ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Качеството на въздуха в Пловдив непрестанно се подобрява в резултат на предприетите от Общината мерки, съобщават от там.
Данните за април и май 2017 г. са от станция „Каменица“, където няма нито един ден с превишение на фини прахови частици. Намалява броят на дните с превишение на фини прахови частици, като тенденцията се запазва и след преместването на измервателната станция в „Тракия”.
Относно чистота на въздуха се наблюдават положителни тенденции през покследните 5 години, в резултат на взетите мерки от градските власти. Сред тях са по-малкото количество пясък, което се използва по време на зимното почистване, машинното метене и миене на улиците., както и по-екологичните машини.
Това, което обаче не се отчита е, че през цялата зима Пловдив бе с най-мръсния въздух в Европа, а на моменти отстъпваше само на Пекин.
Средно около 3 месеца в Пловдив замърсяването на атмосферния въздух е огромно. Според Световната здравна организация на ден нормите на фини прахови частици (ФПЧ), които не трябва да се надвишават, е 40 µg/m3 фини прахови частици с размер 10 микрона (ФПЧ10). В Пловдив обаче бе пет пъти над нормата през януари и февруари. С други думи във въздуха витаеха над 200 µg/m3 фини прахови частици.
Проблемите с мръсния въздух са основно от четири източника. Това се дължи на използването на твърди горива за отопление в битовия сектор, следвано от транспорта, строителните дейности, промишления сектор и безветрието.
Един от проблемите са старите коли, които замърсяват най-много атмосферата, а парадоксално, в момента плащат най-нисък налог.
Битовото отопление е може би най-големият замърсител на чистия въздух. Ясно е, че най-евтино и ефективно е отоплението на твърдо гориво. Но въздухът, който дишаме е на всички. Абсолютно безумен е фактът, че Тракия, която бе цялата топлофицирана през зимата здраво пуши от въглища и дърва.
Вариантът – филтри на комините в Пловдив. Вече трета година развитие по този проект няма. Ако Община Пловдив наистина я бе грижа за чистия въздух, отдавна щеше да кандидатства по тази програма и да спечели проекта. Вместо това само се говори, а нищо не се прави.
Само преди месец Софийският общински съвет прие пакет от мерки, които трябва да са готови през лятото, за да се бори общината с мръсния въздух през зимата.
Едната от тях е ранна система, която да предупреждава 24 -48 часа преди пиковете на мръсния въздух. В дните с повишени нива на замърсяване се предвижда градският транспорт да бъде безплатен, а придвижването с автомобили ограничено. Всички коли, които пък нямат катализатор ще бъдат спрени за движение в столицата за няколко години. Дори не е нужно да се правят задълбочени сравнения, за да се видят разликите в мерките, които предвижда Пловдив и София за справянето с проблема.
Въпросът е, че докато си играем на дребно, нещата ще стават все по-необратими, а здравният статус на пловдивчани все повече ще се влошава.


