ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Европейската автомобилна индустрия изпраща една година, която не може да бъде определена като успешна за нея. Но предизвикателствата, пред които е изправен този толкова важен за икономиката на Европейския съюз сектор, едва ли ще бъдат преодолени и през новата 2025 г., предава БТА.
Производителите на автомобили се опитват да се справят с редица проблеми. Сред тях се откроява намаляващото търсене на електрически модели на фона на изискванията на ЕС за коли, които замърсяват по-малко атмосферата.
Целта на Евросъюза е страните, които членуват в него, постепенно да преминат към изцяло електрическа мобилност. Пътят към постигането на тази цел обаче определено не е гладък, тъй като потребителите в Европа ограничават интереса си към електрическите автомобили. Сред причините за тази тенденция са сравнително високите цени на повечето модели, ограниченията на пробега им при едно зареждане на батериите, които задвижват техните мотори, както и бавното изграждане на мрежа от зарядни станции, посочват пазарни анализатори.
Друго сериозно предизвикателство пред европейските автомобилни производители е определяната като нелоялна конкуренция от страна на базирани в Китай автомобилни компании.
Кризата в автомобилния сектор в ЕС може да се задълбочи, ако бъдат приложени по-високи мита върху вноса в САЩ. Избраният за президент на страната Доналд Тръмп многократно посочи, че след встъпването си в длъжност в края на януари 2025 г. неговата администрация ще повиши митата върху вноса в САЩ от редица страна, сред които и от Европейския съюз.
Европейски автомобилни производители се очаква да загубят до 17 на сто от своите комбинирани годишни основни печалби, ако САЩ наложат по-високи мита върху вноса. Това се посочва в доклад на международната рейтингова агенция "Ес енд Пи глоубъл" (S&P Global), представен в края на ноември.
Производителят на луксозни автомобили "Джагуар ленд роувър" (Jaguar Land Rover) и шведската автомобилостроителна компания "Волво карс" (Volvo Cars) са изложени на най-висок потенциален риск от евентуалното повишаване на американските вносни мита, отбелязва "Ес енд Пи". Причината за това е фактът, че по-голяма част от производството на автомобили, реализирано от "Джагуар" и "Волво", е съсредоточено в Европа.
"Ес енд Пи глоубъл" посочва, че евентуалното намаляване на печалбата на компаниите заради потенциално по-високи американски вносни мита може да доведе до понижаване на кредитния им рейтинг.
На този фон екологичните изисквания, на които трябва да отговарят новите коли в страните от Европейския съюз, стават все по-строги. Те са част от план на Евросъюза за борба с негативните климатични изменения, приет през 2019 г. Той предвижда до 2050 г. икономиките на държавите от ЕС да бъдат реформирани така, че изобщо да не генерират емисии от вредни парникови газове.
Към 2030 г. новите автомобили трябва да отделят с 55 на сто по-малко въглероден диоксид при движението си, а микробусите - с 50 на сто по-малко. Преходът към икономика с нулеви нетни емисии включва изискване след 2035 г. всички нови пътнически автомобили и лекотоварни търговски превозни средства да не отделят емисии от вредни газове при движението си. Това означава, че на практика ще бъде забранено производството на коли и бусове с двигатели с вътрешно горене, отбелязват експерти.
От началото на идната година емисиите от вредни газове, които отделят новите автомобили при движението си, не трябва да надвишават нивото от до 93,6 грама въглероден диоксид на километър пробег. Това представлява намаление спрямо разрешения до момента лимит, който възлиза на до 95 грама въглероден диоксид, сочи сайтът на Европейския парламент.
По последни оценки само новите автомобили, произведени от "Волво карс" (Volvo Cars), Ес Ей Ай Си (SAIC) и "Тесла" (Tesla), покриват в реални условия критерия на ЕС за емисии от вредни газове в размер на до 93,6 грама въглероден диоксид на километър пробег, посочва Ройтерс.
