ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
В глобален мащаб все още 58 милиона деца са извън училище, това е възпроизвеждане, репродуциране на бедност, каза генералният директор на ЮНЕСКО Ирина Бокова по време на дискусия "Размисли за социалното включване: стари проблеми в ново издание или нови проблеми в стара форма?" тази вечер в СУ "Св. Климент Охридски".
Тя отбеляза, че повече от 30 милиона от тези деца са в ситуация на конфликт и посочи, че в днешно време образованието е императив на мира и сигурността, а не само морален ангажимент.
Бокова отбеляза, че е огромна еволюцията в мисленето по въпросите за образовнието, науката , културата и тяхната роля в обществения живот. До началото на 2000 година не се смяташе за възможно да се постигне всеобщо начално образование и всеобща грамотност, днес все повече се разбира, че без постигане на тази цел не е възможно нито да се премахне бедността, нито да се постигне социално включване, посочи Бокова.
Тя отбеляза, че един от най-успешните модели на социална мобилност е образованието.
Бокова акцентира и върху образованието на момичета и отбеляза, че има даже регрес в ситуация на конфликти, разрушаване на училища, забрана на момичета да посещават училище.
Генералният директор на ЮНЕСКО посочи, че с областта на образованието са свързани и въпросите на науката и новите технологии, които дават невероятни възможности за социално включване. В същото време дигиталната пропаст може и да задълбочи неравенствата, допълни тя. Бокова отбеляза също, че културата е мощно средство за социално включване.
Хенрика Мошчицка-Дендис, заместник-министър на външните работи на Полша, посочи, че образованието е основен елемент на включването и допълни, че включването е инструмент за развитието. Въпросът за социалната интеграция придобива изключително значение в Европа, където се сблъскваме с предизвикателства с глобален характер, коментира тя. Заместник-министърът подчерта, че миграционната криза и бежанците е не само политическо предизвикателство, а и дълбоко социално явление.