Каролев разби Нинова и Йончева - ето истината за българските магистрали и лъжите на БСП

Политика

Каролев разби Нинова и Йончева - ето истината за българските магистрали и лъжите на БСП

146450
на 14.05.2019
Каролев разби Нинова и Йончева - ето истината за българските магистрали и лъжите на БСП
Автор:   ПИК

Free Bet Бонус за специалистите в Спортните Залози на efbet.com (18+)

Икономистът Владимир Каролев направи обстоен анализ на част от така рекламираната от Елена Йончева и Корнелия Нинова "Визия за България" на БСП. Въпросната брошурка бе разнасяна из страната от червените емисари на соцлидерката, без да произведе нищо съществено от нея, освен, че демонстративно напусна парламента, където вече повече от три месеца не е стъпвала на работа.

препоръчано

Именно заради острите реплики на обвинената в пране на пари в особено големи размери към строителите и искането на независима експертиза на родните магистрали, Каролев е отчел поредните лъжи и манипулации на Нинова и Корнелия. 

Ето и пълния анализ на Каролев: 

Преди три седмици Елена Йончева рязко промени позицията си към българските строителни фирми и заяви, че те са професионални и могат да строят пътища с високо качества, ако политиците не искали рушвети от 40%.

Острият завой в тезите на Йончева вероятно е донякъде мотивиран от покачващите се проценти в социологията за листата на БСП и все по-голямата вероятност в обозримо бъдеще партията-майка да поеме изпълнителната власт. И тогава ще е доста неприятно да възлага държавни поръчки на строители, които е оплювала като корумпирани и некомпетентни в предизборната кампания?

Българските пътища – съмнително най-евтини в Европа, но не и най-некачествени

Все пак, Йончева е донякъде права. Както посочих в друга моя публикация, България строи най-евтините магистрали в Европа (2 пъти по-евтини от Румъния, 3 пъти по-евтини от Гърция и Германия, 4 пъти по-евтини от Словакия), които, обаче, не са с най-ниско качество (по този показател ни бият румънците и сме близки до Чехия и Словакия). Тоест, съотношението цена/качество на пътищата в нас е относително добро – а това означава, че българските строители се справят също относително добре със задачите по строителство с оглед на изключително ниското финансиране за европейските мащаби.

Огромната цена на строителство на пътища в Румъния и катастрофално ниското им качество е мотивирало румънският конкурентен орган да анализира сектора като се обърне към България за бенчмарк в свой пространен анализ. На следващата графика е изложено сравнението на румънския Съвет по конкуренцията между изградените български и румънски магистрали към 2013 г.

Както виждате, медианната цена в тази извадка е 5.6 милиона евро на километър, като само една българска магистрала я надвишава – автомагистрала „Люлин“. Всички останали 6 магистрали са под медианната цена, а три от тях (3 от лотовете на Тракия) попадат в групата на най-високото отклонение и могат да се характеризират като съмнително евтини. Първият лот на магистрала Хемус (София-Яна), магистрала Струма и магистрала Марица са по-близки до медианната цена.

Тук се вижда прекрасно как за българската реалност цената несъмнено определя и качеството. Евтиното строителство на Тракия доведе до нагъване практически на следващата година след въвеждането в експлоатация, докато Хемус, Струма и Люлин са с далеч по-високо качество и дават много по-малко дефекти.

Включването на чешки и полски магистрали в извадката на Съвета по конкуренцията вдига медианната цена на километър до 6.4 милиона евро/км като магистралите Хемус и Марица също попадат в групата на съмнително евтиното статистическо отклонение. От леко по-скъпа от нормалното, Люлин вече попада в групата на магистралите с нормална цена. На върха по скъпотия се нареждат полски и чешки магистрали, които въпреки шокиращите цени от 12-13 милиона евро/км.

Пътувалите по тези чешки и полски аутобани със сигурност ще си спомнят множеството виадукти и мостове, прекрасното качество на асфалта и шумоизолиращите стени отстрани, но пък и въпросът дали те наистина струват 3 пъти повече на километър от българската магистрала Струма също не е с ясен отговор… Далеч по-ясен е отговорът дали е реална цената на някои румънски магистрали, струващи колкото чешките и полски лотове, но изглеждащи като пъртини, прокарани от стада диви прасета по карпатските чукари.

Каква е „Визията“ на БСП за онези 40%?

Макар Елена Йончева да звучи доста отрезвено в коментарите си за качеството на българското строителство, щуротията за 40% рушвети от строителството на магистрали продължава да е все така паразитна в нейното говорене. Че от строителство се краде навсякъде по света е пределно ясно за всеки, но защо 40% рушвет от изграждането на магистрала е абсолютно невъзможно в България ще обсъдим в следващата публикация.

Следвайте ПИК в Телеграм и Туитър

Сподели:
Бомба x
САМО В ПИК: Топ хороскопът на Алена за 29 март - Лъвовете се радват на материални успехи, поредната интрига пречи на Скорпионите САМО В ПИК: Топ хороскопът на Алена за 29 март - Лъвовете се радват на материални успехи, поредната интрига пречи на Скорпионите
ПИК TV x
Борисов със сензационна прогноза пред ПИК TV - коалиция с ППДБ ще има чак след Нова година (ВИДЕО) Борисов със сензационна прогноза пред ПИК TV - коалиция с ППДБ ще има чак след Нова година (ВИДЕО)
ново
Днес: 98
hot
най-четени новини в момента
Сега
-
четат ПИК