ИЗВЪНРЕДНО И САМО В ПИК! Шефът на „Автомобилна администрация“ Красимир Калайджиев проговори за арестите в ДАИ-София и измамите с листовките в „белите стаи“
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Директорът на ИА „Автомобилна администрация“ Красимир Калайджиев е готов да се раздели с поста си. Това обяви самият той пред Агенция ПИК, след като преди дни бе проведена мащабна акция на службите в структурата на ДАИ и бяха арестувани няколко човека. Както ПИК вече съобщи, корупционния скандал от последните дни се разрази около хората, свързани с изпита за шофьорска книжка. Теоретичната част вече се провежда в т.н. „бели стаи“, където преписването е практически невъзможно. Но вече има изловени тарикати, които се пробват. Ето какво разкри Красимир Калайджиев пред медията ни.
- Г-н Калайджиев, в последно време ДАИ стана много актуално покрай акцията на ДАНС. За пореден път службите извършват арести на служители, обвинени в корупционни практики. Как гледате на това?
- Не е приятно, но това е работа на службите. Изненадан съм от факта, че в ареста остава човек, който е от дълги години в системата. Той е специалист…
- След скандала много хора поискаха оставката ви. Ще я подадете ли?
- Това за мен не е проблем. В момента, в който министър Московски ми я поиска, ще я получи. Нямам колебания.
- Сега имаше акция за втори път, защото и преди години пак службите извършиха арести в ДАИ. Толкова интересна администрация ли сте, че има желаещи да предлагат и, респективно, служители да взимат пари. Акцията на ДАНС бе антикорупционна…
- След като службите имат информация, действат.
- Задава се протест след дни на автошколите? За какво става въпрос…
- Нямам постъпило официално заявление от тях, но съм напълно готов и открит за диалог. С тях обсъждаме промени именно в изпитите в една работна група, която бе създадена още през миналата година, така че процесът е в развитие. Винаги сме разговаряли с бранша открито.
- В ПИК вече написахме един голям материал за т.н. „бели стаи“ (б.а.- ВИЖ В ОЩЕ ПО ТЕМАТА), в които се провежда теоретичният изпит – листовките. От колко време реално функционират те?
- От около месец.
- И каква е равносметката…
- Резултатите са добри.
- Но вече има двама хванати, опитващи се да шмекеруват по време на изпита?
- Да, така е. Системата ги е хванала.
- Единият се е опитал да си внесе телефона, а другият го е засякла системата за идентификация на снимките?
- Вярна ви е информацията. При първия случай системата регистрира, че човекът е пресякъл лъч около скенера, за да си вземе шишето с водата. Заедно с бутилката обаче си взима и телефона. Сигналът за нередност е забелязан от хората в контролния център и те подават сигнал на квестора в залата.
- А може ли ръчният метален скенер да се изключи и с него да се имитира претърсване на лицето?
- Принципно всичко може да се случи, но ако той не е включен, това се отразява от системата. На самия скенер има едно червено копче, което светва, когато е включен. Това, че свети, се вижда на камерата, която предава сигнал в контролния център. Ако е изключено, това ще се види. Имахме такъв случай, но вие вече писахте. Сега ще го обясня малко по-подробно. Влиза човекът за изпита и минава през големия скенер. Скенира се личната му карта, прави му се снимка. Всичко е точно. Но преди да седне, той моли квестора в залата да си вземе шишето с вода от шкафчето. Разрешава му се. Но заедно с водата, той си взима и телефона. И това се вижда от хората в контролния център. Те веднага питат квестора защо не е предприел нужните действия, за да предотврати това. Защо курсистът не е минал отново през рамката. Казват на квестора да го провери. Той отива и оглежда човека, но им отговаря, че нищо не вижда. Тогава те го насочват, че има телефон. Квесторът прави нова проверка и вижда телефона между краката на курсиста. Респективно изпитът му е анулиран. Ето как работи системата и вярвам, че от нея ще има ефект. При другия случай става въпрос за опит за подмяна на човек. Влиза курсист, минава през скенера, подава си личната карта и застава за снимка. Прави му се снимка на място, но системата не намира съответствие между направената снимка и таза на личната карта и подава сигнал. В този момент мъжът се усеща, че нещо става, грабва личната карта, която е дал да се скенира, и побягва през вратата.
- Пуснахте „белите стаи“ на изпит в действие и в същото време ДАНС направи акцията и извърши арести. Това просто съвпадение ли е?
