BG EN

Иван Бойков: Доказана корупция няма, но всяко правителство си идва със своите фирми в пътното строителство

БЪЛГАРИЯ ДНЕС

Иван Бойков: Доказана корупция няма, но всяко правителство си идва със своите фирми в пътното строителство

5197
на 08.05.2015
Иван Бойков: Доказана корупция няма, но всяко правителство си идва със своите фирми в пътното строителство
Автор:   ПИК

ПИК с нов канал в Телеграм

Последвайте ни в Google News Showcase

Идва лятото и оплакванията от качеството на пътищата и магистралите у нас предизвикват гневни коментари. Има наистина проблеми с тръжните процедури, с цените и пазара при фирмите, които ги строят и ремонтират.

препоръчано

Ниската цена, на която се прави това у нас не кореспондира винаги с най-доброто качество и като следствие започват ремонтите. Според мен, ремонтите на магистралите в страната не са много - има си цикли. Понякога пътищата изглеждат твърде зле, но никой не се замисля, че те не се поддържат, защото парите не стигат.

Почти винаги се отчита, че 60% от пътищата у нас са в лошо състояние и този процент, за съжаление, не се променя. Дори и при нас, в Строителната камара бе констатирано, че за да има ефект от ремонтите, трябва да се заделят не по-малко от 500 млн. лв. за година, които да се вложат, за да имаме сигурни пътища. Цари някакво примирение, отвреме-навреме във връзка с различни трагични инциденти избухва недоволство сред граждани и организации, което с времето отшумява. От друга страна не е нормално на АМ "Тракия" и на АМ "Хемус", заради неравности на настилката и други причини, да има ограничение за скоростта от 70 и 90 км. в час, при това на трилентово платно.

Това е смешно. Обяснявам си го с многогодишно недофинансиране на ремонтите, а не с качеството на строежите. А колкото до новите отсечки, там ниската цена не предполага задоволително качество. Наистина вече не печелят търгове фирмите, които предлагат най-ниска цена, но всичко дотук е строено точно по този критерий. Използва се, обаче, друг трик – печели се конкурсът на една цена, но впоследствие обекта се довършва на друга, разбира се, по-висока. Като се навържат по веригата некачествените проекти, наводненията… излиза, че целият процес на мениджмънт на системата не е добър.

По темата корупция няма какво да кажа - съдебната система почти не е установила такава при строителството и ремонта на пътищата. Корупция ще има, ако се докаже. Може да ви звучи като стандартен отговор, но е така. В София има голямо разкопаване на улици и булеварди и обикновените граждани изразяват недоволство. Но, слава богу, че е така, защото дълго време в столицата нямаше никакви ремонти. Във Франция, например, съм попадал в град, където поправяха канализацията и не можеше човек да се придвижи наникъде. Хората приемат ремонтите спокойно, стига да им се обясни, че след това ще им бъде по-удобно. Препоръката ми е към организацията на движение, тя може да се направи далеч по-оптимално, с повече регулиране.

Всички тези въпроси не са само към министрите от различни правителства, но и към обществото, към всеки един от нас. У нас проблемите се показват едностранно, никой не гледа комплексно, никой не мери крайния резултат. Медии се оплакват, че специалисти на възлови позиции в различни институции - УАСГ, браншови организации, не искат да коментират отделни аспекти на строежите и ремонтите на пътищата. Ами тези хора не бива да се жалят - те са длъжни да дават информация и отчет пред обществото.

Да не забравяме, че голяма част от хората в тях са директно свързани с този бизнес. Камарата на строителите сме по-независими и сме свикнали да говорим по-нашироко. За никого не е тайна, че в УАСГ повечето професори и колеги там са собственици на фирми в пътното строителство и участват в този процес. Освен това те са в играта, в цялата тази схема. Проблем има с ремонтите по магистралите, но той не е само при нас. Пътувам често из страната и в Европа, в Германия има случаи, при които се чака по 3-4 ч. в даден участък с ремонт. Тук просто не сме свикнали.

Мислехме, че като има магистрали ще летим по тях. Дават ми пример, че една голяма фирма е корумпирала регионалното министерство в няколко поредни правителства и строи най-апетитните обекти. Аз пък ще ви кажа обратното - всеки кабинет си идва с фирмите. При всяка смяна на правителство в България, ние, в Камарата на строителите, регистрираме около 500-600 нови фирми като членове. Това не е ли показателно? Процесът е свързан и със законодателството и със закона за обществените поръчки, със съдебната власт, с контролните органи…

Има начин строежът и ремонтите на пътищата да станат по-прозрачни, по-ефективни, дори по-евтини, но и медиите не трябва да отпускат натиска, не бива да изтърват от поглед случващото се в тази сфера. Бавно се променят нещата. Да не говорим, че някои хора в бранша започнаха дейност с едничката идея да усвояват пари по еврофондовете - както искате, така го разбирайте. Мантрата с усвояването ни докара глоби към момента за повече от 400 млн. лв., но не сме първите, даже сме последните в ЕС, които играят тази игра.

Там са наясно как вървят нещата. Освен това не сме отличници по корупция - много по-големи са цифрите и в Германия, и във Франция, примерно. И на тях им спират програми, и те имат проблеми, само че там обемите са по-големи от нашите. Реалист съм, очаквам пътните ни неудобства да са в поносима степен за гражданите. /БГНЕС

Сподели:
Бомба x
САМО В ПИК: Прочетете топ хороскопа на Алена за 13 декември - Овните се радват на успехи, Девите да бъдат предпазливи САМО В ПИК: Прочетете топ хороскопа на Алена за 13 декември - Овните се радват на успехи, Девите да бъдат предпазливи
ПИК TV x
Времето полудя! Проф. Георги Рачев с ЛОША ПРОГНОЗА пред ПИК TV - ще видим сняг за Коледа през крив макарон (ВИДЕО) Времето полудя! Проф. Георги Рачев с ЛОША ПРОГНОЗА пред ПИК TV - ще видим сняг за Коледа през крив макарон (ВИДЕО)
ново
Днес: 10
горещо
hot
най-четени новини в момента
Сега
-
четат ПИК