ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Както първо ПИК разкри, България продължава да е една от двете приоритетни локации за новия завод на Фолксваген и новините, че Турция е спечелила, се оказаха фалшиви.
По последна информация на нашата медия от Германия Фолксваген не са взели финално решение дори да фаворитизират Турция в преговорите, но започват първо с тях, поради по-високата им готовност.
Офертата на България все още не е достатъчно конкурентна и завършена, че да има конкретни преговори по нея.
Представители на катарските акционери удобно коментирали в Германия, че България очевидно не желае достатъчно силно завода и не е подобрявала предложенията си през последната половин година, докато Турция била ангажирана на най-високо ниво – президентът Ердоган и най-доверената му свита министри и експерти денонощно угаждали на Фолксваген!
Именно това е имал предвид говорителят на немския концерн преди три дни, когато на въпрос дали изборът за локация на завода е направен, отвърна, че „плановете са конкретизирани, но не и финализирани“.
Държавата ни обаче се сблъсква с непреодолимо препятствие да парафира успешно сделката – регулациите на Европейския Съюз за държавна помощ.
Отново ПИК първи представиха резултатите от анализа на Фолксваген за двете възможни локации. По информация от последните 24 часа България успява да излезе с едни гърди напред дори по отношение на терена и инфраструктурата, поради далеч по-удобното логистично и геостратегическо положение, както и огромните инфраструктурни инвестиции през последните 10 години в София, които започнаха след като Борисов стана кмет, и засилващите се рискове от потенциални европейски и американски икономически санкции върху Анкара.
Европейските санкции бяха потвърдени днес от министъра на външните работи на Австрия Александър Шаленберг, а Комисията по външна политика на Американския сенат още миналата седмица излезе с категорична позиция в подкрепа на тежки наказания спрямо Турция. В американския печат от днес се виждат предположения, че Тръмп ще изчака със санкциите до утре, тъй като не иска те да съвпадат с годишнината от опита за преврат срещу Ердоган.
Изпълнителен директор на международна консултантска компания коментира пред ПИК, че санкциите ще са по-тежки от очакваното и няма да бъдат фокусирани само и единствено върху военната индустрия. Те обаче няма да нарушат вече договорените търговски споразумения и няма основания да очакваме, че рестрикциите автоматично ще дисквалифицират Турция от надпреварата.
За да спечели завода, България трябва да надгради перфектните си резултати досега, като предложи държавна помощ, която е близка до турската оферта. Фолксваген е глобална корпорация със стотици хиляди акционери и за повечето от тях най-важна е годишната печалба, а предложените от Ердоган около 400 милиона евро помощ ще имат сериозно отражение върху нея.
България се сблъсква с лимитите на Европейската Комисия, които налагат нисък таван на възможната държавна помощ, и то без възможност да подсигурим дори тази сума в аванс. Това означава, че към момента България предлага 0 евро държавна помощ срещу 400 милиона евро от Турция.
Европейските ограничения за държавна помощ са наложени с цел да се осигурят справедливи условия за търговия и конкуренция между страните-членки.
Но когато всичко това е замисляно през 1990-те години, световната икономика все още пристъпва към агресивната глобализация днес и никой не е предвиждал, че международните корпорации ще могат да прехвърлят не само десетки милиарди финансови средства, но и цели заводи през националните граници за броени седмици. И че най-жестоката конкуренция няма да е между самите държави-членки на Европейския Съюз, а между самия ЕС и останалите водещи икономически блокове и национални икономики!
Днес битката не е толкова между България и Белгия, Румъния и Франция, Австрия и Швейцария, Чехия и Словакия – много от националните ни икономики вече са интегрирани и работят в синергия. Ако един завод е в България, то доставчиците му ще са в Румъния – и обратното. Битката е между ЕС и САЩ, Китай, Турция, Русия, Япония и т.н.
Време е премиерът Борисов да отиде лично в Брюксел и да изясни всичко това на европейските чиновници и на неформалния лидер на съюза, г-жа Меркел, пред която България козирува за всичко през последното десетилетие.
Отказахме се от Южен Поток!
На път сме отново да се откажем от АЕЦ Белене!
Провалът на Турски Поток с драстични дипломатически последствия за връзките ни с Русия, Сърбия, Унгария и Турция е само въпрос на време.
Ликвидираме тежката си индустрия и енергетика заради екологични правила.
Съсипахме половината си туризъм под чужд диктат и абсурдни еко-правила да опазваме несъществуващи животни.
Чуждестранни търговски вериги изпомпваха с години стотици милиони от българския потребител, докато най-накрая не се смилиха да продават и български продукти.
България беше най-послушната и изпълнителна държава-членка и досега не е поискала нищо специално за себе си.
Сега е моментът Борисов да осребри това послушание и да направи не само български, но и европейски пробив в икономиката – да задържи втория най-голям автомобилен завод на територията на Стария континент.
Само Борисов може да обясни в Брюксел как прецедендът Фолксваген ще е фатален не само за българската икономика, но и за европейската като цяло – държава извън ЕС прави показно как да ползва европейските правила срещу самата Европа, изсмуквайки водещите европейски инвеститори .
Г-н Борисов, още тази седмица трябва да излетите за Брюксел и да спрете войнстващата икономическа експанзия на Турция. Брюкселските чиновници ще видят опасността прекалено късно, когато вече решението е взето, и един по един европейските концерни ще се изселят към Азия.
Заводът на Фолксваген е рубиконът на българската и европейска икономическа политика и е уникален шанс за България да поведе истински битка за бъдещето на Европа.