Ако новите автомобили отделят повече въглероден диоксид от пределните нива, то на производителите им може да бъдат наложени сериозни глоби. Те може да достигнат до 15 млрд. евро, отбелязва шефът на "Рено" (Renault) Лука де Мео. До края на годината той е и председател на Европейската асоциация на автомобилостроителите (ACEA).
На този фон европейски автомобилни компании повишават продажните цени на новите коли с двигатели с вътрешно горене, които са на бензин. От друга страна те планират отстъпки за своите клиенти, които купуват електрически превозни средства, посочва Ройтерс.
Корпорациите "Фолксваген" (Volkswagen), "Стелантис" (Stellantis) и "Рено" са повишили цените на някои от новите модели с бензинови двигатели, които предлагат на пазара.
Анализатори посочват, че това е опит на производителите да насочат потребителите към електрическите превозни средства, които предлагат на пазара.
"Производителите на автомобили започват да прилагат ценова стратегия, чиято цел е да насочи търсенето (на потенциалните купувачи - бел. ред.) към електрически автомобили, задвижвани само от батерии. По този начин те се стремят да изпълнят екологичните изисквания, свързани с емисиите от въглероден диоксид, отделяни при движението на колите и да избегнат потенциални глоби", посочва експертът Беатрикс Кайм от неправителствената организация Център за изследвания на автомобилния сектор.
През миналия месец френската автомобилна компания "Пежо" (Peugeot), която е част от "Стелантис", повиши с по 500 евро цените на всичките си модели, представени на пазара във Франция.
"Пежо" не вдигна само цените на превозните средства с напълно електрическо задвижване (BEV), които предлага на френския пазар.
От своя страна "Рено" вече предлага на по-високи цени някои от новите си модели автомобили с двигатели с вътрешно горене. Например новото "Рено Клио SCE 65" (Renault Clio SCE 65) вече се продава с 300 евро по-скъпо. Компанията обаче не промени цените на хибридните си модели автомобили.
Очаква се, че "Фолксваген" ще пострада най-сериозно от новите европейски екологични норми, които влизат в началото на 2025 година, отбелязват пазарни анализатори.
На този фон през последните месеци германският концерн намали цените, на които предлага на някои пазари своите компактни електрически автомобили "АйДи3" (ID3). В Германия цената на новите модели "АйДи3" вече е под 30 000 евро, посочва Ройтерс
Автомобилни компании, представени от браншовата организация Европейска асоциация на автомобилостроителите, отправиха призив за подкрепа от страна на институциите на Евросъюза.
"Продължаващата тенденция за намаляване на пазарния дял на електрическите автомобили, задвижвани изцяло от батерии, е изключително тревожен сигнал към представителите на автомобилната индустрия и към политиците", посочи по-рано на своя сайт асоциацията. Тя призовава европейските институции да предложат спешни мерки за помощ и то преди настъпването на 2025 г., когато влизат в сила новите екологични изисквания.
"Спешно трябва да бъде намерено решение за 2025 година", посочва шефът на "Рено" и АСЕА Лука де Мео.
"Ако Европейската комисия не промени позицията си, автомобилните компании ще трябва да заделят милиарди евро, за да се подготвят за евентуални глоби. А това са ресурси, които няма да бъдат използвани за инвестиции", посочи високопоставеният представител на европейската автомобилна индустрия пред журналисти в Брюксел.
Отговорът на Европейската комисия дойде чрез изявление на еврокомисаря по климатичната политика Вопке Хукстра. На въпрос на Ройтерс той отговори, че ЕК не обмисля промяна на целите на ЕС за намаляване на емисиите на въглероден диоксид, отделяни при движението на нови автомобили, които влизат в сила през 2025 г.
Европейският съюз обаче се вслуша в друго оплакване на автомобилните компании от ЕС и предприе мерки, за да защити бизнеса им.
Редица производители от Европа посочват, че се сблъскват с нелоялна конкуренция от страна на китайските автомобилни фирми. Те заливат европейските пазари с електромобили, които предлагат на дъмпингови цени. Китайските производители успяват да предложат на клиентите си в Евросъюза евтини коли, тъй като част от производствените им разходи се покриват благодарение на значителни субсидии, които им отпускат управляващите в Китай.