BG EN

ИЗВЪНРЕДНО И САМО В ПИК! Експерт попиля АПИ с парещи въпроси за инцидента в тунел „Ечемишка“: Защо не е ограничена скоростта, кой е огледал тръбата през септември и къде е докладът

Интервю

ИЗВЪНРЕДНО И САМО В ПИК! Експерт попиля АПИ с парещи въпроси за инцидента в тунел „Ечемишка“: Защо не е ограничена скоростта, кой е огледал тръбата през септември и къде е докладът

63895
на 07.02.2017
ИЗВЪНРЕДНО И САМО В ПИК! Експерт попиля АПИ с парещи въпроси за инцидента в тунел „Ечемишка“: Защо не е ограничена скоростта, кой е огледал тръбата през септември и къде е докладът

ПИК с нов канал в Телеграм

Последвайте ни в Google News Showcase

Председателят на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка у нас Йонко Иванов направи ексклузивен коментар пред ПИК за инцидента в тунел „Ечемишка“.

препоръчано

- Г-н Иванов, отново ли тичаме след събитията след инцидента в тунел „Ечемишка“. Защо у нас все трябва да стане някакъв фатален инцидент, за да почнем да правим нещата както трябва. Сега излезе, че фирма е взела пари през 2007-а за ремонта на тунела, не е свършила нищо и не е върнала парите, разбира се. Какво е това?
- Чух го и аз това нещо, но нямам какво да кажа. Нека компетентните институции да се произнесат. Вижте, за мен проблемите са много и са комплексни. Не става въпрос само за някакъв пропуск. Нека институциите извадят досието на тунела. Нека покажат паспорта, в който се отразяват всички проверки, инспекции, ремонти и т.н.

- Защо не го показват…
- Хайде някой да отговори. Точно това е нашето изискване. От създаването на тунела върви и досието му. Има човек, на който работата му е да инспектира съоръжението и да описва състоянието му. Плюс това има и специално звено, което трябва да оценява риска на придвижване в тунела. Всичко се описва. Дата, ден, час, предписания и т.н. Ако досието излезе на бял свят, ще се види кой как си е свършил работата. Дали проверката през септември е само на хартия, или има наистина направена качествена проверка. Експертизата, до която неминуемо ще се стигне, защото имаме смъртен случай, ще разкрие в един момент какво е правено. Ще видим фирмата коя е, на каква цена е поръчката и всичко останало.

- От АПИ твърдят, че септември е правена проверка. И към онзи момент нещата са били в добро състояние. Лявата тръба е била в по-лошо състояние и това е причината да започне да се ремонтира? От септември досега може ли да са настъпили кардинални промени в конструкцията…
- От АПИ чухме две различни гледни точки. Дончо Атанасов и Георги Златев говориха. Атанасов каза, че ниските температури от -25 градуса влияят на тунела. Златев каза, че комплексните метеорологични условия са повлияли. Нито единия, нито другия са прави, защото тунелът е затворен. Всеки, който учи металознание, е наясно, че тези греди, върху които са поставени лампите, са видими. Когато се изследват такива съоръжения, има специални уреди, с които се установява годността им. За нас голямото питане сега е защо, когато се направи лявата част на виадукта, не беше затворена и лявата тръба?

- Да поясним, че именно в нея стана инцидентът…
- Да, точно така, за наше съжаление. Колко е дълга тръбата. Някой казва 900 метра. Друг 850 метра. Оказва се, че е под 800 метра.

- За да сме точни, защото проверих, тунелът е 775 метра…
- И какво ни прави впечатление. Когато някой дава парите, за да се ремонтира нещо, май е по-добре да сложи по-голяма дължина. Нали така. Сещате се. Един лекоатлет бяга 100 метра за малко над 10 секунди. Ако разделим тези 775 метра на седим експерти и те се качат на по една вишка и всеки от тях прегледа 100 метра от тунела, ще свършат работа за час. Ако така се огледа тръбата, лампите, съоръжението се обследва, дали ще се пропусне част, която да е опасна? Как мислите. Това, което видяхме паднало върху колата, бяха скъсани огънати ламарини. Това нещо не може да остане скрито. Ако проверката е била разходка през тунела и са видели, че има пет лампи, които не светят, е друго. Това е престъпна небрежност. Именно с това ми е свързан въпросът. Не можеше ли през миналата година, когато ремонтираха виедуктите, да затворят и тръбата. Още въпроси. Кое наложи да се затвори септември месец тунелът, а не да го затворят заедно с ремонта на десния виедукт. Там свършиха с ремонта и после затвориха тръбата. Почват април всичко и до момента щеше да е готово. Кога е по-добре да се прави ремонт – лятото или зимата. Прост въпрос? Тези 700 метро на шофьорите нямаше да ни пречат, защото така и така минавахме на зиг-заг. Дали пък в края на годината не останаха едни пари, които трябваше да се усвоят. И понеже нямаше как, хайде ремонт на тръбата. Тази тръба струва 9 млн. лева. А как беше укрепена дясната, за да поеме повече поток?

