Карлос Контрера разкри розовото безсилие на Терзиев и Мис Бони в столичния транспорт - зрее ефективен протест
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Кризата с транспорта в София се задълбочава. Липсват шофьори и заплатите са критично ниски. Да видим ППДБ, които орязаха парите, как ще се оправят сега?
Това написа в своя позиция в страницата си във Фейсбук общинският съветник от ВМРО в Столичния общински съвет Карлос Контрера. Поводът е стачката на шофьорите от градския транспорт, която засега е символична, но скоро може да доведе до пълен блокаж на столицата.
Темата с транспорта не е за подценяване. От пролетта на 2023 г. предупреждавам, че се върви към сериозна криза. Практически общественият транспорт остава недофинансиран, а състоянието на техниката се влошава. Направените от мен и ВМРО предложения бяха бламирани от тогавашното ситуационно мнозинство ГЕРБ-ДБ-Борис Бонев.
Кризата с водачите се задълбочава. Когато преди половин година алармирах, не бях чут. Дори от „Демократична България“ искаха да намаляват парите за транспорт през икономическата рамка. Сега вече управляват те, да видим какво ще предложат, припомня Контрера.
Той обръща внимание на споровете, които е водил с настоящите управляващи през изминалия мандат, когато именно те са отказали да се погрижат за работещите в сектора.
Сред работещите в градския транспорт назрява сериозно напрежение по темата с възнагражденията. Личното ми мнение е, че още есента трябваше еднозначно да се поеме ангажимент възнагражденията да се повишат с 15% от 01.01.2024 г. и ясно да се каже как и кога ще се подобрят условията на труд. За мен от политическа и правна гледна точка е хубаво да се постигне и едно тригодишно споразумение между синдикати-транспортни оператори-Столична община за ежегодна индексация на заплатите в обществения транспорт. Там може да бъде предвидено и увеличаване на щатното възнаграждение за определение категории служители - например тези в сервизите, които получават доста ниски възнаграждения, дава примери общинарят от ВМРО.
Той прогнозира ескалация на напрежението сред работещите в столичния градски транспорт и отново дава идеи как може да се спаси поне временно ситуацията.
Тези дни и седмици със сигурност ще има поне протести пред Столична община, а неумението на ППДБ да се справят с кризи може да доведе и до стачка и блокирането на обществения транспорт. Като ги гледам, въобще не си дават сметка за сериозността на ситуацията. А тя е, че общинските транспортни оператори са натрупали със сигурност вече над 50 млн. лв. задължения към доставчици и практически вече се плащат само заплати, гориво, електроенергия и по малко части и консумативи. Има няколко решения на СОС още от декември 2022 г., а и след това, които не са изпълнени, а биха могли да подобрят нещата. Нужна е обаче политическа воля и управленски подход. Времето изтича неумолимо бързо, а транспортната криза вече е на прага на „Московска“ 33.
Карлос Контрера призовава кметът Васил Терзиев и екипът му да започнат спешна работа по разрешаване на казуса, за да не се стигне до тежка криза с транспорта в София.
Прилагаме и пълния текст на позицията:
По интересен начин ПП-ДБ-Спаси София и БСП преговарят (уж) за съвместно управление на столицата. Докато от БСП и лично г-жа Ваня Григорова обясняват, че имало сближаване на програмите на БСП и ПП-ДБ, в същото време хора от БСП подготвят протести и стачки в обществения транспорт. Друг е въпросът дали и как между социалистите и т.нар. десни може да има обща програма и сближаване. Това да оставим на политолозите, нагледахме се на парадокси.
Темата с транспорта не е за подценяване. От пролетта на 2023 г. предупреждавам, че са върви към сериозна криза. Практически общественият транспорт остава недофинансиран, а състоянието на техниката се влошава. Направените от мен и ВМРО предложения бяха бламирани от тогавашното ситуационно мнозинство ГЕРБ-ДБ-Борис Бонев. Кризата с водачите се задълбочава. Когато преди половин година алармирах, не бях чут. Дори от „Демократична България“ искаха да намаляват парите за транспорт през икономическата рамка. Сега вече управляват те, да видим какво ще предложат.
Сред работещите в градския транспорт назрява сериозно напрежение по темата с възнагражденията. Личното ми мнение е, че още есента трябваше еднозначно да се поеме ангажимент възнагражденията да се повишат с 15% от 01.01.2024 г. и ясно да се каже как и кога ще се подобрят условията на труд. За мен от политическа и правна гледна точка е хубаво да се постигне и едно тригодишно споразумение между синдикати-транспортни оператори-Столична община за ежегодна индексация на заплатите в обществения транспорт. Там може да бъде предвидено и увеличаване на щатното възнаграждение за определение категории служители - например тези в сервизите, които получават доста ниски възнаграждения.
Сега градският транспорт в София е пред стачка. Дали това ще се случи ефективно или символично е друг въпрос. Напрежение има и то лесно може да избие в протести и стачка. Това означава, че един ден може да осъмнем без градски транспорт или с намален такъв. На този етап мисля, че е доста вероятно да се стигне до ефективни стачни действия и причината е проста - няма диалог между управляващите в Столична община (кмет и групата на ППДБ) и представителите на работещите от синдикатите. А че диалог няма, се вижда с просто око, не е нужно да си особен експерт, за да видиш, че кметът на София и групата на ПП-ДБ-Спаси София нямат и една дума, казана за обществен транспорт в последните седмици.
Така докато БСП залъгват ПП-ДБ и Терзиев с някакви приоритети и разговори за програми, бомбата под стола на Терзиев цъка и то не без участието на фактори от същата БСП. Дали Терзиев го разбира и вижда е друга тема. Позицията на БСП за евентуални протести и искания на работещите в транспорта също е разбираема. Въпросът е какво и как смятат да правят от ПП-ДБ-Спаси София. Засега успешно го играят като щрауса с главата в пясъка...
Тези дни и седмици със сигурност ще има поне протести пред Столична община, а неумението на ППДБ да се справят с кризи може да доведе и до стачка и блокирането на обществения транспорт. Като ги гледам, въобще не си дават сметка за сериозността на ситуацията. А тя е, че общинските транспортни оператори са натрупали със сигурност вече над 50 млн. лв. задължения към доставчици и практически вече се плащат само заплати, гориво, електроенергия и по малко части и консумативи. Има няколко решения на СОС още от декември 2022 г., а и след това, които не са изпълнени, а биха могли да подобрят нещата. Нужна е обаче политическа воля и управленски подход. Времето изтича неумолимо бързо, а транспортната криза вече е на прага на „Московска“ 33.
Затова призовавам и Терзиев, и ППДБ да се вразумят, да запретнат ръкави и да се захванат с проблемите на градския транспорт, а не да тупат топката. Не го ли направят, ще сътворят страшен хаос и в транспорта, и в града. Отговорността е на техните плещи, да видим могат ли да я носят, както претендираха преди и по време на предизборната кампания.