ИЗВЪНРЕДНО В ПИК! Шефът на АПИ с последни данни за тежката зимна обстановка по пътищата!
Последвайте ни в Google News Showcase
Всички магистрали са в нормална експлоатация като са почистени и главните пътища. Има ограничения за тежкотоварни автомобили в участък между Русе и Бяла заради катастрофа, но след половин час ще бъде освободен, така и там няма да има проблем. Това заяви пред БНТ шефът на АПИ инж. Дончо Атанасов.
По отношение на почистването на пътищата, срещу което хората масово недоволстват, той заяви, че не е възможно 20 000 километра пътища от републиканската пътна мрежа да бъдат изчистени направо на асфалт. Ние имаме идентична с всички страни от ЕС спецификация и е казано, че, когато има снеговалеж, на магистралата може да има 3 см утъпкан път и два часа след спиране на снеговалежа магистралата трябва да бъде почистена. Както и да се опитва някой да неглижира пътното поддържане, това е много трудна работа, и, мисля, че е на добро ниво. Големият проблем е огромният трафик на тежкотоварното движение - ограничаваме ги, за да може лекото движение и автобусите да се движат. Пет сантиметра сняг когато има, тировете започват да буксуват, каза той.
44 хиляди километра са българските пътища - 20 хиляди републиканска и 22 хиляди общинска пътна мрежа. Българските пътища работят в тежки условия, свързани с големите температурни амплитуди. Тя е около 70-80 градуса. Това е единият проблем, другият е многократното замръзване и отмръзване на пътната настилка за един ден. Това са тежки условия за един път. Оттам, поради дългото неремонтиране, особено на третокласната пътна мрежа, при пукнатини, влизането на водата започва напукване и оттам буквално за часове и минути се отварят дупки, обясни инженерът.
На въпрос защо в Европа не ги виждаме тези пътища, инж. Атанасов посочи, че не бива да сме такива нихилисти. В Европа никъде не се работи при такива амплитуди - в Англия те са около 20-30 градуса. Там, където, особено в последните години, сме извършили нови ремонти и пътища, с най-високите технологии, които имаме, там проблеми няма. Имаме проблеми на неремонтирани от години пътища, посочи той.
В България за поддържането на републиканската пътна мрежа - имаме около 600 до 700 или 1000 евро на километър. Германия е с 30 хиляди евро на километър. Премиерът е гневен, министърът е гневен и аз съм гневен. Но искам да ви кажа, че не сме останали и за минута, когато времето позволява, да не кърпим дупки, когато е възможно. Но, когато има сняг, не е възможно да се кърпи, заяви инженерът.
Вчера сме запълнили дупка на "Хемус" в 14 ч. Сутринта днес дупката пак беше готова, тъй като времето не позволява да се прави изкърпване, посочи той.
На въпрос, ако имахме парите, които имат в Германия, ще отпадне ли проблемът с температурните амплитуди, шефът на АПИ посочи, че трябва да сме доволни и на тези пари, които дава държавата.
Когато времето позволи, започваме с масирано кърпене на пътната мрежа, обеща той. Имаме пътища, които не са ремонтирани с 15-20 години - и на "Хемус", и на "Тракия". Но затова се изисква огромен ресурс. Поради тази причина тол системата е много важна, заяви Атанасов, който подчерта, че нашата система ще е над германската. Тяхната е въведена за около 8 години, а нашата амбиция е да я въведем за година и половина, заяви той. Атанасов категорично заяви, че лятото ще има ремонти по пътищата, за да могат хората да ходят безпрепятствано до морето.
Започваме с отсечката Поморие-Равда - между 15-30 юни, заради задръстванията на Ахелой. Ще направим и невъзможното да започнем обхода на Поморие, надявам се юни-юли да имаме разрешение за строеж. Тогава от Бургас до Слънчев бряг хората да преминават комфортно, заяви той.