Издателите на вестници, уви, не са били равни пред държавата. "Български пощи" са продавали "24 часа" с по-ниска търговска отстъпка от останалите. Министърът на транспорта твърди, че не е знаел (ДОКУМЕНТИ)
Тук можеш да откриеш игрите на efbet, в които се крие Extra Bonus (18+)
Държавата поема разпространението на вестници чрез "Български пощи", всички издатели ще работят при равни условия, обещаха от правителството през февруари на среща с бранша в Министерския съвет.
И наистина, от 1 март "Пощите" разпространяват печатните издания в държавата.
Въпросът обаче е с каква търговска отстъпка и дали наистина всички издатели са равнопоставени пред държавата.
Проверка на ПИК показа, че има равни, но има и по-равни.
Един от най-тиражните седмичници "Ретро", например, е подписал договор с "Български пощи" срещу 32% отстъпка. Отстъпката за "Земя" е 33%, за "Капитал" - 30%.
"24 часа" обаче може да се похвали с най-ниската търговска отстъпка от 25%, което се вижда и от протоколите за плащания, с които се сдобихме.
На какъв принцип е станало това, остава мистерия.
Транспортният министър Росен Желязков, наблюдаващ ресора с пощите, обясни пред ПИК, че не е знаел за различните отстъпки и остава изненадан от нашата информация. Кирил Димитров от "Български пощи" пък каза, че вероятно са били "пренесени" автоматично старите търговски отстъпки с частните дистрибутори в новите договори с "Български пощи".
Това обаче не е така. Старата отстъпка на "24 часа" отпреди 1 март е била по-висока от 25%, показа нашата проверка.
Факт е, че от 1 юни всички издатели наистина подписват унифицирани договори с еднаква отстъпка от 25% и това е облекчаващо за издъхващия сектор. Въпросът обаче е защо през трите месеци март, април и май е имало различни ставки, като най-облагодетелствани са били изданията на Венелина Гочева, минаващи за правителствен официоз. И защо това не е било съобщено на останалите издадатели. Би ли могло да се приеме за държавна помощ?
Справка на ПИК показва, че с 25-те процента търговска отстъпка за трите месеца вестниците "24 часа", "България днес", "168 часа", "Всичко за семейството" и "Клуб 100" са спестили около 130 000 лв., при хипотезата, че иначе биха имали стандартната 32% отстъпка, с каквато е бил "Ретро".
Обратно, ако се продаваше с 25% отстъпка, "Ретро" щеше да изкара 12 275 лв. повече за същия период от три месеца.