- Имаме два изпита – теоретически и практически. „Белите стаи“ са за теорията и не са пробити. От информацията, която се подава по медиите, целта на службите е била практическият изпит. В този ред на мисли министърът каза, че се набелязват мерки да се затегне практическият изпит. Той каза, че би следвало отговорността да се носи от една организация. А дали това ще е частна, или държавна, е друга тема. В тази връзка той каза и за възможността да се купят автомобили, които да са на изпиващата организация. Сега камерите в колите са наши. Камерите са мобилни, защото автомобилите са на школите, монтират се преди изпита. Но в този случай ние не можем да дадем пълна гаранция, че камерата е правилно монтирана, защото може да хваща само главата на курсиста. Не се виждат педалите. Не се вижда на задната седалка какво прави инструкторът, който е заинтересована страна в случая. И това е идеята, която сподели министърът, да се оборудват специални автомобили, които да следят всички в автомобила. Нещата обаче са на етап обсъждане. Ще видим дали това ще се приеме. Целта е да се направи нещо, което да намали субективният фактор.
- Но тук идва въпросът как ще се избере видът автомобил. Това веднага ще породи въпроси. Нагласена Обществена поръчка и т.н.? Все пак става дума за доста автомобили…
- Вижте, нещата са на етап обсъждане. Аз съм убеден в това, че когато се явяваш на изпит, ти трябва да знаеш основните неща. Да, ще смениш автомобила, но това не трябва да е фатално. След като вземеш изпита, ти пак сменяш колата. Тук е важно да отбележа нещо друго. Критериите за оценка. Още през 2015-а бе представен един проект, който бе предоставен на браншовите организации. Ако има единна методика за основните неща, които да следва изпитващият, ще може да му се търси отговорност защо е отнел точки за дадена ситуация. Та на тази среща браншовите организации не взеха отношение. Казаха, че това не е така, но не казаха и как е.
- Трябва ли да се върне полигонът?
- Личното ми е мнение е, че трябва. Големият куриоз е, че и в сегашната методика и правила трябва да има вътрешен изпит. Преди курсистът да се яви на официален изпит, той трябва да е положил вътрешен изпит в школата. А това май не се прави, не е масова практика, защото се късат доста хора. И как става така, че курсистите отиват неподготвени на официалния изпит.
- В колко страни в Европа има „бели стаи“?
- Има в доста страни и ние сме ползвали техния опит.
- А в по-късен етап предвиждате ли и изпитите за професионалната квалификация, когато говорим вече за шофьори на камиони, когато книжката вече служи за осигуряване на работа, също да се провеждат в тези „бели стаи“?
- Сега това е изцяло в ръцете на бранша. Те си правят обучението и изпитите. Така е прието към момента. Когато говорим за квалификация, има и нещо друго. По време на дебати в една работна група бе поставен и въпросът дали изобщо има нужда от обучение, дали да е задължително. Просто се явяваш на изпит. Подготвяш се сам и се явяваш. Взимаш няколко часа практически, готвиш се за теория. Трябва ясно да разграничим нещо. Едно е караш изпит за кола, друго е професионалната квалификация. При професионалната квалификация се смята, че ти вече имаш шофьорски умения и надграждаш. При любителите, сега се учиш. Има разлика. Когато това се коментираше преди години, браншът на професионалистите поиска те да си издават сертификата за професионалната квалификация. Контролът за изпита е при нас, в ДАИ. Но това се свежда до регистриране на присъствие или отсъствие на хора при самия изпит.
- Една от темите, които веднага се свързват с ДАИ, когато има някакъв шум, е заплатите на служителите…
- Ниски са. Това е факт. Заплатите не са вдигани от 2008-а. В първия мандат на министър Московски той успя да намери пари и бяха вдигнати малко. После служителите получиха и няколко ДМС-та. Сега отново се мисли в тази посока. Но тук нещата опират и до нещо друго. Аз нямам нищо против, ако се вземе решение изпитите да излязат от ДАИ. Ако се намери друго решение. А заплатите на тези, които работят в техническите пунктове какви са? И там са ниски. Когато говорим за изпитвачи, какво става? Човекът работи през деня, а после доработва, за да има по-добър доход. Ако заплатата му е висока, примерно 2000 лева… Ще се замисли вече как ще работи. Дали ще си позволи да мисли да „вземе“, защото може да си изгуби работата.
- Във връзка с предоставянето на административни услуги в полза на гражданите, ИА "Автомобилна администрация" какво може да направи?
- Ние сме доста напред в това. Една част от документите, които ги искаме, сме ги направили в електронен вид. С фирмите работим по електронен път. Получаваме информация от НАП, а сега работим да осъществим и връзка с КАТ. Намалили сме сроковете на издаване на документи. Контактът ни с граждани се свежда до различните видове изпити. Интересно е, че пунктовете за технически преглед в доста градове се сблъскъват с проблем, защото съответната община не е с актуална система за платени данъци. Казусът идва от това, че понякога хората не плащат в общината, а на каса данъка, като това не се отразява веднага. И когато това стане, хората реално няма как да минат на преглед. Системата с техническите прегледи ще се надгражда. Там ще се затегне контролът върху вредните емисии. Като целта е всяка кола да е съобразена с вредните емисии, които й задава производителят, но актуализирани със съответната амортизация. Ние сме отворени за диалог с всеки, който иска да се направи така, че да вървят нещата по-добре.