подаване на сигнализацията. Водещият машинист е с повече от 10 години стаж и много опитен човек. В първия локомотив е имало двама души, във втория - един. Не мога да си обясня защо е станало така да не се намали. Проверяват се графиците, смените и т.н. Проверява се и държавата реагирала ли е адекватно, посочи още Ананиев.
Никой не може да каже дали високата скорост е единствената причина, но със сигурност тази двойно по-висока скорост се е отразила върху това нещо, допълни той. И посочи, че въпросът е защо се е карало с такава скорост.
Лично аз нямам основание за притеснение от страна на реакцията на държавата. От самото начало има много силна и адекватна реакция. В комисия днес се говореше за това да бъдат наградени спасителните екипи, служителите на МВР и всички, които са помагали в Хитрино, обясни депутатът.
В момента се говори дали комисията по бедствия и аварии да не стане агенция към МС, която да има подготвени кадри и експерти и да се реагира адекватно при подобни ситуации.
Ананиев заяви още, че има и конфиденциална информация по случая. Важно е да се излиза периодично и да се говори, за да се прекратяват спекулациите. За мен случаят е било комбинация от някакви проблеми - дали машинистите са били уморени, ако единият е бил уморен, защо другият не е реагирал. Но това ще се разбере на по-късен етап. Аз разбрах, че на първоначален етап машинистите са казали, че не са превишили скоростта. Друг въпрос без отговор е защо точно шестата цистерна се е обърнала, допълни той.
Разследването продължава, проверяват се всички възможни сценарии, отговори Ананиев на въпрос къде разследващите ще търсят още обвиняеми, както посочиха вчера от прокуратурата, че с арестите на машинистите не е изчерпан кръгът от виновните.
На въпрос кой стои зад офшорните фирми на "Булмаркет" депутатът посочи, че не се е ровил в това. Знаете, че офшорните фирми, които се третират у нас като злодеи, са нормална западна практика за бизнес модели. Съгласен съм, че в България много хора крият капитали зад офшорки, посочи той.
И допълни, че при всички случаи е интересно да се види какво се крие зад офшорните фирми.