ЕКШЪН В КАБИНЕТА! Валери Симеонов срещу Порожанов заради лобистка наредба (ОБЗОР)
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Валери Симеонов е спрял монополизирането на доставките на храни за българските училища, става ясно от публикуваната стенограма от заседанието на Министерски съвет. Вицепремиерът е оказал натиск за изтегляне на Проект за изменение на Наредбата за условията и реда за прилагане на схеми за предоставяне на плодове и зеленчуци и на мляко и млечни продукти в учебните заведения.
Според Симеонов, механизмът за обезпечаване на училищата с плод и мляко в момента работи много добре и се подсигурява от 300-500 дребни фирми, които трябва да са приоритет за правителството като малки и средни предприятия и осигуряват реализацията на рекордните 95% от програмата „Плод и мляко“. Промяната на наредбата по средата на учебния сезон първо е ненавременна и второ текстовете дават неконкурентно предимство на производителите пред малките търговци, което ще създаде монополно положение. По думите на вицепремиера, предложенията са резултат от натиска на един от крупните производители в млечния бранш – Димитър Зоров, собственик на „Пършевица“, приближен до ръководството на Министерството на земеделието, горите и храните.
След дискусия между Симеонов, министрите Порожанов, Ананиев и Вълчев, премиерът Бойко Борисов нарежда точката да се изтегли от Министерски съвет и наредбата да бъде обсъдена в по-широк състав с участието на вицепремиера Симеонов, Министъра на земеделието, Министъра на здравеопазването, Министъра на образованието и Министъра на икономиката.
Ето и пълния текст на стенограмата:
Точка 28
Проект на Постановление за изменение и допълнение на Наредбата за условията и реда за прилагане на схеми за предоставяне на плодове и зеленчуци и на мляко и млечни продукти в учебните заведения – схема „Училищен плод“ и схема „Училищно мляко“, приета с Постановление №251 на Министерския съвет от 2016 г.
БОЙКО БОРИСОВ: Симеонов!
ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Предлагам тази наредба въобще да не се приема, тъй като променя вече създаден добре работещ механизъм за обезпечаването на училищата с плод и мляко. Този механизъм се обезпечава от близо 300-500 дребни фирми, малки фирми, фирми, които във всички случаи трябва да бъдат във фокуса на правителството. При една такава промяна в наредбата има риск по-голямата част от тези фирми да останат без работа и да се прехвърли това задължение на производителите, което на пръв поглед е благовиден предлог, но всъщност става въпрос за малко, не повече от девет на брой производители, които биха могли да заменят тези между 300 и 500 търговци. Тези търговци, за да извършват захранването на училищата, са си закупили хладилни цистерни за млякото, между 1, 5, 10 в зависимост от големината. Тези търговци са създали хладилни бази, закупили са си съответните площи, създали са помещения, хладилни бази за съхраняване за продължително време на плодове, защото както се досещате, България не може да осигури тези четири вида плод целогодишно, прибягва се до съхраняване, до предлагане на цитрусови плодове, което е допустимо и т. н. С други думи, една добре работеща система, както казвам, която обезпечава 95% от средствата и от учениците са обезпечени. Такъв висок процент по реализация на програма аз не знам дали има някое министерство.
И сега изведнъж, по средата на периода, без всякакво основание ние всичко това го променяме, за да дадем възможност на няколко производители и то само на мляко, и то да не кажа направо – на Зоров, за него става въпрос пак за пореден път, да му се даде възможността той да се включи в тази схема и да измести всички тези дребни търговци. До кога ще бъде това нещо? Така е, тя неговата активност не е спряла, той стигна до моя кабинет вече с натиска си.
Тази наредба, която, повтарям, до момента работи, обезпечава 95% изпълнение на програмата и усвояване на средствата, сега ще я пипаме и ще променяме абсолютно всичко. Тези хора, които ще получат предимства, а това са производителите, те даже нямат поточна линия за пакетиране. Кашкавалът, сиренето и другите млечни продукти се пакетират в едни специални опаковки, то се иска отделна поточна линия. Иска се хладините цистерни, хладилните камиони, иска се складовите площи, които те ги нямат. Тепърва започва една пренастройка на системата, но от 95% накрая ще стане така, че по отношение на тази програма ние ще имаме я 59%, я не. И всички тези хора, които до момента работят, плащат си данъците съвестно, защото няма как да не ги плащат, те са вързани с училищата, изведнъж всички тези хора ги хвърляме на улицата, за да могат няколко човека да окрупнят нещата и да се получи пак някакъв монопол.
Така че, аз съм категорично против. Ако трябва да се пипа наредбата, може би трябва да се пипне по посока на облекчаването на условията за плодовете от региона, в някакъв регион да зачертаем, в някакъв кръг да насърчаваме местния производител, но до там. И пак повтарям – кое налага по средата на периода да се пипа тази наредба? Така че, призовавам да не се подкрепя тази наредба.
БОЙКО БОРИСОВ: Порожанов!
РУМЕН ПОРОЖАНОВ: Разбира се, че не мога да се съглася с казаното от вицепремиера Симеонов.
Няколко числа. Става дума за две схеми – за училищен плод и училищно мляко. Всяка от двете е с бюджет от 9,8 млн. закръглено.