- Предполагам, че отговорът е прост – през септември не са констатирани нередности…
- И като е така защо паднаха лампите?

- Надявам се, че ще разберем…
- В момента имаме такива олекотени лампи, с които може да се оборудва тръбата. Тръбата може да се подготви за двупосочен трафик. Но всичко е въпрос на интереси. Сега се чудят как да заметат нещата. Това е причината да не вадят досието. Пролет и есен правят проверки на тунелите. Сега, след инцидента, запечатаха тръбата и недопускат хора. Тук идва и друг проблем - с обходния път. Когато се затвори ключов път, трябва да има нормален обход. Такъв няма. Това е генерален проблем и за магистралите.

- Все пак не приемате ли и елемента на лошо стечение на обстоятелствата, за да се стигне до смъртен случай. Ако лампата беше паднала секунди по-рано или по-късно, колата нямаше да е на това място и нямаше да има жертва?
- По тази логика можеше да е предишната или следващата кола, не го приемам. Отново ще говоря за ужасен проблем. Подчертайте думата ужасен, защото не се спазва фундаментална максима за движението в тунел. Не се спазва т.н. дистанция от 2 секунди в тунелите. Това означава грубо разстояние от 50 метра между колите. Когато се знае, че тунелът не е в нормално състояние, когато е ясно, че има проблеми, трябва, внимавайте и го напишете с големи букви – скоростта трябва да се намали наполовина. Трябва да се кара с 40 км/ч. Сега в тунела нямаше намаляване на скоростта, а колите минаваха с 80км/ч. В тези тунели колите се движат броня в броня. А всичко е толкова елементарно. Две камери в тунела да следят скоростта и готово. Знак на входа и приключваш. Нито е скъпо, нито е сложно. Когато се кара броня в броня и като стане нещо, ситуацията излиза от контрол. Така стана и мелето на „Витиня“. При дистанция от 50 метра, смея да твърдя, че нещата биха били други. След като променяш статута на тунела, защото го пускаш двупосочен, ми намали скоростта, елементарно е. Понеже няма как да се изолира движението, просто правим нещата рутинно. Минават с едно камионче, гледат лампите и отчитат дейност, че е направена профилактика. За мен обаче няма как да се е скъсала тази гледа и това да не си е личало. Няма как за два-три месеца корозията да е напреднала толкова много, че да развали метала. Именно затова настоявам да се сложат и санкции в закона и към институциите. Държавата, министерството, АПИ, изпълнител и подизпълнители. И сега ще изкарат някой работник с мръсни ръце, който ще опере пешкира.

Сподели:
Бомба x
САМО В ПИК: Вижте ексклузивния топ хороскоп на Алена за 26 ноември - ето с какви изненади ще се сблъскат зодиите днес САМО В ПИК: Вижте ексклузивния топ хороскоп на Алена за 26 ноември - ето с какви изненади ще се сблъскат зодиите днес
ПИК TV x
Криминалният психолог Росен Йорданов с ЕКСКЛУЗИВЕН КОМЕНТАР ПРЕД ПИК TV: Шмекерите Петков и Василев отдавна са скъсали с реалността (ВИДЕО) Криминалният психолог Росен Йорданов с ЕКСКЛУЗИВЕН КОМЕНТАР ПРЕД ПИК TV: Шмекерите Петков и Василев отдавна са скъсали с реалността (ВИДЕО)
ново
Днес: 4
hot
най-четени новини в момента
Сега
-
четат ПИК