ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Компанията Meta предупреди през седмицата, че може за заключи най-популярните социални мрежи Facebook и Instagram за потребители от Стария континент. Причината е във високите изисквания на европейските държави за сигурността в интернет и правилата за защита на личните данни.
Коренът на проблема е желанието на корпорацията да получи възможност да прехвърля, съхранява и обработва данните на европейските си потребители на сървъри в САЩ. Информацията стана публична след оповестяването на годишния доклад на Марк Зукърбърг.
Ключовият въпрос за Meta е трансатлантическият трансфер на данни, регламентиран чрез т.нар. щит за защита на личните данни. В момента Meta използва американски сървъри за базите си с данни на европейски потребители. Европа обаче настоява за ограничаване на тази практика и по-сериозен контрол.
Обменът на данни между държавите и регионите е от решаващо значение за предоставянето на нейните услуги и целевата реклама, подчертава компанията. Без да се интересува от критиките, Meta продължава да изважда информацията за европейските си потребители към юрисдикции, които имат по-либерални режими за обработка и предоставяне на данните. Тя е важна за бизнес модела на компанията, който се основава на таргетирани реклами към потребителите на социалните мрежи.
Европа обаче остава категорична, че няма да позволи компанията на Зукърбърг да изнудва властите в ЕС. От Съюза настояват, че Меta трябва да спазва европейските правила.
Според повечето анализатори, става дума за блъф, защото бизнесменът няма да рискува да се лиши от 500 млн. активни потребители, които са сред най-добрите потенциални клиенти на партньорите на Meta. Освен това, ако спре Facebook и Instagram за Стария континент, Зукърбърг сам ще си създаде сериозен конкурент, защото подобна рестрикция ще ускори процеса по създаване на единна европейска социална мрежа, проект, за който вече има сериозни инвеститори.
Някои експерти определят хода на Зукърбърг по-скоро като "димка", с която да се опита да наклони везните в своя полза. От компанията записаха един от най-големите сривове на цената на акциите си в историята само преди броени дни. Отделно Facebook отчита сериозна стагнация по отношение на новите потребители и все повече изоставени или премахнати профили от самите ползватели.
За последните 12 години платформата буквално стигна до всяко кътче на планетата и се превърна в социален феномен. Но с нарастващата популярност се открои една тенденция - все по-малко от младите хора ползват Facebook, а мрежата вече има сериозна конкуренция. Най-търсената от всички социални мрежи група между 14 и 21 години отиват в TikTok, която вече има пъти по-голям пазарен дял сред младите от компаниите на Зукърбърг.
Показателно е, че социалната мрежа губи стремглаво позиции в Северна и Южна Америка, както и в Азия, и в Австралия. Данните от проучванията сред младежите между 16 и 24 години в САЩ са категорични - близо 77% имат TikTok, а едва 36% ползват Facebook. Така Европа, като най-застаряващ континент, се оказва последната крепост на Зукърбърг и компаниите му по отношение на лидерството на пазара.
От бизнес гледна точка Зукърбърг и социалните му мрежи ще извършат абсолютно самоубийство, ако ограничат достъпа или фукционалностите на сайтовете си за европейските потребители и ги предостави на тепсия на европейските си конкуренти заедно с огромния пазар на таргетираната реклама.


