ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Само за година колите втора ръка са поскъпнали с една трета. Старите автомобили изчезнаха от автокъщите, а пазарът на употребявани автомобили е замрял, коментират търговци.
“Няма нов внос, няма предлагане от чужбина“. Така заместник-председателят на Асоциацията на вносителите на автомобили в България Любомир Доросиев описва пазара на употребявани автомобили.
Пандемията и забавянето на поръчките доведоха и до по-малко сделки на вторичния пазар. Повечето големи търговци вече са изчерпали наличните автомобили и вече работят по поръчка след плащане на капаро. Бърза разходка из столичните автокъщи показва, че автомобили втора употреба почти липсват. И българинът не е особено готов да забрави дизела.
“Хората купуват каквото им е изгодно, а дизелът няма да умре“, е равносметката на Доросиев, пише в. "Монитор".
По думите му евтините коли на ниски цени, които се внасяха основно от Италия, остават в миналото. Повечето вече са по моргите, защото държавата плаща да отидат за рециклиране. Стар автомобил Евро 2 или 3 може да се намери от Швейцария. Един от най-търсените класове автомобили в България - това са между 5000 и 15 000лв., дори между 5000 лв. и 10 000лв.
Цената се определя от това, което купуваме отвън, и от това, което е транспортни разходи и ние си слагаме печалбата вътре и съответно препродаваме с печалба не много голяма. На такъв автомобил до 20 хиляди лева ние слагаме печалба обикновено максимум около 1000 лева, каза Доросиев.
Докато изцяло електрическите превозни средства и хибридните автомобили продължават да изтласкват конвенционалните коли от европейския пазар през 2021 г., дизеловите автомобили продължават да доминират при регистрациите в България.
Така на практика сме единствената страна в блока, която отчита ръст на продажбите за този сегмент през миналата година, сочат данни на Европейската асоциация на автомобилните производители (АСЕА). През 2021 г. продажбите на бензинови автомобили се свиват в ЕС със 17,8% до 3 885 432 броя спрямо 4 724 417 броя година по-рано. В България регистрациите в този сегмент се увеличават с 9,7 на сто до 20 786 броя спрямо 18 954 броя за 2020 г.
“Това не е дългосрочен ръст. Свързано е с разполагаемост в производството. Тъй като голяма част от бензиновите автомобили вече са хибриди и има някои затруднят при доставката на компонентите. Друга причина са флотилиите, които все още предпочитат дизеловите двигатели, защото са по-икономични“, казва председателят на УС на Асоциацията на автомобилните производители.
Трета причина дизелът да има място и в бъдеще по пътищата е защото е най-ефективната концепция в сферата на двигатели с вътрешно горене. Най-модерните дизели имат много висока степен на пречистване на изгорелите газове. „ А пък и един дизелов автомобил има относително по-нисък разход на CO2 eмисии заради по-ниския разход на горива“, допълва Миланов.
Вносители на нови автомобили не очакват сериозен ръст на цените. Напротив през последната година повишението е в рамките на един-два процента.