Първо, искам да внеса едно уточнение, че производителите пакетират малките опаковки, а не търговците. Те ги пакетират съгласно изискванията, съгласно грамажа, съгласно БДС. Така че те ги получават търговците от производителите.
В момента схемата за училищни плодове и зеленчуци се обслужва 93,64% от търговците и 4% от производителите. Истината е, че производителите в тази схема за плодове и зеленчуци трудно биха покрили изискванията да вкарват големия асортимент плодове, които са разписани, 12 на брой. В другата схема – за доставката на мляко и млечни продукти, съотношението е 90,37 за търговците и 9,10 за производителите.
Предложението за промяна в тази наредба не е в средата на нищото. Тя се прави сега, защото в момента ще се договаря новата учебна година. Предложението е да се засили възможността производителите да правят директни доставки. В цяла Европа е така. Регламентът, да не цитирам регламенти за насърчаването на късите вериги, се дават по приоритет на производителите, включително има регламенти и директиви, които насърчават разпределението на добавената стойност в цялата верига на доставки, по която производителите са най-ощетените. И в момента с това изменение се дава възможност на производителите да кандидатстват, защото в момента училищата могат да ги заобикалят, както си искат. И единствено ако има някакво преразпределение, тук сте прав (но тук двете асоциации на млечните преработватели са единни по тази тема) и ако има някакво преразпределение, то няма да е толкова драматично за въпросните търговци.
Така че, аз съм категоричен, че наредбата трябва да бъде приета.
Благодаря ви.
БОЙКО БОРИСОВ: Симеонов!
ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Няма никаква пречка и към настоящия момент производителите да участват в този процес. Те участват равноправно с търговците. Какво означава това, директорът си прави избора, директорът е този, който отговаря пред родителите и там контролът е много, много сериозен и твърд, къс контрол има, директно от родителите на които децата се оплакват – днес не получих това и не получих онова. И в момента производителите могат да участват, нищо не пречи те да се борят за своето място в доставката на плодове и на мляко. Нищо не им пречи и в момента. Директорите, обаче, са тези, които носят отговорност за всичко, което извършват. Какво означава това да им се даде възможност? Като че ли някой умишлено ги е игнорирал? Няма такова нещо!
От друга страна, да не забравяме, все пак, че в България няма стандарт за българското мляко. Един производител нищо не гарантира, че като му се даде предимство, което вие предлагате в тази наредба, на втория месец и на третия месец, ако няма мляко, няма да вкара палмово мляко, защото няма стандарт, няма контрол. Никъде не може да се докаже, че това, което той предлага, всъщност е негово производство. Между другото, аналогичен е въпросът и с плодовете. В момента в България плодове няма и не могат да се намерят, защото цели окръзи търсят плодове, карат от Силистра, карат от не знам си къде, плодовете свършват и се минава пак на вносен плод. Но да се разбута тази система, да се даде предимство, с което да се задължат (защото вие това правите), да се задължат директорите да избират производителя и ако няма вече, тогава да отидат… Това първото нещо, между другото, ще падне в КЗК и там вече има едно такова решение.
РУМЕН ПОРОЖАНОВ: Може, ли господин премиер?
Стандарт има и той е Български държавен стандарт за млякото. Всеки един продукт по училищно мляко – кашкавал, сирене, млека, е с Български държавен стандарт. Отговорност за този стандарт носят производителите, а не търговците. Тук е възможността производителят да не бъде игнориран, защото всеки директор на училище може да си поиска три оферти, включително две фиктивни с един производител и търговецът, както е до момента практиката, да бъде избран на база на опита, който има в добрите взаимоотношения със съответното заведение, което доставя услугите. В конкретния случай единственото, което се дава възможност е, ако аз като производител пожелая да кандидатствам в училище „Х“ да мога да си дам офертата там.
Благодаря ви.
ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Стандарт няма и това го потвърдиха вашите представители на работната среща, която беше проведена в Министерския съвет в присъствието и на дирекция „Икономическа и социална политика“.
РУМЕН ПОРОЖАНОВ: Объркали са се специалистите.
ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Българското мляко няма, прясното мляко няма стандарт.
БОЙКО БОРИСОВ: Ананиев!
КИРИЛ АНАНИЕВ: Господин премиер, има зрънце истина и в двете изказвания. Но ако питате мен, може би трябва да се поработи още малко и да се гледа на другото заседание на Министерския съвет.
БОЙКО БОРИСОВ: Вълчев!
КРАСИМИР ВЪЛЧЕВ: Директорите на образователните институти ще направят това, което е написано в наредбата. Аз малко съм запознат с тези изисквания за разпределение на добавената стойност, но тази политика си има своите основания, своята логика. Не мога да преценя дали това ще направи по-добро…
БОЙКО БОРИСОВ: Имам следното предложение: оттегляме точката, Валери Симеонов да извика при него министъра на земеделието, храните и горите Порожанов, на образованието и науката Вълчев, на здравеопазването Ананиев, защото цялата тази програма, смисълът й е да имаме по-здрави деца. И Караниколов да отиде. Всичко да се види – стандарти, задачи, еди какво си и тогава, като ни внесете точката, да може тогава да я разгледаме. ОК?
Отлагаме точка 28. Да се детайлизират нещата, да стане още по-добре, ако ще се променя.