ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Инструкция как да бъде сменен доставчикът на ток, включително и от битови потребители, публикува на сайта си Комисията за енергийно и водно регулиране. Тя влиза в действие от 1 април.
Стъпка по стъпка документът показва какво трябва да направи потребителят, за да напусне досегашния си търговец - "ЧЕЗ Електро България", "Енерго-Про Продажби" и "ЕВН България Електроснабдяване", с друг. Позволено е, ако не ви харесва новия доставчик, да се върнете при стария си краен снабдител. Сменя се само търговецът на ток, електроразпределителните дружества на ЧЕЗ, ЕВН и "Енерго-Про" ще транспортират еленергията до клиента и си остават доставчици на мрежови услуги.
Те са естествени монополисти за региона. Компанията, което е администратор на смяната на доставчика на ток е електроразпределителното дружество в района, в който клиентът живее. Смяната на доставчика започва с договор за комбинирани услуги. От КЕВР обясняват, че това е договор за доставка на ток и за мрежови услуги. Той ще позволи един път да си купите еленергията от новия търговец и пак на него да платите за пренос и достъп през мрежите. Търговецът пък ще превежда парите за мрежовите услуги на електроразпределителното дружество. Затова се изисква и търговецът да има рамков договор с ерепето. Ако липсва такъв рамков договор това е основание електроразпределителното дружество да прекрати процедурата по смяна на доставчика, пише "24 часа".
Клиентът, който иска да смени търговеца, подава заявление до електроразпределителното дружество. Това може да направи и бъдещият му доставчик, но срещу нотариално заверено пълномощно. Заявлението може да бъде пуснато и онлайн, ако е подписано с електронен подпис. Електроразпределителното дружество няма право да изисква други допълнителни документи от клиента или новия доставчик. То има 4 работни дни от датата на подаване на заявлението, за да извърши проверка на данните, които са в документа.
Те, освен личните данни и координати на потребителя, са още - обектите, които ще се снабдяват, клиентски номер, абонатен номер /ИТН/, уникален идентификационен номер, тип стандартен товаров профил - дали е битов потребител, небитов, улично осветление и други. Образците на заявлението са публикувани на сайта на КЕВР. Ако клиентът подаде за един и същ обект - апартамент, кафене, офис и т.н., повече от една промяна на дос*тавчика, ще му бъде отказано. Електроразпределителното дружество няма как да разбере коя точно иска клиентът. Ако потребителят е получил оферта за 100 лв. за мвтч и е подал заявление и в същия месец му дойде оферта за 90 лв. и пак подаде заявка за смяна в рамките на 1 месец, електроразпределителното дружество ще прекрати процедурата.
Така че смяна на доставчика се прави само един път в месеца. В срок от 3 работни дни ЕРП-то известява клиента, ако има неточности и непълноти. Ако не бъдат отстранени, процедурата пак се прекратява. Настоящият доставчик има 2 работни дни след като е бил уведомен, че клиент го напуска, да издаде служебно и да предостави на ерепето удостоверение, че напускащият няма просрочени задължения. Пак за 2 работни дни настоящия и новият търговец потвърждават или правят мотивирано възражение срещу смяната. Ако няма възражения, приема се, че тя е потвърдена.
Ако има възражение, ЕРП-то в срок от 1 работен ден информира заявителя. Ако за един ден пък той не отстрани причината за възражението, то смяната се прекратява. Ако не е постъпило възражение, смяната се прави до 3 работни дни преди началото на месеца, преди да започне доставката на ток от новия търговец. 2 дни преди началото на месеца, от който се сменя доставчика, ЕРП-о предоставя информация до стария и новия, че смяната е извършена.