ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Процесът на маскиране на 1 януари говори за гонене на злите сили. Това казва пред радио „Фокус“ Пирин проф. Албена Георгиева, етнограф и преподавател в Югозападен университет „Неофит Рилски“.
Тя обясни, че се маскират момчета, които вече са ергени, защото по този начин показват, че имат достатъчно смелост и кураж да се преборят със страха. По думите й повечето деца се страхуват от маските, а тези момчета са се преборили със страха и ще ги превземат отвътре, един вид са достатъчно зрели и силни.
Проф. Георгиева уточни, че маските в някои краища на страната изискват твърде много сила, за да ги носиш през целия ден, защото за разлика от сега те ги свалят периодично, а в миналото не е било добре да те разпознаят. „Те не говорят, а издават само животински звуци, тоест не бива да бъдат разпознати като хора, защото това дори е опасно и същите тези сили, които те изобразяват, могат да им навредят, ако случайно се разбере, че под маската има човек. В момента, в който те се маскират, те вече не са хора, те са извън човешкия свят, и всички начини не бива да се издават, за да не бъдат уязвими – за да не се разболеят и за да не им навредят тези сили“, обясни тя.
„От една страна чрез маскирането те показват своята зрялост, от друга страна те изобразяват тези сили и духове на животни, а също така е и начин да се справят с тях и да се окажат по-силни“, допълни проф. Георгиева. Тя добави още, че тези маскени обреди завършват с общото хоро, с установяването на човешкото присъствие и с тържеството на общността, която яде, пие и се весели, за да покаже, че е постигнат нов етап от хармонията и от равновесието с този свят, с който човекът така или иначе трябва да се справя и да владее.


