ИЗВЪНРЕДНО И САМО В ПИК! КЕВР отговори кога ще падне цената на доставката на газ! И защо е по-скъпа от разходваното количество…
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
След като стана ясно преди време, че цената на газта ще се вдигне с 30%, пред сградата на Комисията за енергийно и водно регулиране, известна като КЕВР, се заредиха протести.
Естествено, на хората не им е приятно това, но някак си свикнаха. Тези събития ни накараха от ПИК да покажем колко плащаме за доставка на битови услуги – ток, вода и газ, и защо при синьото горива доставката е по-скъпа от реално разходваното количество.
След публикацията ни от КЕВР са се самосезирали, защото искали да проверят фактурата, която публикувахме.
А в нея се вижда ясно, че за 22 лева потребена газ, цената за доставката е 26 лева – без ДДС.
При електричеството отбелязахме, че на 30 лева консумиран ток, имаме 10 лева доставка и пренос.
При водата сумата е 1:1, защото цената на кубик вода е лев и малко.
И въпросът бе: Кое прави доставката на газ толкова скъпа? Газът идва до сградата по вкопани в земята тръби. Инвестицията е еднократна. (Все пак не стават аварии на едно и също място всеки ден, за да има нови и нови разходи – б.а.)
Ето какво отгвориха от КЕВР по повод нашата публикация, свързана с цените и доставката на ток, вода и газ:
КЕВР определя цените на газоразпределителните дружества за услугите разпределение и снабдяване с природен газ, по ред и начин, съответстващи изцяло на действащата нормативна уредба.
В чл. 30, ал. 1, т. 7, т. 8 и т. 12 от Закона за енергетиката (ЗЕ) се посочват правомощията на Комисията да регулира цените, по които общественият доставчик продава природен газ на крайните снабдители на природен газ и на клиентите, присъединени към газопреносни мрежи, по които крайните снабдители продават природен газ на клиенти, присъединени към съответните газоразпределителни мрежи, както и цените за достъп и пренос на природен газ през преносни и/или разпределителни мрежи.
В Наредба № 2 от 19.03.2013 г. за регулиране цените на природния газ /НРЦПГ/ подробно са разписани редът и начинът за образуване на цените, по които газоразпределителните дружества предлагат услугите разпределение и снабдяване с природен газ. Изчисления, както и първичните данни, подавани от енергийните предприятия, са публикувани на сайта на Комисията, където всички заинтересовани лица имат достъп до информацията, свързана с цените на всички газоразпределителни дружества, осъществяващи лицензионните си дейности на територията на страната.
При изпълнение на правомощията си за ценово регулиране комисията се ръководи от следните принципи:
- цените да са недискриминационни
- да са прозрачни
- чрез тях да не се допуска кръстосано субсидиране, както между отделните групи клиенти, така и за интегрирани енергийни предприятия - между отделните дейности, подлежащи на лицензиране по ЗЕ.
- За ценово регулиране при газоразпределителните дружества, Комисията прилага метода „горна граница на цени“. При него регулаторният период е с продължителност от 2 до 5 години; след проведен регулаторен преглед Комисията утвърждава цени и необходими годишни приходи на енергийното предприятие. В тази връзка, трябва да се отбележи, че цените на газоразпределителните дружества, остават непроменени обикновено 5 години, период през който те извършват съответни разходи и инвестиции с цел осигуряване на качествена услуга за своите клиенти.
