Последвайте ни в Google News Showcase
Бензинът поевтиня с повече от 10% за броени дни. Според търговците това няма връзка с протестите и политически натиск над бизнеса, а с по-ниските цени на петрола. Никой не обяснява обаче, защо дизелът вече е с близо 25 стотинки по-скъп от бензина.
По данни на специализирания сайт "Фуело" за последните 24 часа цените на нафтата са варирали от 2,13 до 2,56 лв./л., а на бензина от 1,97 до 2,41 лв./л. За сравнение, през същия период на миналата година литър А-95 се е продавал за 2,03 лв., а дизелът е бил с 1 стотинка по-евтин, пише "Марица".
Като последен продукт от преработката на петрола дизелът би трябвало да има най-ниски производствени разходи и да се продава по-евтино от бензина, твърдят експертите. Цената му обаче се завишава в зависимост от задължителния биокомпонент и добавките, които се слагат, за да се подобри качеството на крайния продукт.
По технология дизеловото гориво се рафинира от суров петрол чрез използване на дестилационна колона, като се възползват от различните точки на кипене на различните химикали в суровия петрол. По този начин се разделят продуктите от маслената смес. След това дизеловото гориво допълнително се "чисти", за да се отстранят замърсителите с цел да се постигне по-чисто изгаряне с ниско съдържание на сяра. Заради екологични и други изисквания на Европейския съюз към дизеловото гориво разходите за производство и облагородяване на тон дизел са по-високи, отколкото за тон бензин, пресмятат от рафинерията край Бургас.
Според анализаторите обаче в нея "Лукойл" има висока себестойност на крайните продукти, тъй като в завода са се отказали от много съпътстващи дейности в преработката на нефтени продукти, които са носили добри печалби. В резултат през последните 15 години от 13 500 заетите в рафинерията са паднали на под 2000.