Защо за пореден път българинът няма да може да разбере какво е да се вози първи в новопроизведен влак

Акценти

Защо за пореден път българинът няма да може да разбере какво е да се вози първи в новопроизведен влак

58773
на 24.05.2024
Защо за пореден път българинът няма да може да разбере какво е да се вози първи в новопроизведен влак
Автор:   ПИК

Последвайте ни в Google News Showcase

Измина повече от месец след като Европейската комисия (ЕК) прекрати разследването си, започнато през февруари срещу България във връзка с държавна поръчка, възложена от Министерството на транспорта и съобщенията в София. Причината е оттеглянето на китайската компания от поръчката, което даде повод ЕК в лицето на еврокомисарят по въпросите на вътрешния пазар на Европейския съюз (ЕС) Тиери Бретон да се похвали, че първото им разследване съгласно Регламента за чуждестранните субсидии е дало резултати.

препоръчано

Става дума за проведената от Министерство на транспорта и съобщенията тръжна процедура за закупуването на 20 електрически влака тип push-pull, която включваше и 15-годишна поддръжка на новопроизведения състав. Един от участниците в търга бе китайската държавна компания CRRC Qingdao Sifang Co.,Ltd. – водещ производител на влакови състави. По приходи компанията е номер 1 в света в своята сфера.

Възможно ли е водеща компания с утвърден авторитет да цели изкривяване на европейския пазар точно с поръчката на едва 20 влака в България или беше удобен инструмент, с който ЕК оправда безумно високата цена на другия европейски участник в процедурата, а именно испанската Patentes Talgo?

 Какво сочи документацията към поръчката? Прогнозната стойност на обществената поръчка е 1 200 483 000, 00 лв. без ДДС, в която са предвидени: 1) Доставка на 20 броя едноетажни нулевоемисионни електрически влака  тип  „push - pull” на обща стойност 500 201 250 лева без ДДС; 2) Планова поддръжка на подвижния състав за период от 15 години, на обща стойност 225 090 562,50 лева без ДДС; 3) Извънпланова поддръжка на подвижния състав, за период от 15 години, на обща стойност 25 010 062,50 лева без ДДС; 4) Извънреден ремонт на подвижния състав, съгласно техническата спецификация, за период от 15 години, на обща стойност 50 020 125 лева без ДДС.  И 5) 5) Опция за доставка и поддръжка на допълнителни количества в размер до 50 % от стойността на сбора на подточки 1 – 4, на обща стойност 400 161 000 лева без ДДС.

Китайският производител CRRC Qingdao Sifang Co.,Ltd дава обща стойност за доставка на съставите в  размер на 639 000 900 лв. без ДДС, което е с 138 799 650,00 лв. повече от обявената прогнозна стойност или иначе казано с 27,75 % повече от прогнозната стойност за доставка на Министерство на транспорта и съобщенията. Докато испанската Patentes Talgo дава 1 217 047 135,20 лв., което е с 716 845 885,20 лв. повече от прогнозните на министерството или 143,31% отгоре.

Картинката в осъществяването на 15-годишна поддръжка е почти същата. При обявената прогнозна стойност от 225 090 562,50 лева без ДДС, китайската компания предлага 4,5623 лв./km за поддръжка на голям състав и 4,1334 лв./km за поддръжка на малък състав, което след прости аритметични сметки прави обща стойност от около 391 306 500,00 лв. без ДДС за 15 годишен период, което е отново над прогнозната стойност с 73,84%.  От другата страна Patentes Talgo обявява 11,207 лв./km за поддръжка на голям състав и 9,811 лв./km за поддръжка на малък състав или 945 810 000,00 лв. без ДДС за 15 години. Иначе казано около 320% повече от прецененото за необходимо от страна на нашето министерство.

До тук цифри, но остава въпроса защо ЕК ги разчете по съвсем различен начин и дори набеди китайския производител, че е дал почти на половина по-ниска цена от прогнозната? Защо за пореден път българинът няма да може да разбере какво е да се вози първи в новопроизведен влак, а ще трябва отново да се радва на даденото му от Европа втора ръка?

Следвайте ПИК в Телеграм и Туитър

Сподели:
Бомба x
САМО В ПИК! Алена с хороскоп за неделя - Раците да не взимат прибързани решения, Везните да не пътуват САМО В ПИК! Алена с хороскоп за неделя - Раците да не взимат прибързани решения, Везните да не пътуват
ПИК TV x
ИЗВЪНРЕДНО В ПИК TV! Атанас Зафиров с първи думи, след като пое БСП от Нинова (ВИДЕО) ИЗВЪНРЕДНО В ПИК TV! Атанас Зафиров с първи думи, след като пое БСП от Нинова (ВИДЕО)
ново
Днес: 4
hot
най-четени новини в момента
Сега
-
четат ПИК