Командирът на авиобаза "Граф Игнатиево" с разказ за последните минути от живота на майор Валентин Терзиев
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Командирът на авиобаза "Граф Игнатиево" Николай Русев говори за за последните минути живот на пилота майор Валентин Терзиев пред БТВ, където работи жена му Габриела Наплатанова.
„Аз съм командир на база. Отговорността да опазя хората и да ги връщам при семействата ми е моя –заяви началникът на авиобаза „Граф Игнатиево” бригаден генерал Николай Русев. - Полетът вървеше нормално, гласът на Вальо беше уверен, сигурен. Докладва, че излиза от атака. Гласът му беше сигурен и уверен. Ситуацията се е развила след това и е била много скоротечна.
Всички останахме до сутринта, чакахме го с надеждата, че има отказ на радиовръзката. Пистата остана осветена. Когато горивото свърши, се надявахме, че се е катапултирал.
След това отидох в дома му. Когато видях семейството му, разбрах откъде тази добрина у Вальо. Не видях укор, не видях обвинения у тях. Не ме попитаха защо. Трябваше да го опазя и да го върна, а те ми казаха: „Благодаря”. Съпругата му се изправи и ми каза: „Аз зная, с него сме си говорили за риска и аз зная. Ще се оправим. Не мога да не изпитвам чувство на вина, че не съм го опазил. С майор Терзиев работим заедно от 2005 г. познаваме се от много време. Той е човек, изпълнен с добрина, винаги имаше добра дума за всеки, човек с огромно сърце. Независимо от обстановката, успяваше да намери баланс и помагаше на всеки. Беше пилот с ювелирна техника на пилотиране. Докато има самолети, които се пилотират от хора, това ще се случва. Сигурен съм, че като екип ще преодолеем това изпитание и ще продължим напред. Просто трябва време.
Не е коректно пред паметта на загиналия майор и пред близките му, да коментирам хипотези около причините за случилото се. Има комисии, които в рамките на месец ще излязат с най-вероятната хипотеза.
Имаше хипотези, че самолетът се е взривил във въздуха, че ракета се е взривила. Това не са компетентни хипотези на хора, които отдавна са напуснали авиацията. В авиацията няма хипотези. Там не говорим много, там действаме”.
Бриг. ген. Николай Русев бе категоричен – МиГ-29 са изправни самолети.
„Дори капачката на винтила на гумата на самолета ако липсва, самолетът не излита – той трябва да е в пълна изправност, за да може да полети – коментира той.. - Той се проверява постоянно. Процесът на поддръжка на самолета не е целеви еднократен, той се проверява и поддържа постоянно. Всички части са нови и пристигат от Русия, те имат гаранция и ресурс. Всичко е спекулация. Всяко говорене, че са остарели - също, защото те се поддържат в перфектно състояние. Има ги и всички системи, за да се спаси пилотът“.
Бригаден генерал Николай Русев не скри крайното си огорчение от отношение на бивши военни министри към българските летци.
„Много е жалко, когато бивши министри на отбраната излизат и казват как са се чувствали пилотите – заяви той. - Ние не сме упълномощили никого. Когато през 2017 г. спряхме да летим, той каза, че сме превратаджии”.
Ген. Русев каза още, че от началото на годината майор Терзиев има 12:50 часа нальот. "Това е безкрайно малко. Така е обаче и с всички колеги в базата", отбеляза със съжаление той.


