ИЗВЪНРЕДНО! Белозем настръхна след Хитрино, влаковете на "Булмаркет" карат нефт през града
Композициите с петрол спирали първо на жп гарата, а оттам ги пренасочвали по специален коловоз
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Трагедията в Хитрино събуди страхове у жители на Белозем. "Булмаркет" превозва и суровия петрол на местната рафинерия, обясни кметът на селото Иван Тачев за Марица.
Също като Хитрино селото ни е от двете страни на жп линията. По нея пристигат цистерни с петрол за местната рафинерия на "Инса", разказаха хора от селото. Композициите са по десет-петнадесет, а понякога и по 20 вагона. Имало дни, в които гарата на Белозем се превръщала в нещо като паркинг за влаковете. На два от коловозите спирали композициите с опасни товари за рафинерията, а на съседните се изчаквали и преминавали пътнически и бързи влакове.
Притесняваме се, че само една искра може да предизвика трагедия по-голяма и от тази в Хитрино. От селото ни може да остане само кратер, коментират белоземци. Причината е, че при спирането на композицията с цистерните в района на гарата ромите от близката махала се юрвали с кофи и отвъртали наред крановете, за да точат бензин и газ. Повечето обаче са необразовани и през ум не им минавало, че товарът е взривоопасен. Затова при пристигането на композициите често районът почернявал от полиция. Служителите на реда отцепвали ромската махала, за да не приближава вагоните, разказаха жители на Белозем. Напоследък често виждали и жандармерия. За повече сигурност от "Инса" също увеличили фирмената си охрана.
Друг проблем бил, че дългите композиции често затваряли пешеходната зона през коловозите и жителите от единия край на селото, за да минат напряко в другия, не ги заобикаляли, а се прехвърляли през вагоните. Това ставало, като изкачат стълбичките на вагона и се спуснат от другата страна.
Притеснения за потенциална опасност има и кметът на Белозем Иван Тачев. Той обясни, че композициите за рафинерията първоначално пристигат на жп гарата в Белозем, но оттам се насочват към коловоз, който ги отвежда в рафинерията за разтоварване.
Ако стане някаква авария обаче, тук ще е страшно. Понякога композициите са с по 10-15 вагона, имало е и по 20. Само на 200 метра от гарата има къщи, разказа Тачев. Той обясни, че след случилото се в Хитрино няколко пъти разговарял със собственика на "Инса" Георги Самуилов. Той го успокоил, че се спазват всички мерки за безопасност.
Тачев обясни, че композициите се охранявали от полиция, рафинерията имала също и ведомствена охрана. Източването ставало на място далече от селото. То било така подбрано, че при евентуална производствена авария ударът да бъде поет от преминаващата наблизо река Марица, обясни Тачев.


