ИЗВЪНРЕДНО И САМО В ПИК! Спецът по авто-мото подготовка Йонко Иванов разкри защо е станала кървавата катастрофа в Пловдив, можело ли е да се избегне и какво не спазват българските полицаи и шофьори
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Йонко Иванов е председател на Асоциацията на преподавателите по авто-мото подготовка. Потърсихме го за коментар по повод тежката катастрофа в Пловдив, при която вчера загина пътният полицай Делян Палазов. Заради събор най-дясната лента на бул. "Санкт Петербург" е била превърната в паркинг, за да може посетителите да оставят колите си. Полицаят дава сигнал на кола да спре, защото се движи бързо в средна лента, но тази зад нея, за да избегне удар, бяга вдясно и го помита. Ето какво сподели пред Агенция ПИК Йонко Иванов.
- Г-н Иванов, отбелязахме поредния трагичен инцидент на пътя. В Пловдив пътен полицай бе пометен от джип и загина на място. Виновната шофьорка е тръгнала да бяга вдясно, след като на колата пред нея е бил подаден знак със стоп палка. Така тя е връхлетяла служителя! Защо стават такива неща? Вие обучавате шофьори… Как си го обяснявате?
- Четох за случая и не съм запознат с детайли от самия инцидент. Допускам обаче, че и органът на реда може да не е действал правомерно. Просто не може да се излиза в средата на платното, за да спре кола в средна лента.
- Най-дясната лента се е използвала за паркинг, защото в близост от до мястото на инцидента се е провеждал събор?
- При така стеклите се неща, всеки ще каже, че това е лошо стечение на обстоятелствата.
- Що за реакция е да бягаш вдясно, след като колата пред теб спира?
- За мен проблемът не е толкова заобикалянето вдясно. Аз постоянно повтарям, че, както и в случая, проблемът е бил в неспазването на дистанция. Българинът кара броня в броня. Правилото „21, 22“, или казано по друг начин – „правилото за 2 секунди“, не се спазва. На база неспазване на дистанция стана и катастрофата в тунела на Витиня преди седмица.
- Нека да обясним правилото „21, 22“. Нека хората го прочетат за пореден път…
- Става въпрос за следното. Избирате си едно място, на което се намира колата пред вас. Някакъв отличителен белег – дърво, храст, табела. Виждате кога колата пред вас минава покрай него и броите – 21, 22. Ако за времето, в което го казвате, вие вече сте на това място, това значи, че между двете коли има разстояние от 2 секунди. Това означава, че между двете коли ма достатъчно разстояние, в което можете да спрете.
- Това зави си ли от скоростта?
- Не. И това е така, защото и колата пред вас се движи с почти същата скорост и ще й трябва време и път да спре. Тя няма да закове на място. Тя спира и вие спирате. Имате разстояние, в което става това. Има и още едно златно правило. Дистанцията ви спрямо предната кола трябва да е половината от километража. Карате с 80 км/ч, дистанция от 40 метра. Карате в града с 50 километра, разстоянието с предния да е 25 метра. Просто е. И вече идваме и до фактора опит. Явно и въпросната жена, която е причинила инцидента, е искала да избегне удара в предната кола. Тръгва да бяга вдясно и става фаталният удар. Вече как е бил разположен служителят на МВР, какво поведение е имал - не мога да кажа. Само искам да отбележа и още нещо, на което съм ставал свидетел много пъти. Униформените служители изскачат в последния момент, за да спрат кола. Защо? Като не може да го спре, му записва номера и го докладва. Но не съм запознат, за да кажа какво е станало точно. За мен, лично, е по-добре един нарушител да мине, отколкото униформените да си рискуват живота и да се създаде предпоставка за катастрофа. Както шофьорите са задължени да слагат жилетки и триъгълници при авария, така и полицаите имат задължения, когато са на пътя. Просто от опит казвам, че полицаите изскачат често на пътя в последния момент.
- Инцидентът става на прав участък, където една от лентите се е използвала за паркинг?
- Между контрол и внезапно спиране на кола има много различни неща. В нормалните европейски страни, когато има такива мероприятия, слягат няколко автомобила на полицията в началото на въпросния участък. Подреждат конуси по пътя, стесняват пътя, автоматично така намаляват скоростта, отбива се движението в една или две ленти и нормално се контролира потокът от автомобили. Това е нормална европейска практика, която, за съжаление, ние правим един или два пъти в годината, когато имаме Европейски ден по пътна безопасност или някакъв друг подобен повод. В другите случаи се прави просто една разстановка на постовете, застават органите на реда и започват да действат по усмотрение според ситуацията на пътя. Пак се връщам на това, че в България не се спазва дистанция. Това е в основата.