Преди да предоставим разяснения по същество, трябва да се има предвид следното:
І. Газоразпределителната мрежа на територията на страната е многократно по-малко развита от електроразпределителната мрежа или ВиК мрежата. За разлика от броя на клиентите на електроразпределителните и на ВиК мрежите, клиентите на газоразпределителната мрежа са значително по-малко – около 2 % от битовите потребители ползват природен газ за отопление. Относително неголемият брой битови потребители - 80 705 по отчети за 2016 г., обуславя и размерът на разходите за разпределение на доставените количества природен газ. Колкото по-висок е броят на потребителите по отношение на направените инвестиционни разходи - толкова по-ниска би била цената за разпределение за отделния клиент. Ако приемем, че инвестиционните разходи за изграждане и експлоатация на газоразпределителна мрежа са 100 условни единици в лв., има съществено значение дали тези 100 единици ще се разпределят върху 100, 500, 70 хиляди, 500 хил. или 1 милион клиенти. С други думи - с развитието на газоразпределителната мрежа, разходите за разпределение ще бъдат значително по-ниски. Това обаче зависи от избора на всеки потребител, който преценява кой вид отопление му е икономически по-изгоден. Факт е, че дори и при сегашните цени за доставка, снабдяване и разпределение, цената на ползването на природен газ, осигуряващ 1 Мегават/час енергийна единица, е по-ниска в сравнение с 1 Мегават/час енергийна единица, осигурявана чрез ползване на електрическа енергия.
ІІ. Необходимо е да се отчете и друго - разходите за разпределение на различните газови дружества /над 20 на брой в цялата страна/ са различни, в зависимост от редица фактори – брой на обслужваните клиенти на определена територия /община/, отстояние на населените места от основната газопреносна мрежа, надморската им височина и редица др. Влиянието на броя на потребителите върху цената за разпределение беше разяснено по-горе, но съществен фактор в това отношение е и отдалечеността на населените места от основната преносна мрежа. Така например снабдяването на битови потребители на природен газ в община Сопот, която отстои на близо 50 км. от Южния пръстен на газопреносната мрежа, обуславя по–високи разходи и там цената за разпределение на природния газ е значително по-висока /над 340 лв. за разпределение на 1000 куб. м./ отнесено към цената за разпределение за потребители, например - в община Младост 1 /245,56 лв. за 1000 куб. м./. Доставката на природен газ за населени места, които са с по-голяма надморска височина или по линията на трасето се преодоляват денивелации, също води до по-големи разходи на газоразпределителните дружества, тъй като се налага те да направят инвестиции в допълнителни съоръжения за да доставят газ на клиентите си.
х х х
Относно представената фактура за доставка на природен газ е необходимо да се направи следното уточнение:
1. Цената за доставката на природен газ е доставната цена на природен газ, която се изчислява съгласно условията на сключения между „Булгаргаз“ ЕАД и ООО „Газпром экспорт“ договор от 15 ноември 2012 г. за доставка на природен газ и при прилагане на разпоредбите на чл. 17 от Наредба № 2 от 19.03.2013 г. за регулиране цените на природния газ (НРЦПГ). Изходните данни, по които се изчислява цената на природния газ за всяко тримесечие, са подробно описани в ценовите решения на КЕВР. Възможността за изменение на цените при установяване на разлика между прогнозните и отчетните разходи за доставка на природен газ на входа на газопреносната мрежа от предходен ценови период, е регламентирана в чл. 17, ал. 12 от НРЦПГ.
В конкретния случай цената за доставка на природен газ е в размер на 26.06 лв. предвид, цената на обществения доставчик за първо тримесечие на 2017 г., която е в размер на 280.21 лв./1000 нм3 .
2. Цената за разпределение на природен газ, се формира въз основа на обективни критерии, определени по прозрачен начин. Цените на енергийните предприятия трябва да възстановяват икономически обоснованите разходи за дейността им, включително разходите за: управление, експлоатация и поддръжка на енергийните обекти, поддържане на резерви необходими за надеждно снабдяване на клиентите, доставка и поддържане на резервите от гориво, ремонти и амортизации. Цените трябва да осигуряват икономически обоснована норма на възвръщаемост на капитала на дружеството, същевременно цените за отделните групи клиенти да съответстват на разходите за доставка на енергия и природен газ до тези клиенти.
Вярваме, че направените разяснения убедително доказват изцяло законосъобразния начин, по който КЕВР определя цените за клиентите на газоразпределителните дружества. Надяваме се, че нашата позиция по повдигнатия въпрос ще намери място в публикациите на уважаваната агенция ПИК и по този начин българските граждани - потребители на услуги на тези дружества, ще имат точна и вярна представа за начина на ценообразуване.