ИЗВЪНРЕДНО в ПИК! Как държавата се справя с кошмарния сняг на магистралите "Тракия", "Хемус" и "Струма"? Ще има ли глоби? Министър Лиляна Павлова пред ПИК!
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Снеговалежът не е спирал през последните 24 часа почти в цяла България. Лошите атмосферни условия затрудняват движението по магистралите и второкласните и третокласни пътища.
Стотици машини работят денонощно, но в социалните мрежи кипи недоволство, хиляди настояват за глоби на фирмите, които не се справят със снегопочистването. В същото време по двете уж големи телевизии - Би Ти Ви и Нова текат състрадателни репортажи за снеговалежи в цяла Европа, но там критика към почистващите фирми няма.
По горещата тема потърсихме строителният министър Лиляна Павлова, която в момента е в специално създадения Ситуационен център.
Интервю на Ивайло КРАЧУНОВ
- Г-жо Павлова, какви мерки предприехте за почистването на снега по магистралите и основните пътни артерии в държавата?
- Предвид ситуацията, че сме в доста активен зимен сезон с обилен снеговалеж, който не е спирал почти цяло денонощие, са мобилизирани всички институции и фирми, които имат договори за почистване.
- Колко машини участват в снегопочистването?
- Над 2600 машини са обработвали цяла нощ републиканските пътища в страната, за да могат да ги поддържат в нормални условия. Заради непрестанни снеговалеж пътищата се покриват със сняг буквално минути след като са били почистени със снегорини. Това беше и причината да ограничим преминаването на тежкотоварни превозни средства в няколко области през нощта.
На места снежната покривка достигна над 20 сантиметра, а температурите паднаха до минус 15 градуса. Затова ограничихме движението на камионите на много места.
През деня работиха 960 машини. Но през нощта над 2500 машини са в готовност да почистват пътищата.
- Как си обяснявате критиката, която се нагнетява в социалните мрежи за това, че пътищата не са почиствани?
- Трябва да се знае, че нормите за снегопочистване в България са като тези в европейските държави. Абсолютно нормално е при обилен снеговалеж на пътя да има сняг. По европейски стандарт до два часа след спирането на снега е допустимо на пътя да има сняг, а в България той не е спирал.
Допустимите стойности са до 3 сантиметра снежна покривка на магистралите, до 5 сантиметра на второкласните и между 7 и 10 сантиметра на третокласните пътища.
Апелирам към всички шофьори да се мобилизират - да карат със зимни гуми и със съобразена скорост. Трябва да сме много внимателни.
- Овладяна ли е ситуацията по магистралите?
- В момента нямаме затворени магистрали, второкласни и третокласни пътища заради проблеми със снегопочистването.
Магистралите се обработваха през цялата нощ, въпреки че това изисква невероятен финансов и човешки ресурс.
Със сигурност има и места, които не бяха почистени перфектно, но трябва да сме благодарни за усилията на всички, които работиха денонощно при минус 15 градуса.
Благодаря и на пътуващите, които се съобразиха с натовареното движение в първите дни на Нова година. Трафикът между 300-те хиляди, които се прибираха след празниците се раздели между двата почивни дни. Това допринесе за това всички да се приберат живи и здрави.
- Имаше ли инциденти през голямото завръщане?
- Имаше инцидент близо до Мало рад, където автобус беше влязъл в затворен общински път. 7 часа машините на АПИ работиха, защото фирмата отказваше да изпрати втори автобус, който да извози пътниците.
Имаше и забавяне и край Враца заради два тира, които бяха с износени гуми. Извън тези случаи нямаше забавяне на трафика, който вървеше с по-ниска скорост предвид тежките атмосферни условия.
За радост няма тежки пътно-транспортни произшествия.
Най-големият проблем са товарните автомобили, които карат с летни или износени гуми. Някои от тях изпреварваха снегорини, което беше изключително опасно. МВР пое ангажимент да глоби такива нарушители.
- Ще глобите ли фирмите, които станаха причина за забавеното снегопочистване?
- Да, със сигурност ще има глоби. Ще бъдем абсолютно безкомпромисни към фирми, които не чистят добре. Ще санкционираме и за закъсняла реакция. Става въпрос за Монтана, Враца, Русе и Хасково, където имаше участъци, на които имаше закъснение с почистването, защото на част от машините им беше замръзнала нафтата, на други беше паднал акумулатора, а в трети случай имаше снегорин, който не успя да тръгне.
Това са единични случаи, които ще бъдат глобени. Следим машините с GPS-и и на живо.